Wodorowe ciężarówki w europejskiej sieci logistycznej Toyoty

11 godzin temu

W europejskiej sieci logistycznej Toyoty rozpoczęła pracę flota wodorowych ciężarówek o zerowej emisji spalin. Nowe pojazdy są użytkowane przez kilku operatorów na regularnych trasach w czterech krajach Europy Zachodniej i mają zapewniać zasięg do 400 km bez konieczności tankowania. Ich wprowadzenie wpisuje się w działania na rzecz ograniczenia emisji w transporcie ciężkim i rozwój gospodarki wodorowej.

Bezemisyjne ciężarówki w europejskiej sieci logistycznej

Toyota Motor Europe powiększyła do pięciu liczbę bezemisyjnych ciężarówek na wodór, które na co dzień pracują w jej europejskiej sieci logistycznej. Samochody zostały opracowane wspólnie z VDL Groep i wykorzystują systemem ogniw paliwowych Toyoty i na jednym tankowaniu wodoru mogą pokonać do 400 km.

To kolejny etap współpracy Toyota Motor Europe i VDL Groep. W 2023 roku opracowano i wdrożono pierwszy testowy samochód ciężarowy, który wykorzystywał wodorowe ogniwa paliwowe. Teraz do europejskich operacji logistycznych dołączyły cztery kolejne pojazdy, które będą się poruszać na trasach w Belgii (Diest), Francji (Lille), Niemczech (Kolonia) i Holandii (Rotterdam i Weesp).

W projekcie biorą udział dostawcy usług logistycznych – Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT i Yusen, którzy do swoich flot wprowadzili ciężarówki o zerowej emisji spalin*. Toyota, wspólnie z tymi dostawcami usług logistycznych, będzie teraz oceniać wydajność zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi pojazdów podczas intensywnej pracy dla Toyota Parts Centre Europe, które każdego dnia obsługuje ponad 500 000 części i akcesoriów.

Opracowana wspólnie przez VDL Groep i Toyotę 40-tonowa ciężarówka zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi jest podobnie wydajna jak jej odpowiednik z silnikiem Diesla, ale porusza się bezemisyjnie, ponieważ jej silnik jest zasilany energią elektryczną wytwarzaną z wodoru w połączeniu z tlenem. Rzeczywisty zasięg wodorowej ciężarówki wynosi do 400 km, a cichy napęd to zwiększony komfort dla kierowcy, a także dla mieszkańców terenów przez które samochód przejeżdża.

– Rozszerzenie floty bezemisyjnych ciężarówek jest zgodne z celem Toyoty, jakim jest osiągnięcie neutralności węglowej w operacjach logistycznych do 2040 roku. Chcemy też przyczynić się do rozwoju gospodarki wodorowej. Ciężarówki z ogniwami paliwowymi mogą zwiększyć popyt na wodór, który jest jednym z kluczowych czynników obok wdrożenia unijnego rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR). Wspólnie z dostawcami usług logistycznych chcemy zebrać wnioski z codziennej eksploatacji pierwszej wodorowej floty logistycznej, by udoskonalać pojazdy i procesy operacyjne – powiedział Thiebault Paquet, wiceprezes ds. badań i rozwoju w Toyota Motor Europe.

* Termin „zerowa emisja spalin” odnosi się do układu napędowego, w którym podczas jazdy z rury wydechowej nie są emitowane żadne gazy cieplarniane ani szkodliwe cząstki, a jedynie woda. Emisje mogą przez cały czas występować na innych etapach cyklu życia produktu (wydobycie, produkcja, logistyka, konserwacja, recykling/złomowanie), ale także podczas użytkowania (zużycie opon czy hamulców), a także w procesie produkcji wodoru, w zależności od jego pochodzenia.

Idź do oryginalnego materiału