Używane auta sportowe z Francji – hot hatchy zasługujących na uznanie nie brakuje, ceny są kuszące

5 godzin temu

Jedną ze specjalności francuskich marek są auta sportowe. Na rynku wtórnym można znaleźć propozycje z różnych segmentów i roczników – dosłownie na każdą kieszeń. Warto rozważyć zakup, bo dobrych wrażeń z jazdy nie zabraknie. Przyglądamy się bliżej ofercie używanych sportowych „francuzów”.

Wbrew obiegowym opiniom niezwykle mocny silnik, napęd na tył czy nadwozie coupe lub roadster nie są kluczowymi czynnikami do zapewnienia kierującemu masy euforii z jazdy. Doskonale znają sobie z tego sprawę francuskie koncerny motoryzacyjne, które od lat w oparciu o popularne auta – nierzadko miejskie lub kompaktowe – budują doskonałe sportowe samochody.

https://magazynauto.pl/uzywane/najlepsze-uzywane-hot-hatche-za-okolo-60-tys-zl,aid,4786

Ojczyzna udanych rajdówek

Potwierdzeniem możliwości sportowych modeli z Francji nie są jedynie wyniki testów porównawczych czy rekordowe czasy okrążeń północnej pętli Nürburgringu. Wiele z nich stało się podstawą do zbudowania doskonałych samochodów rajdowych czy wyścigowych.

Różne poziomy pikantności

W materiale prezentujemy flagowe wersje wybranych modeli. Przymierzając się do zakupu używanego auta, warto jednak pamiętać, iż między „zwykłymi” wariantami a oznaczanymi jako R.S. czy GTi znajdują są słabsze, noszące np. logo GT. Mogą okazać się dobrym wyborem ze względu na atrakcyjną cenę zakupu – najmocniejsze odmiany są poszukiwane, a przez to drogie.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-hot-hatche-do-40-tys-zl-opinie-dane-techniczne-zalety-wady-typowe-usterki-ceny,aid,4766

Trzeba uważać na miny

Nosząc się z zamiarem nabycia sportowego auta, warto zadbać o jego wnikliwą przedzakupową kontrolę. Istotne jest nie tylko sprawdzenie deklaracji o bezwypadkowości lub sposobie naprawy uszkodzeń. Aby uzyskać możliwie dobre adekwatności jezdne, niektóre auta otrzymywały specjalne elementy zawieszenia – zmieniano choćby zwrotnice, które zwłaszcza w przypadku starszych modeli okazują się trudne do zakupu, a do tego drogie. Kosztowne bywają także unikalne elementy nadwoziowe czy montowane w kabinie.

https://magazynauto.pl/uzywane/piec-najlepszych-uzywanych-hot-hatchy-do-20-tys-zl-opinie-dane-techniczne-zalety-wady-typowe-usterki-ceny,aid,4740

Citroen C2 VTS (2004-2009)

  • Ceny ofertowe: 7-17 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,3 s
fot. Citroen

Polecany silnik: 1.6 16V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1587 cm3, moc: 122 KM, maksymalny moment obrotowy: 143 Nm, prędkość maksymalna: 202 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km

Model, którego historia jest nierozerwalnie związana z motosportem. Przy poszukiwaniach trzeba uważać. Nie brakuje powypadkowych egzemplarzy. Wiele aut jest do tego mocno wyeksploatowanych. Zdarza się, iż ma też poważne problemy z korozją, często kryjącą się pod plastikowymi nakładkami na progi. Remont może nie być opłacalny.

Wersja 1.6 16V VTS kryje pod maską ewolucję silnika TU5, cenionego w topowych odmianach Citroena Saxo czy Peugeota 106. W cięższym C2 zapewnia gorszą dynamikę, ale nie na tyle, by kierowca miał powody do narzekania.

W wersji VTS oferowano też diesla 1.6 HDi. 109 KM nie robi wrażenia, ale 240 Nm od 1750 obr./min w tak lekkim aucie zapewnia dużo lepszą dynamikę, niż można by sądzić po czasie rozpędzania do 100 km/h, czyli 9,4 s.

Warto też pamiętać, iż wersja 1.6 VTR jest mało sportowa za sprawą ospałej, zautomatyzowanej skrzyni Sensodrive.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-citroen-c2-maly-ale-z-aspiracjami-wersje-sportowe-maja-zadatki-na-klasyka,aid,4104

Citroen C4 VTS (2004-2008)

  • Ceny ofertowe: 7-20 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,3 s
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: 2.0 16V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1997 cm3, moc: 177 KM, maksymalny moment obrotowy: 202 Nm, prędkość maksymalna: 227 km/h, średnie zużycie paliwa: 8,4 l/100 km

Jedna z największych ikon motorsportu – w latach 2007-2010 Sebastien Loeb za kierownicą C4 WRC był niedościgniony w rajdowych mistrzostwach świata. Najmocniejszą z drogowych wersji był 177-konny, dostępny wyłącznie w trzydrzwiowej wersji VTS. Warto rozejrzeć się za limitowaną, a do tego numerowaną edycją by Loeb (na zdjęciu), która ma największy potencjał kolekcjonerski. Co ciekawe, występował w niej też diesel 1.6.

Citroen C4 słynie z problemów z elektroniką. Dochodzą do tego korozja nadwozia czy zużycie elementów zawieszenia. O silnik można być spokojnym – 2.0 to jednostka ze starszej rodziny EW10, która nie ma nic wspólnego z 1.6 VTi/THP. 177-konną odmianę stosowano też w topowych wersjach Peugeotów 207 i 307. Dzielnie znosi wysokie przebiegi, ale potrafi przy nich palić olej. Zdarzają się też problemy z nierównomierną pracą.

https://magazynauto.pl/uzywane/samochody-uzywane-ostatnie-trzydrzwiowe-kompakty-dobrze-wygladaja-i-wbrew-pozorom-sa-calkiem-praktyczne-18-modeli,aid,3638

DS 3 Racing/GT (2010-2018)

  • Ceny ofertowe: 23-55 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: 1.6 THP

Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 207 KM, maksymalny moment obrotowy: 275 Nm, prędkość maksymalna: 235 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,4 l/100 km

Niewiele aut ma tak pokaźny sportowy dorobek jak DS 3. W latach 2011-2012 Sebastien Loeb sięgał nim po mistrzowskie laury w WRC, w 2014 i 2016 Petter Solberg za jego kierownicą był najszybszy w mistrzostwach świata w rallycrossie, a trzeci tytuł w tej dyscyplinie w 2015 r. dorzucił Liam Doran.

Wyczynowe wersje miały napęd na cztery koła, którego nie przewidziano w drogowym wydaniu. Nie jest to jednak powód do zmartwień. DS 3 prowadzi się świetnie, a limitowane, topowe odmiany – Racing (na fot.), DS3 Racing S.Loeb czy GT – z silnikami rozwijającymi 207-208 KM mają spory potencjał kolekcjonerski.

Źródłem mocy jest dzielony m.in. z Mini Cooperem S R56 silnik z rodziny Prince, krytykowany za niską trwałość napinacza i łańcucha rozrządu oraz problemy z odkładaniem się nagaru w dolocie. Mimo wszystko polecamy poszukiwanie regularnie serwisowanego auta. Jak na sportowy samochód koszty wymiany rozrządu oraz utrzymania i tak są ograniczone.

Peugeot 206 GTi/GT/S16/RC (1999-2007)

  • Ceny ofertowe: 8-40 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,3 s
fot. Peugeot

Polecany silnik: 2.0 16V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1997 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 190 Nm, prędkość maksymalna: 210 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,7 l/100 km

Miejski Peugeot doczekał się całego spektrum sportowych wersji z dwulitrowym silnikiem (136/177 KM). Polecamy zakup, bo to model z dużym potencjałem inwestycyjnym – ceny starszego Peugeota 205 GTi osiągnęły już bardzo wysoki poziom.

Problemem wielu egzemplarzy jest ogólne zużycie eksploatacyjne, które połączyło się z wieloletnimi zaniedbaniami serwisowymi (dość niska rynkowa wartość auta nie zachęcała do dbałości o nie).

o ile budżet nie dopisuje, warto rozejrzeć się za wariantem 1.6 16V (109 KM). To lekkie i przyjemne w prowadzeniu auto, które 100 km/h osiąga w 10,5 s. Było bazą do stworzenia samochodu do rajdowego pucharu Peugeota.

Peugeot 207 GTi/RC (2007-2010)

  • Ceny ofertowe: 8-18 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,1 s
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: 1.6 THP

Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 174 KM, maksymalny moment obrotowy: 240 Nm, prędkość maksymalna: 220 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km

Zrywne i przyjemne w prowadzeniu auto dzieli silnik z DS 3 czy Mini Cooperem S. Niestety oznacza to ryzyko wystąpienia problemów z napędem rozrządu oraz głowicą.

W Peugeocie 207 dochodzą do tego kaprysy niestabilnej elektroniki. Na szczęście auto jest odporne na korozję. Plus za nieźle wykończone i wyposażone wnętrze oraz design nadwozia i kabiny, który skutecznie maskuje zaawansowany już wiek modelu.

Warto wspomnieć, iż najmocniejsza wersja Peugeota 207 była dostępna także z nadwoziem kombi. Wariant SW cieszył się małym wzięciem – powstał w znikomej liczbie egzemplarzy.

Peugeot 208 GTi (2013-2018)

  • Ceny ofertowe: 22-52 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 s
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: 1.6 THP

Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 200 KM, maksymalny moment obrotowy: 275 Nm, prędkość maksymalna: 230 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100 km

Model, którym Peugeot otworzył linię aut nowej generacji, wciąż nie stracił na atrakcyjności. Zwłaszcza w odmianie GTi, od bazowych wersji różniącej się felgami, detalami nadwozia czy fotelami.

Mocną stroną 208 jest też wnętrze – wykończone niezłymi materiałami oraz z ciekawą architekturą i znakiem rozpoznawczym w postaci niewielkiej, 34-centymetrowej kierownicy na czele.

Wariant GTi, podobnie jak 1.6 THP (156/163 KM), przejął z poprzednika silnik z rodziny Prince. Oznacza to niestety ryzyko wystąpienia problemów z napędem rozrządu oraz głowicą.

Warto rozejrzeć się za regularnie serwisowanym egzemplarzem z możliwie niskim przebiegiem. Pod względem przyjemności z jazdy dość lekki Peugeot 208 z dobrze zestrojonym zawieszeniem nie ma wielu godnych sobie rywali. Ceny także są dość atrakcyjne.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/peugeot-208-gti-pierwsza-jazda-10-lat-temu-w-motorze,aid,3108

Peugeot 308 I GTi (2011-2013)

  • Ceny ofertowe: 25-30 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,7 s
fot. archiwum/Motor

Silnik: 1.6 THP

Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 200 KM, maksymalny moment obrotowy: 275 Nm, prędkość maksymalna: 237 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km

Jedno z najmniej znanych aut w całym zestawieniu. Peugeot promował model 308 GTi, dostępny tylko w pięciodrzwiowej wersji, jako sportowca sprawdzającego się podczas codziennej jazdy, który do tego jest przyjazny środowisku.

Miłośnicy sportowych aut mogą zarzucić modelowi nadmierną dyskrecję. Gdyby nie koła w rozmiarze 225/40 R18 i przednie tarcze o średnicy 340 mm, trudno byłoby rozpoznać, iż ma się do czynienia z flagową wersją modelu 308. Obniżone o 10 mm zawieszenie poprawiło prowadzenie, jednak nie utrudnia istotnie eksploatacji pojazdu.

Sercem jest silnik 1.6 THP z rodziny Prince. Poza problemami z nim można spodziewać się kaprysów elektroniki oraz elektryki. Korozja na razie nie jest dużym zmartwieniem.

https://magazynauto.pl/uzywane/kompakty-z-napedem-4x4-przeglad-modeli-ceny-typowe-usterki,aid,764

Peugeot 308 II GTi (2015-2018)

  • Ceny ofertowe: 53-93 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,0 s
fot. archiwum/Motor

Silnik: 1.6 THP

Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 272 KM, maksymalny moment obrotowy: 330 Nm, prędkość maksymalna: 250 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,0 l/100 km

Z jednej strony to zupełnie nowe rozdanie – 308 II wizualnie różni się od poprzednika, a bazuje na płycie EMP2. Silnik to jednak wciąż 1.6 THP z rodziny Prince. Okazuje się, iż został udoskonalony, bo liczba doniesień o problemach spadła.

Peugeotowi udało się także podnieść stabilność pracy pokładowej elektroniki i zwiększyć trwałość zawieszenia. O korozję nadwozia na razie nie trzeba się martwić. Z relatywnie małej jednostki napędowej, użytej wcześniej w Peugeocie RCZ-R, udało się wykrzesać bardzo wysoką moc. By silnik gwałtownie nie wyzionął ducha, zastosowano m.in. kute tłoki.

Miejsca na kompromisy nie było także w układzie przeniesienia napędu – bezproduktywne mielenie przednim kołem o ograniczonej przyczepności redukuje Torsen, czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

Peugeot RCZ (2010-2015)

  • Ceny ofertowe: 26-80 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 s
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: 2.0 HDi

Silnik: diesel, pojemność: 1997 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 340 Nm, prędkość maksymalna: 225 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km

Coupe z deską rozdzielczą i mechaniką z Peugeota 308 I było produkowane w austriackim Grazu przez Magna Steyr. W tym czasie przedsiębiorstwo odpowiadało też za budowę Astonów Martinów Rapide oraz dostawy karoserii Mercedesów SLS. RCZ nie tylko świetnie wygląda, ale ma również całkiem szlachetne pochodzenie. Do wyboru były dwa silniki – trwały i oszczędny diesel 2.0 HDi (163 KM) oraz 1.6 THP z rodziny Prince w wariantach oferujących 156 KM i 240 Nm, 200 KM i 275 Nm oraz 270 KM i 330 Nm.

Design samochodu zupełnie się nie zestarzał. Aluminiowe zewnętrze łuki dachu, zadaszenie i tylna szyba wybrzuszone nad głowami kierowcy i pasażerów, a także aktywny tylny spojler przyciągają wiele zaciekawionych spojrzeń. RCZ przekonuje także dobrze wykończonym i wyposażonym wnętrzem oraz niezłym stanem wielu egzemplarzy.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-peugeot-rcz-odwazny-model-dla-odwaznych-i-rozwaznych-kupujacych,aid,4483

Renault Twingo II R.S. (2008-2013)

  • Ceny ofertowe: 22-32 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 s
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: 1.6 16V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1598 cm3, moc: 133 KM, maksymalny moment obrotowy: 160 Nm, prędkość maksymalna: 201 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km

Kwintesencja sportowych aut z Francji – miejski model z wolnossącym silnikiem, który chętnie kręci się do prawie 7000 obr./min, sztywnym zawieszeniem oraz niską masą, przekładającą się na zwinność oraz precyzję prowadzenia. Renault oferowało wersję bazową, a także Cup, z 17-calowymi felgami czy z obniżonym i utwardzonym zawieszeniem – świetnie sprawdza się to na torze, jednak podczas codziennej jazdy potrafi być dokuczliwe ze względu na mocno ograniczony komfort.

Niezbyt zachłanny na paliwo silnik, relatywnie wąskie opony oraz prosta konstrukcja mechaniczna sprawiają, iż Twingo R.S. jest stosunkowo tanie w eksploatacji i ewentualnych naprawach. Żwawa jest też odmiana GT z doładowanym silnikiem 1.2 TCe (101 KM) – do 100 km/h przyspiesza w 9,8 s, a mały rozmiar auta potęguje wrażenie dynamiki.

Renault Twingo III GT (2016-2019)

  • Ceny ofertowe: 35-50 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,6 s
fot. archiwum/Motor

Silnik: 0.9 TCe

Silnik: benzynowy, pojemność: 898 cm3, moc: 109 KM, maksymalny moment obrotowy: 170 Nm, prędkość maksymalna: 182 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100 km

Ręczna skrzynia, turbodoładowany silnik pod podłogą bagażnika i napęd na tylne koła – Twingo GT zbudowano według receptury znanej także producentom supersamochodów. Auto nie jest wybitnie szybkie, ale daje poczucie prędkości.

Punktuje też neutralnością prowadzenia. Czy da się driftować? ESP nie jest wyłączalne, ale powstały sposoby na jego całkowitą dezaktywację. Mocną stroną wariantu GT jest także bogate wyposażenie – z kompletacją słabszych Twingo bywało różnie. Warto dodać, iż bliźniakiem sportowego Twingo jest Smart Forfour II sygnowany przez Brabusa.

Renault Clio II Sport (2000-2005)

  • Ceny ofertowe: 23-30 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,1 s
fot. archiwum/Motor

Silnik: 2.0 16V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 182 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 222 km/h, średnie zużycie paliwa: 8,1 l/100 km

To już ostatni dzwonek na zakup najmocniejszej wersji Clio II – tanie auta są mocno zużyte i zaniedbane, a najlepsze idą w cenę jako samochody kolekcjonerskie. Wizualnie najbardziej atrakcyjne są egzemplarze z dwóch ostatnich lat produkcji (na zdjęciu), które poza odświeżonym frontem nadwozia otrzymały wyprowadzone pośrodku zderzaka dwie rury wydechowe (ich montaż wymusił usunięcie wnęki na koło zapasowe).

W dość leciwym aucie spektrum możliwych problemów jest szerokie – obejmuje m.in. coraz bardziej rozległą korozję nadwozia, kaprysy elektroniki i elektryki, wycieki oleju, zużycie hamulców i zawieszenia.

https://magazynauto.pl/uzywane/renault-clio-williams-auto-legenda-z-czym-wiaze-sie-dzis-zakup-krola-hot-hatchy-poczatku-lat-90,aid,3113

Renault Clio III Sport 2006-2012

  • Ceny ofertowe: 34-60 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,9 s
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: 2.0 16V

Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 201 KM, maksymalny moment obrotowy: 215 Nm, prędkość maksymalna: 225 km/h, średnie zużycie paliwa: 8,2 l/100 km

Szukając sportowego auta, warto rozważyć zakup specjalnej czy limitowanej wersji. W przypadku najmocniejszego Clio nabywcy mieli do wyboru warianty Cup, Gordini czy F1-Team R27. Są najrzadsze, a przez to poszukiwane i trzymające cenę. Oczywiście nie oznacza to, iż prowadzenie bazowego wariantu będzie mało satysfakcjonujące.

Główne problemy w Clio Sport to luzy w zawieszeniu oraz spalanie oleju przez wysokoobrotowy wolnossący silnik.

Renault Clio IV R.S. (2013-2018)

  • Ceny ofertowe: 42-73 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,7 s
fot. archiwum/Motor

Silnik: 1.6 TCe

Silnik: benzynowy, pojemność: 1618 cm3, moc: 200 KM, maksymalny moment obrotowy: 240 Nm, prędkość maksymalna: 230 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,3 l/100 km

Do auta przyklejono metkę gorszego od poprzednika ze względu na niedostępność trzydrzwiowej wersji (musiała wystarczyć pięciodrzwiowa z klamkami ukrytymi w ramkach szyb) i manualnej skrzyni (oferowano tylko dwusprzęgłową EDC) oraz zastąpienie wolnossącego 2.0 turbodoładowanym 1.6. Czy słusznie? Nie do końca. To po prostu auto serwujące inne wrażenia z jazdy. Ze względu na wyższą elastyczność w warunkach drogowych czy torowych jest szybsze od poprzednika.

Zdarza się, iż silnik 1.6 TCe pali olej, ale zjawisko jest mniej nasilone niż w 1.2 TCe. Trzeba sprawdzić stan skrzyni biegów.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/10-lat-temu-w-motorze-mniej-radykalne-gti-pierwsze-jazdy-renault-clio-iv-rs,aid,2927

Renault Megane II Sport (2004-2008)

  • Ceny ofertowe: 18-35 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: 2.0 Turbo

Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 225 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 236 km/h, średnie zużycie paliwa: 9,1 l/100 km

Megane II otwierało nową erę nie tylko atrakcyjnym wzornictwem, wysokim poziomem bezpieczeństwa oraz rozbudowaną elektroniką. Wersja sygnowana przez Renault Sport otrzymała turbodoładowany silnik. 20 lat temu wciąż było to sporą nowością – wiele marek, w tym Alfa Romeo, Citroen, Honda czy Peugeot, wyposażało hot hatche w wolnossące jednostki.

Obecność turbo istotnie poprawiła elastyczność, a także zwiększyła podatność auta na tuning. Ciekawostką jest oferowane w latach 2007-2008 Megane Sport ze 173-konnym dieslem 2.0 dCi.

Renault Megane III R.S. (2009-2016)

  • Ceny ofertowe: 39-87 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,1 s
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: 2.0 TCe

Silnik: benzynowy, pojemność: 1998 cm3, moc: 250 KM, maksymalny moment obrotowy: 350 Nm, prędkość maksymalna: 245 km/h, średnie zużycie paliwa: 8,4 l/100 km

Kto uważa, iż przednionapędowe auto nie daje przyjemności z jazdy i z założenia jest podsterowne, powinien przejechać się Megane III R.S. choćby na torze samochód bez trudu dotrzymuje kroku mocniejszym rywalom.

Sekret nie tkwi w mocy, ale w dopracowanym układzie jezdnym, który pozwala na utrzymywanie naprawdę wysokiego tempa. Wersja Cup ma na wyposażeniu m.in. blokadę mechanizmu różnicowego i lepiej wyprofilowane fotele. Nastawy zawieszenia skutkują przyjemną nadsterownością – do jej wywołania wystarczy zmniejszenie nacisku na gaz w gwałtownie pokonywanym zakręcie. Pod względem trwałości trzecia odsłona Megane okazała się dużo lepsza od poprzednika.

Renault Megane IV R.S. (2018-2023)

  • Ceny ofertowe: 96-170 tys. zł
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,8 s
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: 1.8 TCe

Silnik: benzynowy, pojemność: 1798 cm3, moc: 280 KM, maksymalny moment obrotowy: 390 Nm, prędkość maksymalna: 255 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km

Jeden z najmocniejszych hot hatchy (280-300 KM) w klasycznym tego słowa znaczeniu, a więc z napędem na przednie koła.

Wyróżnikiem modelu jest 4Control, czyli układ skrętnych tylnych kół, który przy niskich prędkościach poprawia zwrotność, a przy wysokich dodaje stabilności. O jego trwałość nie trzeba się obawiać – rozwiązanie zadebiutowało przeszło 15 lat temu w Lagunie GT.

W Megane więcej problemów sprawia rozbudowana elektronika. Na szczęście zwykle są to błędy, a nie unieruchomienia pojazdu. R.S. był oferowany z ręczną lub dwusprzęgłową skrzynią, której zdarza się poszarpywanie. Przy wysokich przebiegach możliwe jest odłożenie się sporych ilości nagaru w dolocie.

PODSUMOWANIE

Mimo iż nie brakuje sportowych wersji i modeli, ich zakup może okazać się trudny. Pierwsza kwestia to podaż. Topowe odmiany miały najwyżej kilkuprocentowy udział w całkowitej sprzedaży, więc ich liczba na rynku wtórnym jest mała. Część samochodów wyeliminowały wypadki.

W przypadku starszych modeli spustoszenie zaczynają siać zaniedbania serwisowe oraz korozja. Ostatecznie dochodzi do sytuacji, w której zarówno naprawa, jak i zakup auta przestają mieć racjonalne uzasadnienie.

Warto szukać dobrze utrzymanego egzemplarza. Ceny sportowych aut z Francji z końca XX wieku szybko rosną. Prezentowane modele są następne w kolejce. w tej chwili za rozsądną kwotę oferują dużo euforii z jazdy.

  • Aby nie trafić na minę, auto należy koniecznie obejrzeć od spodu
Idź do oryginalnego materiału