Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 – jak szwajcarski scyzoryk | TEST

3 godzin temu

Skromna forma, ale niemal nieograniczone możliwości. Skoda Octavia w wersji kombi z silnikiem 2.0 TSI, automatem i napędem 4x4 sprawdzi się w niezliczonych zastosowaniach. W teście – atrakcyjnie wyposażona i wyceniona edycja specjalna przygotowana z okazji 130-lecia Skody.

Przez lata kompaktowe kombi było najbardziej uniwersalnym nadwoziem. I w zasadzie wcale się to nie zmieniło, choć klienci salonów coraz częściej decydują się na SUV-y, których funkcjonalność często bywa dyskusyjna.

Przestronna i wszechstronna

Zwłaszcza w porównaniu z Octavią kombi, która długością 4,7 m zajmuje miejsce na skali między klasą kompaktową a średnią. Oferując przestronne wnętrze i przepastny wręcz bagażnik, cechujący się wzorową praktycznością (haki na torby, boczne schowki, regulowana podłoga).

https://magazynauto.pl/testy/skoda-octavia-liftback-rs-fl-2025-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-prowadzenie-cena,aid,5220

Przy okazji ostatniego liftingu zmieniono także gamę Octavii, a efektem tego jest zniknięcie uterenowionej wersji Scout (nie ma jej także w ofercie nowego Superba). Szkoda, bo była to jedna z bardziej udanych odmian tego kombi, która obok wariantu RS wyróżniała się bardziej wyrazistym charakterem.

Nie zmienia to faktu, iż Octavia składa się w większości z zalet, a jej przemyślana konstrukcja doceniana jest przez klientów

2168

204 KM, automat i 4x4

Atutem jest tu również szeroka gama wersji silnikowych, pozwalająca precyzyjnie dobrać taką, która najlepiej odpowiada potrzebom użytkownika. Octavia ma też coś, czego próżno szukać u konkurentów. Chodzi o mocną (204 KM) odmianę benzynową 2.0 TSI z automatyczną skrzynią i napędem 4x4. Ten wariant najbliższy jest wspomnianemu Scoutowi, tym bardziej iż wśród opcji dostępny jest „Pakiet na bezdroża” (podwyższone zawieszenie, dodatkowe osłony), który oczywiście nie czyni z Octavii SUV-a, ale pozwala bezstresowo poruszać się po drogach gorszej jakości.

Wśród licznych opcji znajduje się „Pakiet na bezdroża” (900 zł), w skład którego wchodzą podniesione o 15 mm zawieszenie i dodatkowe osłony podwozia. fot. Adam Mikuła/Motor

Dopracowany i skuteczny napęd

Układ napędu na cztery koła sterowany jest tu elektrohydraulicznym sprzęgłem międzyosiowym, wspieranym przez czujniki, które na bieżąco monitorują warunki jazdy. Jednostka sterująca umożliwia skierowanie choćby do 100% momentu obrotowego na tylną oś. jeżeli wszystkie koła mają taką samą przyczepność, sprzęgło międzyosiowe rozdziela moment obrotowy pomiędzy osie w proporcji maksymalnie do 50:50. Przeniesienie momentu między osiami jest sterowane przez elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego, poprawiając trakcję i stabilność prowadzenia w zakrętach.

Podczas trwania testu panowała jesienna aura i w takich warunkach łatwo docenić skuteczny napęd 4x4. To rozwiązanie jest także atutem dla holujących przyczepy, a Octavia 4x4 regularnie wygrywa w konkursach na najlepsze auto do caravaningu.

5 trybów do wyboru, w tym Offroad na trudniejsze warunki. Individual można personalizować (m.in. 4x4, dynamikę jazdy i układ kierowniczy). fot. Adam Mikuła/Motor

W 6,8 s do „setki”

W parze ze skutecznym napędem idą możliwości silnika 2.0 TSI. To jednostka, która w mocniejszych wersjach napędza m.in. Kodiaqa RS czy Golfa GTI. W Octavii nie ma może tak żywiołowego charakteru i intensywnego brzmienia, ale zapewnia świetne osiągi, w redakcyjnych pomiarach uzyskując czas przyspieszenia 0-100 km/h w 6,8 s. Co istotne, dobrym osiągom towarzyszy wyjątkowo skuteczny układ hamulcowy.

Dane techniczne i ceny Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Edition 130 Selection Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność/masa przyczepy Pojemność bagażnika Pojemność zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) Cena wersji testowanej
benzynowy, turbo
1984 cm3
R4/16
204 KM/4500
320 Nm/1500
4x4
aut./7-biegowa
470/183/147 cm
269 cm
10,4 m
1478/606/1700 kg
640/1700 l
55 l (Pb 95)
205/55 R17
228 km/h
6,7 s
6,9-7,3 l/100 km
750-790 km
157 100 zł
157 900 zł
Ten silnik wyróżnia się świetną dynamiką, a spalanie można utrzymać w ryzach. Średnie zużycie w teście wyniosło 8 l/100 km. fot. Adam Mikuła/Motor
Dane testowe Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-140 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Poziom hałasu przy 130 km/h Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) Rzeczywisty zasięg
2,6 s
6,8 s
12,5 s
35,3 m
35,5 m
55,5 dB
61,2 dB
65,9 dB
98 km/h
2,7
9,0/7,0/8,0 l/100 km
680 km

Octavia 2.0 TSI 4x4 nie stanowi może cenowej okazji, ale w tej chwili dostępna jest w sensownie wyposażonej i wycenionej edycji z okazji 130-lecia Skody, a poza Volkswagenem Golfem w zasadzie nie ma konkurencji.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/skoda-octavia-prezentacja-i-wrazenia-z-jazdy-z-1996-roku,aid,2486

Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Edition 130 Selection – test: podsumowanie

fot. Adam Mikuła/Motor
  • Świetne funkcjonalność i przestronność, osiągi, trakcja, udane multimedia, cena i wyposażenie wersji specjalnej
  • Dodatki pogrupowane w pakietach

Szczytowa forma kompaktowego kombi. W testowanej wersji Skoda Octavia imponuje doskonałą trakcją i niemal sportowymi osiągami.

Idź do oryginalnego materiału