
Choć jest niedużych rozmiarów, Volkswagen California ma wszystkie cechy samochodu turystycznego. Pod niektórymi względami przewyższa choćby tradycyjne, duże kampery. Sprawdzamy mieszkalną odmianę Transportera – czy rzeczywiście można ją użytkować zarówno jako zwykłe auto na co dzień, jak i kampera na czas wakacji?
Wielu osobom podróżowanie samochodem mieszkalnym kojarzy się z jazdą ogromnych rozmiarów kamperem. Tymczasem w rzeczywistości duże auta mieszkalne nie zawsze są optymalnym wyborem. Na drogach i kempingach Europy coraz popularniejsze stają się małe auta przystosowane do nocowania. Sztandarowym przykładem takiego pojazdu jest Volkswagen California.

Volkswagen California 6.1: użytkowanie na co dzień
Zbudowany na niewielkich rozmiarów Transporterze kamper zapewnia podróżującym mobilność na poziomie auta osobowego. Napędzana ponad 200-konnym dieslem California jest dynamiczna i choćby przy wysokich prędkościach prowadzi się stabilnie. Ponadto podczas jazdy po autostradzie mieszkalny Volkswagen zużywa niecałe 8 l/100 km. Gabaryty zewnętrzne umożliwiają też wjazd do miast i zatrzymywanie się na zwykłych parkingach, czego nie da się zrobić, podróżując dużym kamperem.
turbodiesel |
1968 cm3 |
R4/16 |
204 KM/4000 |
450 Nm/1400 |
przedni |
automatyczna/7-biegowa |
490/190/199 cm |
300 cm |
2500/500 kg |
2500 kg |
70 l (ON 95) |
203 km/h |
b.d. |
8,0-8,5 l/100 km |
870 km |
369 950 zł |
Podobnie z aktywną turystyką wymagającą częstej zmiany miejsca. Nieduża California idealnie nadaje się do wjeżdżania na położone z dala od głównych dróg kempingi czy miejsca postoju „na dziko”.
Ale duża mobilność to nie wszystko. Czteroosobowy Volkswagen California zapewnia też wszystkim podróżnym wysoki poziom komfortu, czego nie można powiedzieć o tradycyjnych kamperach, w których tylne siedzenia są najczęściej ciasne i niewygodne. Podobnie z asystentami jazdy i układami bezpieczeństwa – podróżujący Californią mają do dyspozycji systemy rodem z aut osobowych.
1588
https://magazynauto.pl/testy/mercedes-marco-polo-300-d-4matic-test,aid,2299Volkswagen California 6.1: zabudowa kamperowa
Wbrew pozorom nieduży Volkswagen California poza wysokim komfortem jazdy zapewnia też dobre warunki noclegowe. Wszystko dzięki doskonale przemyślanej, montowanej na etapie produkcji auta zabudowie i elektrycznie podnoszonemu dachowi. Po ustawieniu i wypoziomowaniu samochodu (pomagają w tym elektroniczne poziomice) jego wnętrze w kilkadziesiąt sekund można przystosować do noclegu. Wystarczy zaciągnąć znajdujące się w obudowach tapicerskich zasłony okien, rozłożyć łóżka, a gdy temperatura tego wymaga – uruchomić ogrzewanie postojowe lub rozsunąć ściany namiotu.
Z kolei po podniesieniu górnego łóżka we wnętrzu Californii można swobodnie chodzić i korzystać z rozkładanego stolika, kuchenki gazowej, zlewu czy 42-litrowej sprężarkowej lodówki.
Funkcjami kempingowymi, takimi jak m.in. oświetlenie wnętrza, podnoszenie dachu czy ogrzewanie postojowe, steruje się z dotykowego ekranu umieszczonego w podsufitce. Na wyświetlaczu można też sprawdzić stan naładowania akumulatorów oraz napełnienia zbiorników wodnych. Do ekranu da się sięgnąć także z górnego łóżka. Niestety w systemie zabrakło języka polskiego, ale menu jest proste i intuicyjne.
1589
https://magazynauto.pl/porady/biwakowanie-w-terenie-sposoby-na-kempingowanie-z-dala-od-utartych-szlakow,aid,2330Volkswagen California 6.1: podsumowanie
- Bardzo dobre wykorzystanie przestrzeni, wysoki poziom mobilności, zabudowa wykonana na etapie produkcji auta
- Mała liczba schowków w desce rozdzielczej
Volkswagen California 6.1 udowadnia, iż choćby w małych gabarytów samochodzie można umieścić funkcjonalną zabudowę mieszkalną. Ponadto niezaprzeczalnym atutem tego samochodu jest fakt, iż po sezonie wyjazdowym można go użytkować na co dzień.