UE rezygnuje z całkowitego zakazu sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 r

moto-przestrzen.pl 7 godzin temu

Jeszcze kilka miesięcy temu wszystko wskazywało na to, iż rok 2035 definitywnie zakończy erę samochodów spalinowych w Unii Europejskiej. Teraz jednak Komisja Europejska wyraźnie tonuje wcześniejsze zapowiedzi. W oficjalnych komunikatach coraz częściej pojawiają się sformułowania o „elastycznym podejściu” i „neutralności technologicznej”.

Bruksela zmienia narrację

Nowe stanowisko KE zakłada odejście od sztywnego zakazu na rzecz celów emisyjnych, które mają być osiągane różnymi technologiami. Oznacza to, iż obok aut elektrycznych w grze mogą pozostać również nowoczesne silniki spalinowe – pod warunkiem wykorzystania paliw syntetycznych lub innych niskoemisyjnych rozwiązań.

To wyraźny sygnał, iż presja ze strony producentów samochodów, państw członkowskich oraz rynku zaczęła przynosić efekty.

Producenci mogą odetchnąć

Dla branży motoryzacyjnej to potencjalnie dobra wiadomość. Wielu producentów otwarcie wskazywało, iż pełna elektryfikacja w narzuconym tempie jest trudna do pogodzenia z realiami rynku, dostępnością surowców oraz infrastrukturą ładowania.

Złagodzenie stanowiska Komisji Europejskiej może oznaczać więcej czasu w transformację oraz większą swobodę w doborze technologii napędowych.

Co dalej z 2035 rokiem?

Na razie nie mówimy o całkowitym porzuceniu planów ograniczenia emisji CO₂ w transporcie drogowym. Jednak coraz więcej wskazuje na to, iż rok 2035 przestaje być „datą graniczną”, a staje się punktem odniesienia, który może jeszcze ulec korekcie.

Ostateczne decyzje zapadną w kolejnych miesiącach, ale jedno jest pewne – temat zakazu aut spalinowych w UE wraca na stół w zupełnie nowym świetle.

Idź do oryginalnego materiału