Strategia Renault Trucks

9 godzin temu

W najnowszym raporcie zrównoważonego rozwoju, opublikowanym w czerwcu 2025 r., Renault Trucks szczegółowo opisuje strategię efektywności energetycznej i ochrony zasobów wdrożoną w swoich zakładach. Od 2019 r. emisje gazów cieplarnianych zostały zmniejszone o 26%. Celem producenta jest osiągnięcie neutralności węglowej we wszystkich swoich zakładach do 2040 roku.

Oprócz zaangażowania w dekarbonizację transportu drogowego, Renault Trucks podejmuje również działania mające na celu zmniejszenie wpływu swoich zakładów przemysłowych na środowisko poprzez szereg konkretnych inicjatyw.

Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych

Renault Trucks podjęło szereg kroków w celu zmniejszenia śladu węglowego swoich zakładów, w tym modernizację systemów grzewczych, izolację budynków, rozwój sieci grzewczej odzyskującej ciepło odpadowe z procesów przemysłowych oraz zmniejszenie liczby testów silników. Środki te, w połączeniu z ukierunkowanymi inwestycjami, pozwoliły im zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 26% w latach 2019-2024.

  • w Lyonie budynek X-Tech Arena, w którym pracuje 1300 inżynierów, zużywa o 25% mniej energii niż wymagają tego francuskie przepisy,
  • w Blainville-sur-Orne renowacja budynków o powierzchni 1 800 m² pozwoli zaoszczędzić 265 MWh gazu ziemnego rocznie,
  • w Bourg-en-Bresse lepsza izolacja budynków oznacza roczne oszczędności rzędu 100 MWh.

Rozwój samodzielnego wytwarzania energii odnawialnej

Renault Trucks współpracuje z inwestorami zewnętrznymi w celu opracowania instalacji do produkcji energii odnawialnej bezpośrednio w swoich zakładach:

  • w Bourg-en-Bresse 17 hektarów parkingów jest stopniowo wyposażanych w fotowoltaiczne systemy zacieniające o mocy zainstalowanej 22 MW, co odpowiada rocznemu zużyciu energii przez 17 500 mieszkańców. 30% tej wyprodukowanej energii elektrycznej będzie wykorzystywane bezpośrednio przez zakład. Instalacja zostanie ukończona w 2026 roku,
  • w Lyonie dach przyszłego globalnego centrum dystrybucji części zamiennych zostanie wyposażony w panele fotowoltaiczne, które będą dostarczać wystarczającą ilość energii elektrycznej, aby zaspokoić potrzeby jego i sąsiednich budynków.

Inne rozwiązania uzupełniają ten układ:

  • w Lyonie instalacje geotermalne ogrzewają 5000 m² powierzchni biurowej, oszczędzając 360 MWh rocznie,
  • sieć ciepłownicza o długości 2 km, zasilana w 75% energią cieplną wytwarzaną w procesach przemysłowych, zostanie również uruchomiona w tym samym miejscu w 2025 r. (pozostałe 25% będzie pochodzić z sieci miejskiej). Będzie ona obsługiwała budynki o łącznej powierzchni 150 000 m².

Zmniejszenie zużycia wody

Renault Trucks zmniejszyło zużycie wody na wyprodukowaną ciężarówkę o ponad 60% od 2016 roku, osiągając 5,9 mł w 2024 roku:

  • w zakładzie w Lyonie zużycie wody zostało zmniejszone pięciokrotnie w ciągu dwudziestu lat, w szczególności dzięki instalacji czujników akustycznych, które gwałtownie wykrywają wycieki wody,
  • w Blainville-sur-Orne stacja fizyko-chemiczna oczyszcza wodę przed jej odprowadzeniem,
  • w Lyonie wieże chłodnicze zostały zastąpione systemami o obiegu zamkniętym, co znacznie zmniejszyło zapotrzebowanie na wodę.

Pozbycie się wysypisk śmieci

Renault Trucks kontynuuje swoje dążenie do zerowego składowania odpadów operacyjnych i dąży do uzyskania certyfikatu dla wszystkich swoich zakładów do końca 2025 roku. Zakłady w Blainville-sur-Orne i Bourg-en-Bresse, a także zakład produkcji silników i magazyn części zamiennych w Lyonie posiadają już certyfikat „Landfill Free” .

We wszystkich zakładach producenta odpady są sortowane, ponownie wykorzystywane lub przekształcane:

  • złom metalowy z produkcji jest przetapiany w celu wytworzenia nowych części,
  • opakowania i rozwiązania logistyczne są zintegrowane z wewnętrznymi pętlami recyklingu,
  • projekty odzysku są opracowywane w celu optymalizacji każdego strumienia odpadów.

Integracja różnorodności biologicznej i ochrona gatunków

Renault Trucks zakazało stosowania środków ochrony roślin na swoich terenach, stawiając na takie praktyki jak ekologiczne koszenie trawy oraz wykorzystanie naturalnych metod utrzymania zieleni. Pasieki zostały założone w Vénissieux i Saint-Priest.

W Bourg-en-Bresse Renault Trucks jest zaangażowane w program ochrony potoku Dévorah, który jest domem dla chronionego gatunku ważki. Partnerstwo ze Związkiem Dorzecza Rzeki Reyssouze będzie trwało do 2028 roku.

Od 2023 roku w Lyonie zasadzono ponad 2400 drzew w celu ograniczenia zjawiska miejskich wysp ciepła oraz zwiększenia przepuszczalności gleby. Stworzono również eksperymentalną strefę o powierzchni 3000 m², której celem jest przywracanie żyzności gleby poprzez inżynierię glebową. Przestrzeń ta została zaprojektowana głównie w celu stworzenia chłodnego mikroklimatu i wspierania bioróżnorodności poprzez przyciąganie ptaków, owadów i małych ssaków.

Dostosowanie infrastruktury do zmian klimatu

Renault Trucks przewiduje wpływ zmian klimatycznych na swoje zakłady i przeprowadza analizy ryzyka klimatycznego na lata 2050 i 2100, wykorzystując metodę OCARA opracowaną przez firmę konsultingową Carbone 4. Oceny te umożliwiają identyfikację podatności na zjawiska takie jak fale upałów, powodzie, podnoszenie się poziomu wód gruntowych, susze i silne wiatry, a także wzmocnienie odporności obiektów.

W Blainville-sur-Orne, we współpracy z lokalnymi władzami, opracowano już mapę drogową w celu przeciwdziałania zagrożeniom związanym z podnoszącym się poziomem mórz i intensywnymi opadami deszczu. W Lyonie i Bourg-en-Bresse nacisk kładziony jest na zapobieganie upałom. Integracja kwestii klimatycznych staje się zatem kryterium strukturalnym w projektowaniu nowych budynków i procesów przemysłowych.

Działania te świadczą o zaangażowaniu Renault Trucks w zmniejszanie śladu środowiskowego swoich zakładów przemysłowych i są częścią ogólnego podejścia do dekarbonizacji transportu i budowania zrównoważonego modelu. Wszystkie inicjatywy Renault Trucks na rzecz zrównoważonego rozwoju można znaleźć w raporcie opublikowanym przez producenta. Link do pełnego raportu dostępny jest tutaj: https://bit.ly/Sustanability_report_2025.

Idź do oryginalnego materiału