Te polskie miasta są najbardziej przyjazne kierowcom. Sosnowiec na czele

4 godzin temu

Gdzie w Polsce jeździ się najlepiej? Sprawdzamy, które miasta okazały się najbardziej przyjazne kierowcom według najnowszego rankingu Oponeo i Yanosika. Pod uwagę wzięto m.in. liczbę kolizji, średnie prędkości jazdy i koszty eksploatacji. Sosnowiec na szczycie, ale są też niespodzianki.

Aktualny „Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom” to już dziewiąta edycja tego zestawienia. Opracowują je eksperci Oponeo.pl i Yanosika. Zostało ono podzielone na dwie grupy, czyli miasta poniżej 300 tys. mieszkańców i powyżej.

Zestawienie jest tworzone na podstawie porównania największych polskich miejscowości w siedmiu kategoriach. Są to liczba kolizji, średnia prędkość jazdy, a także koszty związane z użytkowaniem samochodu (m.in. wymiany opon, paliwa, polisy OC).

Ranking Yanosika i Oponeo.pl bierze pod uwagę m.in. koszty tankowania. fot. archiwum

Informacje pozwalające na stworzenie tego opracowania pochodzą od użytkowników systemu Yanosik, baz Oponeo.pl oraz od instytucji miejskich. W aktualnym zestawieniu zrezygnowano z kategorii carsharingu, ze względu na jego słaby rozwój.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/ceny-oc-rosna-koszt-polisy-oc-w-zaleznosci-od-wojewodztwa-miasta-wieku-kierowcy-paliwa-marki-auta,aid,5384

Te miasta są najbardziej przyjazne dla kierowców

W tegorocznym rankingu doszło do zmiany lidera w grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców. Otóż miano najbardziej przyjaznego przypadło Bydgoszczy, która uzyskała ocenę 45 punktów. Na kolejnych miejscach znalazły się Lublin (38 pkt.) oraz Warszawa razem z Krakowem (po 36 pkt.).

„Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2025” – powyżej 300 tys. mieszkańców:

  • Bydgoszcz: 45 pkt
  • Lublin: 38 pkt.
  • Kraków/Warszawa: po 36 pkt.
  • Szczecin: 34 pkt.
  • Wrocław/Łódź: po 33 pkt.
  • Gdańsk: 32 pkt.
  • Poznań: 29 pkt.

W przypadku miejscowości o liczbie mieszkańców poniżej 300 tys. na pierwszym miejscu uplasował się Sosnowiec, który pozycję lidera okupuje już po raz trzeci. Zdobył on 54 punkty, wyprzedzając o zaledwie 1 punkt drugą Częstochowę. Podium uzupełniają Gliwice z 48 pkt.

„Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2025” – poniżej 300 tys. mieszkańców:

  • Sosnowiec: 54 pkt.
  • Częstochowa: 53 pkt.
  • Gliwice: 48 pkt.
  • Radom: 43 pkt.
  • Katowice: 41 pkt.
  • Białystok/Kielce: po 39 pkt.
  • Toruń: 36 pkt.
  • Gdynia: 34 pkt.
  • Rzeszów: 31 pkt.

Te polskie miasta są najmniej zakorkowane

„Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2025” wskazuje również metropolie, w których m.in. poruszamy się najszybciej i gdzie dochodzi do najmniejszej liczby kolizji. Oczywiście te cząstkowe wyniki wchodzą w skład ogólnego zestawienia.

Zgodnie z danymi Yanosika i Oponeo.pl spośród dużych miast najszybciej poruszamy się po Warszawie. fot. archiwum/Motor

W pierwszym przypadku brane pod uwagę są średnia prędkość w centrum i poza nim. Wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców na czele uplasowała się Warszawa, która wyprzedziła Lublin oraz Szczecin.

W tych miastach poruszamy się najszybciej – powyżej 300 tys. mieszkańców:

  • Warszawa: 28/39 km/h (średnia prędkość w centrum i poza nim)
  • Lublin: 31/38 km/h
  • Szczecin/Bydgoszcz: 24/40 km/h
  • Gdańsk: 30/37 km/h
  • Łódź: 25/37 km/h
  • Poznań: 23/39 km/h
  • Wrocław: 25/34 km/h
  • Kraków: 24/36 km/h

W przypadku miast poniżej 300 tys. mieszkańców na prowadzeniu znajdują się Katowice przed Sosnowcem i Gliwicami. Tutaj średnia prędkość, szczególnie poza centrum, jest wyższa niż w metropoliach powyżej 300 tys. mieszkańców.

W tych miastach poruszamy się najszybciej – poniżej 300 tys. mieszkańców:

  • Katowice: 31/47 km/h (średnia prędkość w centrum i poza nim)
  • Sosnowiec/Gliwice: 31/43 km/h
  • Toruń: 32/28 km/h
  • Białystok/Częstochowa: 27/42 km/h
  • Radom: 25/41 km/h
  • Gdynia: 27/37 km/h
  • Rzeszów: 24/38 km/h
  • Kielce: 26/37 km/h
https://magazynauto.pl/porady/jak-predkosc-jazdy-wplywa-zuzycie-paliwa-jaka-jest-optymalna-test,aid,3999

Liczba kolizji na 1000 mieszkańców: Wrocław na czele

Badanie „Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2025” wskazuje również miasta, w których dochodzi do najmniejszej liczby kolizji na 1000 mieszkańców. Także tutaj mamy dwie kategorie – do 300 tys. i powyżej 300 tys. mieszkańców.

Bezsprzecznie najlepszym wskaźnikiem wykazuje się Wrocław, w przypadku którego w ciągu roku doszło do 4828 kolizji, ale średnio na 1000 osób było ich 7,2. Drugie miejsce pod tym względem w grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców zajął Szczecin (8,3), a trzecia była Bydgoszcz (8,8).

Najmniej kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców w 2024 roku miało miejsce we Wrocławiu. fot. archiwum

W tych miasta zgłoszono najmniej kolizji – powyżej 300 tys. mieszkańców:

  • Wrocław: 7,2/4828 (na 1000 mieszkańców/liczba kolizji w ciągu roku)
  • Szczecin: 8,3/3226
  • Bydgoszcz: 8,8/2834
  • Gdańsk: 9,7/4732
  • Kraków: 9,9/7982
  • Warszawa: 10,9/20 341
  • Poznań: 11,0/5901
  • Łódź: 12,0/7768
  • Lublin: 13,4/4404

Wśród mniejszych miast najbezpieczniejsza okazała się Częstochowa, gdzie w 2024 roku odnotowano 8,3 kolizji na 1000 mieszkańców. Wyprzedziła ona Radom (8,6) oraz Kielce (8,8).

https://magazynauto.pl/porady/jak-predkosc-auta-wplywa-na-skutki-wypadku-kilka-km-h-robi-duza-roznice-test,aid,3594

W tych miasta zgłoszono najmniej kolizji – poniżej 300 tys. mieszkańców:

  • Częstochowa: 8,3/1689 (na 1000 mieszkańców/liczba kolizji w ciągu roku)
  • Radom: 8,6/1673
  • Kielce: 8,8/1584
  • Białystok: 9,3/2700
  • Sosnowiec: 9,58/1773
  • Gliwice: 9,63/1621
  • Toruń: 10,5/2024
  • Gdynia: 10,7/2579
  • Rzeszów: 13,1/2597
  • Katowice: 15,6/4337
Idź do oryginalnego materiału