Samochody tych marek w Polsce najszybciej trafiają do punktu demontażu

6 godzin temu

Samar przygotował ranking samochodów, które najszybciej i najpóźniej są wyrejestrowywane w Polsce z powodu demontażu, czyli – w potocznym rozumieniu – trafiają na złom. W gronie tych pierwszych rządzi pewien rumuński wytwórca. Po drugiej stronie skali króluje jeden z niemieckich producentów, ale zaraz za nim uplasowała się marka, która może być sporym zaskoczeniem.

Praktycznie każdy samochód wcześniej lub później trafia do stacji demontażu. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. To wyeksploatowanie, korozja czy zbyt wysokie koszty utrzymania.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przyjrzał się średniemu wiekowi wyrejestrowania aut w Polsce z powodu demontażu. Dane dotyczą pierwszego półrocza 2025 roku i marek, w przypadku których było minimum 10 wyrejestrowań.

https://magazynauto.pl/porady/jakie-sa-najczestsze-przyczyny-zlomowania-samochodow,aid,4695

O ponad 9,5% więcej aut

Od stycznia do końca czerwca bieżącego roku do stacji demontażu w Polsce trafiło 241 837 samochodów. Oznacza to wzrost względem tego samego okresu 2024 roku o 9,6%.

Zgodnie z danymi najszybciej do stacji demontażu trafiają samochody marki Dacia, bo już po 15,4 latach. Drugie miejsce od końca zajmuje Infiniti (16,3 lat), które wyprzedza hinduską Tatę (16,4 lat), SsangYonga (18,7 lat) oraz Chevroleta (19,5 lat) i Kię (20,2 lat).

Samochody Audi są najpóźniej wyrejestrowywane z powodu demontażu. fot. Archiwum

Na przeciwnym biegunie znajduje się Audi, do utylizacji przeciętnie trafiające po 26,8 latach. Co zaskakujące, drugie miejsce pod tym względem przypada koreańskiemu Daewoo (25,8 lat), wyprzedzającemu Volkswagena (25,7 lat), Rovera (25,1 lat) oraz Land Rovera razem z Mercedesem (po 24,9 lat).

Marki, których modele powszechnie uznawane są za korodujące, czyli m.in. Ford, Mazda, czy Toyota, wcale nie wypadają najgorzej w zestawieniu Samaru. W przypadku pierwszej z nich średni wiek wyrejestrowania z powodu utylizacji to 22,8 lat. Dla Mazdy to 22,3 lata, a dla Toyoty – 22,6 lat.

Poniżej znajdziesz pełną listę ze średnim wiekiem wyrejestrowywanych aut danej marki w pierwszej połowie 2025 roku (źródło: IBRM Samar):

  • Audi: 26,8 l
  • Daewoo: 25,8 l
  • Volkswagen: 25,7 l
  • Rover: 25,1 l
  • Land Rover: 24,9 l
  • Mercedes: 24,9 l
  • Honda: 24,4 l
  • Iveco: 24,3 l
  • BMW: 24,2 l
  • Seat: 24,1 l
  • Smart: 23,9 l
  • Volvo: 23,9 l
  • Opel: 23,9 l
  • Mitsubishi: 23,8 l
  • Lancia: 23,7 l
  • Chrysler: 23,6 l
  • Nissan: 23,6 l
  • Fiat: 23,5 l
  • Jeep: 23,3 l
  • Renault: 23,3 l
  • Skoda:23,1 l
  • Ford: 22,8 l
  • Suzuki: 22,8 l
  • Subaru: 22,7 l
  • Saab: 22,6 l
  • Toyota: 22,6 l
  • Peugeot: 22,5 l
  • Mazda: 22,3 l
  • Citroen: 21,9 l
  • Alfa Romeo: 21,9 l
  • Dodge: 21,2 l
  • Jaguar: 21,0 l
  • Lexus: 20,9 l
  • Hyundai: 20,9 l
  • Mini: 20,8 l
  • Cadillac: 20,7 l
  • Kia: 20,2 l
  • Chevrolet: 19,5 l
  • SsangYong: 18,7 l
  • Tata: 16,4 l
  • Infiniti: 16,3 l
  • Dacia: 15,4 l
Idź do oryginalnego materiału