Sprzedaż pojazdów elektrycznych GM rośnie, a Tesla ma problemy

9 godzin temu

Tesla Inc., wiodąca firma produkująca pojazdy elektryczne w Stanach Zjednoczonych, traci klientów, ponieważ opinia publiczna sceptycznie odnosi się do jej kontrowersyjnego prezesa, miliardera Elona Muska . Luka, którą pozostawia na rynku, jest systematycznie wypełniana, jak twierdzą eksperci motoryzacyjni, produktami General Motors.

Producent samochodów z Detroit przyspieszył sprzedaż pojazdów elektrycznych i zwiększył swój udział w rynku w pierwszej połowie roku dzięki poszerzeniu oferty pojazdów elektrycznych w trzech ze swoich czterech marek. Tymczasem nastroje konsumentów wobec Tesli, teksańskiego rywala, gwałtownie spadły wiosną z powodu krytyki za bezpośrednie zaangażowanie Muska w politykę Waszyngtonu.

„GM po cichu buduje zaufanie, podczas gdy Elon je marnuje” – powiedział Paul Waatti, dyrektor ds. analiz branżowych w AutoPacific. „Konsumenci reagują na stabilność, a nie zmienność, a pewna ręka GM zaczyna przynosić korzyści”.

Choć sytuacja nieco się zmieniła, przepaść sprzedażowa między amerykańskimi producentami samochodów pozostaje ogromna. Sprzedaż pojazdów elektrycznych GM plasuje się na drugim miejscu po Tesli. Mimo to, GM odnotował trzycyfrowy wzrost sprzedaży swoich pojazdów elektrycznych, podczas gdy Tesla poniosła w tym okresie dwucyfrową stratę.

Widok z przodu, z perspektywy trzech czwartych, Silverado EV Trail Boss z 2026 r. w kolorze Habanero Orange podczas jazdy terenowej.

Tesla poinformowała, iż w drugim kwartale, do czerwca, dostarczyła na całym świecie 384 122 pojazdy, co stanowi spadek o 13% w porównaniu z 443 956 dostawami w analogicznym okresie rok wcześniej. Tesla nie podaje podziału dostaw według regionów, dlatego szacunki sprzedaży opracowane przez Automotive News Data Center wskazują, iż sprzedaż Tesli w drugim kwartale w USA wyniosła około 125 000 pojazdów, co oznacza spadek o 16,7%. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2025 roku Tesla sprzedała w USA 255 000 pojazdów , co stanowi spadek o 13% w porównaniu z pierwszą połową 2024 roku.

Tymczasem GM sprzedało w Stanach Zjednoczonych 78 167 samochodów elektrycznych w pierwszej połowie roku, co stanowi wzrost o 111% w porównaniu z połową 2024 roku. 46 280 z nich sprzedano w drugim kwartale.

Według Sama Fioraniego, wiceprezesa ds. globalnych prognoz dotyczących pojazdów w AutoForecast Solutions, do czerwca bieżącego roku szacowany udział GM w rynku pojazdów elektrycznych osiągnął 13% — jednak może on przez cały czas rosnąć w miarę upływu roku, a udział Tesli może się jeszcze skurczyć.

Roczna sprzedaż modeli Tesli spadła po raz pierwszy w 2024 roku . Tesla przypisała ten spadek wstrzymaniu produkcji w celu wprowadzenia na rynek odświeżonej wersji swojego bestsellerowego SUV-a, Modelu Y. Zdaniem ekspertów branżowych może to skłonić klientów do wstrzymania się z zakupem do czasu wprowadzenia na rynek nowszej wersji. Zamiast tego ludzie kupowali mniej samochodów Tesla.

„Nie ma jednego czynnika, który powodowałby spadek sprzedaży Tesli i wzrost sprzedaży GM. To kombinacja czynników” – powiedział Fiorani. „Część z tego będzie reakcją na Elona Muska , część na zniesienie ulg podatkowych dla pojazdów elektrycznych . Rynek pojazdów elektrycznych rozwija się bardzo dynamicznie, ale wciąż jesteśmy na początku krzywej dzwonowej”.

Długa przewaga na starcie

Firma Tesla, Inc., produkująca samochody elektryczne, akumulatory i panele słoneczne, została założona w 2003 roku przez Martina Eberharda i Marca Tarpenninga. Współzałożyciel PayPala, Elon Musk, zainwestował w przedsięwzięcie 30 milionów dolarów i pełnił funkcję prezesa firmy, a następnie objął stanowisko dyrektora generalnego niedługo po premierze pierwszego pojazdu, Roadstera, w 2008 roku.

Z drugiej strony firma GM powstała 100 lat przed pojawieniem się modelu Roadster na drogach i miała choćby udział w stworzeniu w 1996 r. pierwszego nowoczesnego pojazdu elektrycznego, czyli modelu EV1. Jednak produkcję pojazdów elektrycznych na szeroką skalę rozpoczęła dopiero w latach 2010.

Długowieczność Tesli jako powszechnie znanej marki w segmencie pojazdów elektrycznych może dać jej przewagę nad większymi, tradycyjnymi producentami samochodów, takimi jak GM, ale marka ta traci na popularności w obliczu stagnacji w ofercie i słabszej obecności na rynku – powiedziała Stephanie Valdez-Streaty, dyrektor ds. analiz branżowych w Cox, w rozmowie z Free Press, częścią USA TODAY Network. (Tesla nie korzysta z salonów franczyzowych i nie oferuje rabatów promocyjnych na swoje produkty). Tesla nie wprowadziła na rynek zupełnie nowego pojazdu od czasu Cybertrucka w 2023 roku.

Demonstranci skandują „Crappy Birthday Elon Protest” na znak protestu przed salonem Tesli w dniu urodzin prezesa firmy Elon Muska w Bostonie, 28 czerwca 2025 r.

„Tesla miała przewagę na starcie, ale widać, iż inni producenci wprowadzają na rynek produkty, które cieszą się zainteresowaniem i zachęcają dealerów do ich sprzedaży” – powiedziała.

Sprzedaż pojazdów elektrycznych GM może rosnąć wykładniczo, ale wciąż jest znacznie poniżej wyników firmy w zakresie modeli napędzanych benzyną. GM wykorzystał swoją ofertę modeli z wieloma układami napędowymi na swoją korzyść.

Analitycy twierdzą, iż popularność wersji Chevroleta Equinox i Blazera z napędem benzynowym prawdopodobnie wsparła sprzedaż samochodów elektrycznych, ponieważ konsumenci skłaniali się ku znanym alternatywom. Chevrolet Equinox EV, wprowadzony na rynek w zeszłym roku w cenie 34 995 dolarów, sprzedał się w tym roku na poziomie 17 420 egzemplarzy. GM sprzedał do tej pory w 2025 roku 12 736 egzemplarzy Blazera EV, w porównaniu z 7234 sprzedanymi do czerwca 2024 roku.

„Chcemy dać naszym klientom większy wybór. W ciągu ostatnich kilku lat dokonaliśmy trafnych inwestycji, aby wprowadzić na rynek najszerszą w branży ofertę pojazdów spalinowych i elektrycznych” – powiedziała rzeczniczka GM, Tara Kuhnen. „Jesteśmy dumni, iż możemy przez cały czas napędzać innowacje w Stanach Zjednoczonych”.

Joe LaFeir, prezes działu analiz motoryzacyjnych w S&P Global Mobility, zauważył w lutowym oświadczeniu ogłaszającym dziesiąty rok z rzędu zajęcie przez GM pierwszego miejsca w rankingu najwyższego ogólnego poziomu lojalności producentów, iż producent samochodów dysponujący szeroką gamą produktów, które odpowiadają potrzebom szerokiego grona nabywców, zachęca do ponownych zakupów.

Fiorani dodał, iż im większy wybór będą mieli konsumenci, tym większe prawdopodobieństwo, iż znajdą to, czego szukają, gdy marki przejdą na napęd elektryczny.

„GM ma Cadillaki, Chevrolety i GMC w wielu segmentach” – powiedział Fiorani. „Wciąż daleko im do Tesli, ale oferują swoim klientom wybór, którego Tesla nie oferuje”.

Szkoda dla reputacji

Rola Muska w administracji prezydenta Donalda Trumpa, gdzie kierował tzw. Departamentem Efektywności Rządowej, spotkała się z negatywną prasą i sprzeciwem klientów.

Uczestnik protestu przeciwko firmie Tesla i jej dyrektorowi generalnemu Elonowi Muskowi przed centrum serwisowym i galerią Tesli w Austin w Teksasie, 21 czerwca 2025 r.

DOGE, pomysł Muska, jest odpowiedzialny za tysiące zwolnień w sektorze publicznym, które z kolei zostały oskarżone o inspirowanie masowych aktów wandalizmu wobec Tesli w salonach sprzedaży i na parkingach publicznych. Filmy przedstawiające ludzi atakujących Tesle stały się viralem na platformach społecznościowych Instagram i X.

Reporter Detroit Free Press wynajął w marcu Teslę, aby ocenić reakcje mieszkańców aglomeracji Detroit i nawiązać kontakt z właścicielami samochodów Tesla. Niektórzy z nich przyznali, iż zaangażowanie dyrektora generalnego w politykę zwiększało stres związany z posiadaniem pojazdu i inni doradzili im, aby zwrócili pojazd.

Prawdziwy wpływ zmieniającego się wizerunku Tesli może się dopiero zmaterializować, dodała Valdez-Streaty, ponieważ minie trochę czasu, zanim polaryzujące nagłówki w mediach wpłyną na sprzedaż pojazdów. Porównała tę zmianę do nastrojów konsumentów, gdzie nawyki zakupowe potrzebują czasu, aby nadążyć za doniesieniami o niepewności gospodarczej.

„Jeśli chodzi o dane dotyczące popularności poszczególnych marek, Tesla zdecydowanie traci” – powiedziała.

Idź do oryginalnego materiału