Umówmy się – każdy, kto choć raz próbował przebić się przez Warszawę w godzinach szczytu albo jechał płatną A4 do Krakowa, wie, iż polska infrastruktura ma wciąż swoje wąskie gardła.
Wygląda jednak na to, iż idzie nowe. Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało właśnie potężną ofensywę inwestycyjną. Na stole leży nie tylko nowy Program Budowy Dróg, ale też konkrety dotyczące tras, na które czekamy od lat.
Wielki Ring, czyli jak odkorkować Warszawę
To chyba najważniejsza wiadomość dla mieszkańców Mazowsza i wszystkich, którzy przez centrum Polski tylko przejeżdżają. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) zyskała status priorytetu. Nie mówimy tu o kosmetyce, ale o potężnym pierścieniu dróg szybkiego ruchu, który ma mieć długość od 250 do choćby 300 kilometrów.
Plan jest ambitny. Ten gigantyczny ring ma przejąć ruch tranzytowy, który dziś dusi stolicę i obecną obwodnicę ekspresową. Jak to będzie wyglądać w praktyce? Północna część to droga ekspresowa S50, która połączy A2 z S10 koło Płońska, a południowa część to autostrada A50 (od węzła Wiskitki przez Tarczyn do S7).
Urzędnicy nie rzucają słów na wiatr – konsultacje społeczne są już za nami, a wniosek o decyzję środowiskową ma trafić do urzędu do połowy przyszłego roku.
Ciekawostka? Tempo prac sugeruje, iż ten duży ring może powstać szybciej niż wyczekiwana od lat Wschodnia Obwodnica Warszawy (tzw. mała obwodnica), której termin oddania majaczy gdzieś w okolicach 2035 roku.
A4 będzie darmowa i szersza
Jeżeli często podróżujecie na południu, ta informacja was ucieszy. Odcinek autostrady A4 Katowice - Kraków, który od lat drenuje portfele kierowców i irytuje korkami nie tylko na bramkach, niedługo przejdzie rewolucję. W 2027 roku wygasa obecna koncesja, a trasa przejdzie w ręce państwa.
To oznacza, iż autostrada A4 będzie bezpłatna. Ale to nie wszystko. Ministerstwo zdaje sobie sprawę, iż przy zniesieniu opłat ruch wzrośnie lawinowo, dlatego w planach jest budowa trzeciego pasa ruchu. Poszerzenie trasy ma ruszyć w pierwszej kolejności na 17-kilometrowym fragmencie od węzła Kraków Balice.
Naprawią A1 na Śląsku
Resort infrastruktury bierze się też za sprzątanie po dawnych błędach. Pamiętacie słynne "fale Dunaju" na śląskim odcinku A1? Fragment między Pyrzowicami a Piekarami Śląskimi, gdzie auto potrafiło niemiłosiernie bujać przez nierówności nawierzchni, w końcu doczeka się porządnego remontu.
Na mapę inwestycji wraca też Zachodnia Obwodnica Szczecina. Po latach oczekiwań i przesuwania terminów ta kluczowa dla regionu trasa ma wreszcie stać się faktem. To pokazuje, iż nowa strategia wykracza poza samą Warszawę.
Lista zapowiedzianych przetargów i inwestycji jest niesamowicie długa. Jeden z fanpage'y na Facebooku zebrał wszystko w jednym miejscu.

2 godzin temu


