Udany kompakt za 30 000 zł. Trwały diesel i mały przebieg w cenie

12 godzin temu

Rynek wtórny w Polsce jest duży, dlatego wciąż można na nim znaleźć interesujące samochody z drugiej ręki. Niektóre z nich nie odniosły sukcesu z powodu przeciętnych opinii poprzednich generacji. Dziś można na tym zyskać. Ten udany kompakt za 30 tysięcy złotych jest tego dobrym przykładem. Oferuje przyzwoitą jakość i duży komfort jazdy. Trzeba tylko wybrać odpowiednią jednostkę napędową.

Korzystny brak sukcesu

Pierwsze wcielenie tego modelu od razu wzbudziło zainteresowanie, ale z czasem traciło w oczach potencjalnych klientów. Miało to związek ze stosunkowo częstymi usterkami i polityką rabatową, która skutecznie obniżała wartość. sukcesor okazał się znacznie lepszy, ale klienci nie chcieli już zaufać marce i częściej wybierali modele konkurencji. Dziś ten udany kompakt jest dostępny w korzystnej cenie.

Opisywana generacja była produkowana w latach 2010-2018 i była ostatnią, która oferowała konwencjonalne wersje nadwoziowe. Ta trzecia została przekształcona w oryginalnie narysowanego crossovera, co zbiegło się ze zmianami trendów.

Citroen C4 II, bo o nim mowa, stanowi bardzo dobrą alternatywę dla takich aut, jak Skoda Octavia, Volkswagen Golf czy Toyota Auris. W wielu przypadkach może oferować najlepszy stosunek ceny do rocznika i przebiegu.

Co ciekawe, był także dostępny jako DS4, czyli auto aspirujące do klasy premium – później przekształcone w produkt nowej marki. Pod względem konstrukcyjnym nie ma jednak większych różnic między tymi pojazdami.

Udany kompakt z Francji

Stylistyka Citroena C4 w drugim wydaniu jest poprawna. Nie ma w sobie awangardy znanej zarówno z poprzednika, jak i następcy. Widać, iż projektantom zależało na znormalizowaniu jego sylwetki, by nie ograniczać grona klientów do tych stawiających na indywidualizm. W tamtych czasach na rynku dominowały modele z grupy Volkswagena, co jasno sugerowało oczekiwania nabywców.

Mimo wszystko, pięciodrzwiowe nadwozie do dziś wygląda nowocześnie. Pas przedni z dużymi reflektorami i szewronami zintegrowanymi z chromowanymi listwami może się podobać. Z tyłu znalazły się lampy o znaczących gabarytach, które zachodzą na klapę bagażnika.

Citroen C4 II – tył, fot. Wojciech Krzemiński

Proporcje francuskiego samochodu są przyzwoite. Urozmaicono je licznymi obłościami. o ile chodzi o wymiary, to wpisują się w segment C. Ten udany kompakt z Francji ma 4329 milimetrów długości, 1789 milimetrów szerokości oraz 1489 milimetrów wysokości.

Bardzo dużą zaletą tego modelu jest kokpit, który wciąż prezentuje się okazale. Co ważne, łączy nowoczesność z wysokim poziomem ergonomii. Cyfrowe wskaźniki osadzono w trzech tubach, co dodaje odrobinę sportowego animuszu. Przed nimi zamontowano dużą kierownicę z wąskim wieńcem i fizycznymi przyciskami na ramionach.

W konsolę centralną wkomponowano dotykowy ekran multimedialny. To prosty instrument, który był montowany również w innych autach koncernu PSA (na przykład pierwszym Peugeocie 3008). Pod nim zostały zamontowane klasyczne przyciski i pokrętło, a jeszcze niżej – niezależny panel klimatyzacji.

Citroen C4 II – wnętrze, fot. Wojciech Krzemiński

Jakość materiałów wykończeniowych jest zadowalająca. W górnych strefach dominują miękkie, starannie spasowane tworzywa. Poza tym, są tu jasne dekory, które skutecznie ożywiają cały projekt. Widać, iż Citroenowi zależało na dorównaniu Golfowi.

Pod względem przestronności można mówić o klasowej średniej. Auto bez problemu przewiezie cztery dorosłe osoby. W bogatszych wersjach można liczyć na atrakcyjną tapicerkę i dobrze wyprofilowane fotele pierwszego rzędu.

Dużą zaletą tego pojazdu jest bagażnik, który oferuje bazowo 408 litrów pojemności. Przestrzeń została uzupełniona dodatkowymi wnękami, solidną półką, haczykami i gumą na lewej burcie. Do tego dochodzi spory otwór załadunku.

Udany kompakt, ale z dieslem

Oferta silnikowa tego modelu była bogata. W podstawowych wersjach dominowała benzynowa jednostka o pojemności 1,4 litra i mocy 95 koni mechanicznych. Nie była najlepszym rozwiązaniem ze względu na skromny potencjał w stosunkowo dużym aucie.

Alternatywę stanowił silnik o pojemności 1,6 litra. To konstrukcja VTi generująca 120 koni mechanicznych. Pozwalała na lepszą dynamikę, ale nie była trwała. Równie przeciętne opinie dotyczyły silnika 1.6 THP, który miał największy potencjał (156 koni mechanicznych), ale miewał poważne problemy z osprzętem. W gronie konstrukcji podwyższonego ryzyka znajduje się też 130-konny silnik o pojemności 1,2 litra – pierwotnie znany jako e-THP.

Citroen C4 II – przód, fot. Wojciech Krzemiński

Znacznie bardziej pożądanymi jednostkami były i są diesle. Ten podstawowy, czyli 1.6 HDi generuje 92 konie mechaniczne, co wiąże się z przeciętną dynamiką, ale też bardzo skromnym apetytem. Łatwo osiągnąć spalanie poniżej 5 litrów w cyklu mieszanym. Do tego, nie posiada koła dwumasowego.

Bardzo dobrym wyborem jest także kultowe 2.0 HDi o mocy 150 koni mechanicznych. To idealny silnik do jazdy autostradowej. Zapewnia przyzwoite osiągi i niewielkie zużycie paliwa. Trzeba jednak pamiętać, iż jego osprzęt jest droższy.

Łatwo o zadbaną sztukę

Na rynku wtórnym można znaleźć całkiem pokaźną listę ogłoszeń dotyczących tego modelu. Nieco bardziej restrykcyjne kryteria, które wyznaczyliśmy, wpłynęły jednak na ograniczenie podaży. Uwzględniliśmy pojazdy polskiego pochodzenia z bezwypadkową historią i przebiegiem do 135 tysięcy kilometrów.

W takich widełkach mieści się już tylko garstka ofert, ale to właśnie te wydają się zminimalizować ryzyko zakupu. Z analizy wynika, iż ten udany kompakt z dieslem pod maską można mieć za około 30 000 złotych, co jest bardzo korzystną propozycją.

W podobnej cenie można zakupić egzemplarze z silnikami benzynowymi, ale stanowi to mniej bezpieczny wybór. Diesle HDi z niewielkimi przebiegami dają większą szansę na bezawaryjną jazdę przez dłuższy czas. Poza tym, są dobrze znane przez mechaników, dlatego nie kryją żadnych niespodzianek.

Citroen C4 drugiej generacji to bardzo dobry wybór z drugiej ręki. Nie był wybierany przez floty, dlatego łatwo o zadbany egzemplarz ze skromnym przebiegiem. Poza tym, to praktyczne, komfortowe i przyzwoicie wykonane auto.

Idź do oryginalnego materiału