Skromna forma, ale niemal nieograniczone możliwości. Skoda Octavia w wersji kombi z silnikiem 2.0 TSI, automatem i napędem 4x4 sprawdzi się w niezliczonych zastosowaniach. W teście – atrakcyjnie wyposażona i wyceniona edycja specjalna przygotowana z okazji 130-lecia Skody.
Przez lata kompaktowe kombi było najbardziej uniwersalnym nadwoziem. I w zasadzie wcale się to nie zmieniło, choć klienci salonów coraz częściej decydują się na SUV-y, których funkcjonalność często bywa dyskusyjna.
Przestronna i wszechstronna
Zwłaszcza w porównaniu z Octavią kombi, która długością 4,7 m zajmuje miejsce na skali między klasą kompaktową a średnią. Oferując przestronne wnętrze i przepastny wręcz bagażnik, cechujący się wzorową praktycznością (haki na torby, boczne schowki, regulowana podłoga).
https://magazynauto.pl/testy/skoda-octavia-liftback-rs-fl-2025-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-prowadzenie-cena,aid,5220Przy okazji ostatniego liftingu zmieniono także gamę Octavii, a efektem tego jest zniknięcie uterenowionej wersji Scout (nie ma jej także w ofercie nowego Superba). Szkoda, bo była to jedna z bardziej udanych odmian tego kombi, która obok wariantu RS wyróżniała się bardziej wyrazistym charakterem.
Nie zmienia to faktu, iż Octavia składa się w większości z zalet, a jej przemyślana konstrukcja doceniana jest przez klientów
2168
204 KM, automat i 4x4
Atutem jest tu również szeroka gama wersji silnikowych, pozwalająca precyzyjnie dobrać taką, która najlepiej odpowiada potrzebom użytkownika. Octavia ma też coś, czego próżno szukać u konkurentów. Chodzi o mocną (204 KM) odmianę benzynową 2.0 TSI z automatyczną skrzynią i napędem 4x4. Ten wariant najbliższy jest wspomnianemu Scoutowi, tym bardziej iż wśród opcji dostępny jest „Pakiet na bezdroża” (podwyższone zawieszenie, dodatkowe osłony), który oczywiście nie czyni z Octavii SUV-a, ale pozwala bezstresowo poruszać się po drogach gorszej jakości.
Wśród licznych opcji znajduje się „Pakiet na bezdroża” (900 zł), w skład którego wchodzą podniesione o 15 mm zawieszenie i dodatkowe osłony podwozia.
fot. Adam Mikuła/Motor
Dopracowany i skuteczny napęd
Układ napędu na cztery koła sterowany jest tu elektrohydraulicznym sprzęgłem międzyosiowym, wspieranym przez czujniki, które na bieżąco monitorują warunki jazdy. Jednostka sterująca umożliwia skierowanie choćby do 100% momentu obrotowego na tylną oś. jeżeli wszystkie koła mają taką samą przyczepność, sprzęgło międzyosiowe rozdziela moment obrotowy pomiędzy osie w proporcji maksymalnie do 50:50. Przeniesienie momentu między osiami jest sterowane przez elektroniczne blokady mechanizmu różnicowego, poprawiając trakcję i stabilność prowadzenia w zakrętach.
Podczas trwania testu panowała jesienna aura i w takich warunkach łatwo docenić skuteczny napęd 4x4. To rozwiązanie jest także atutem dla holujących przyczepy, a Octavia 4x4 regularnie wygrywa w konkursach na najlepsze auto do caravaningu.
5 trybów do wyboru, w tym Offroad na trudniejsze warunki. Individual można personalizować (m.in. 4x4, dynamikę jazdy i układ kierowniczy).
fot. Adam Mikuła/Motor
W 6,8 s do „setki”
W parze ze skutecznym napędem idą możliwości silnika 2.0 TSI. To jednostka, która w mocniejszych wersjach napędza m.in. Kodiaqa RS czy Golfa GTI. W Octavii nie ma może tak żywiołowego charakteru i intensywnego brzmienia, ale zapewnia świetne osiągi, w redakcyjnych pomiarach uzyskując czas przyspieszenia 0-100 km/h w 6,8 s. Co istotne, dobrym osiągom towarzyszy wyjątkowo skuteczny układ hamulcowy.
| benzynowy, turbo |
| 1984 cm3 |
| R4/16 |
| 204 KM/4500 |
| 320 Nm/1500 |
| 4x4 |
| aut./7-biegowa |
| 470/183/147 cm |
| 269 cm |
| 10,4 m |
| 1478/606/1700 kg |
| 640/1700 l |
| 55 l (Pb 95) |
| 205/55 R17 |
| 228 km/h |
| 6,7 s |
| 6,9-7,3 l/100 km |
| 750-790 km |
| 157 100 zł |
| 157 900 zł |
Ten silnik wyróżnia się świetną dynamiką, a spalanie można utrzymać w ryzach. Średnie zużycie w teście wyniosło 8 l/100 km.
fot. Adam Mikuła/Motor
| 2,6 s |
| 6,8 s |
| 12,5 s |
| 35,3 m |
| 35,5 m |
| 55,5 dB |
| 61,2 dB |
| 65,9 dB |
| 98 km/h |
| 2,7 |
| 9,0/7,0/8,0 l/100 km |
| 680 km |
Octavia 2.0 TSI 4x4 nie stanowi może cenowej okazji, ale w tej chwili dostępna jest w sensownie wyposażonej i wycenionej edycji z okazji 130-lecia Skody, a poza Volkswagenem Golfem w zasadzie nie ma konkurencji.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/skoda-octavia-prezentacja-i-wrazenia-z-jazdy-z-1996-roku,aid,2486Skoda Octavia Combi 2.0 TSI DSG 4x4 Edition 130 Selection – test: podsumowanie
fot. Adam Mikuła/Motor
- Świetne funkcjonalność i przestronność, osiągi, trakcja, udane multimedia, cena i wyposażenie wersji specjalnej
- Dodatki pogrupowane w pakietach
Szczytowa forma kompaktowego kombi. W testowanej wersji Skoda Octavia imponuje doskonałą trakcją i niemal sportowymi osiągami.

3 godzin temu
















