DBX S – ten nowy flagowy model Astona Martina jest ewolucją już imponującego DBX707, oferując jeszcze więcej mocy, bardziej agresywny design i ekskluzywne detale. Bazując na historii pierwszego SUV-a marki, który zrewolucjonizował jej portfolio, DBX S czerpie inspirację wprost z nadchodzącego hipersamochodu Valhalla.
Oficjalna globalna premiera Aston Martina DBX S miała miejsce pod koniec kwietnia 2025 roku. Pierwsze dostawy do klientów na całym świecie, w tym na polskim rynku, przewidziane są na czwarty kwartał 2025 roku.
Przede wszystkim Aston Martin DBX S imponuje swoimi gabarytami, które zapewniają dominującą pozycję na drodze oraz przestronne wnętrze – w końcu to SUV, tyle iż bardzo luksusowy.
Oto najważniejsze wymiary i pojemności:
Długość: 5,039 mm
Szerokość (nadwozia): 1,998 mm
Szerokość (z lusterkami złożonymi): 2,154 mm
Szerokość (z lusterkami rozłożonymi): 2,175 mm
Wysokość (z relingami dachowymi): 1,680 mm
Rozstaw osi: 3,060 mm
Pojemność bagażnika: 638 litrów (plus dodatkowe 81 litrów schowka pod podłogą)
Masa własna (DIN): 2,245 kg (dostępne opcje lekkich komponentów mogą zredukować masę choćby o 47 kg - a to ma ogromne znaczenie)
Dopuszczalna masa całkowita: 2,960 kg
Ładowność: około 715 kg (przed uwzględnieniem opcji lekkich)
Zdolność holowania (z hamulcem / bez hamulca): 2,700 kg / 750 kg
Maksymalne obciążenie dachu: 75 kg
Sercem Aston Martina DBX S jest potężna jednostka napędowa, która definiuje jego ekstremalny charakter:
Silnik: 4.0-litrowy, podwójnie turbodoładowany silnik V8, wykorzystujący nową technologię turbosprężarek pochodzącą z modelu Valhalla.
Moc maksymalna: 727 KM (535 kW) przy 6,250 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 900 Nm w zakresie 3,000 - 5,250 obr./min.
Skrzynia biegów: 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów z mokrym sprzęgłem, zapewniająca błyskawiczne zmiany przełożeń.
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3.3 sekundy, tu się ona nie zmieniła i jest taka sama jak w DBX 707. Różnica 0,3 sekundy nastąpiła w przyspieszeniu od 0 do 200 km/h.
Prędkość maksymalna: 310 km/h.
Musicie usłyszeć, jak chodzi i... strzela (sic!) ten układ:
Aston Martin DBX S już w standardzie oferuje niezwykle bogate wyposażenie, podkreślające jego luksusowy i sportowy charakter:
Agresywna stylizacja zewnętrzna: Nowy, bardziej wyrazisty przedni grill w kolorze czarnym, przeprojektowany tylny zderzak i dyfuzor, charakterystyczne poczwórne końcówki układu wydechowego ułożone ukośnie.
Ekskluzywne wnętrze w stylistyce "S": Standardowa tapicerka z Alcantary (obejmująca fotele, podsufitkę, konsolę środkową i dolne panele deski rozdzielczej) połączona ze skórą semi-anilinową w miejscach narażonych na zużycie, unikalny wzór przeszyć w jodełkę na fotelach.
System audio: Aston Martin Premium Audio o mocy 800W z 14 głośnikami.
Detale "S": Czerwone pasy bezpieczeństwa (w tej konfiguracji nie było akurat takich), emblematy "S" na zewnątrz i wewnątrz, w tym na zagłówkach i specjalna tabliczka na silniku.
Koła: Standardowo montowane 23-calowe kute felgi aluminiowe, ale dostępne są także felgi magnezowe!
Hamulce: Węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe dla maksymalnej siły hamowania.
Nowoczesny system infotainment: Obejmujący 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz kierowcy, nowy główny ekran dotykowy systemu multimedialnego oraz bezprzewodową łączność Apple CarPlay.
Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z możliwością regulacji wysokości i twardości.
Dla tych, którzy pragną jeszcze bardziej zindywidualizować swojego DBX S oraz zredukować jego masę (jak wspomniałem, choćby o 47 kg), Aston Martin oferuje szereg opcji, takich jak dach wykonany z włókna węglowego, wspomniane ultralekkie 23-calowe felgi magnezowe, elementy aerodynamiczne z włókna węglowego na pasie przednim oraz specjalna, lekka atrapa chłodnicy o strukturze plastra miodu.
Na chwilę obecną oficjalny polski cennik Aston Martina DBX S nie został jeszcze ogłoszony. Można jednak oczekiwać, iż cena będzie znacząco wyższa niż w przypadku modelu DBX707, odzwierciedlając wyższą moc i ekskluzywność wersji S.