
Gdzie w Polsce jeździ się najlepiej? Sprawdzamy, które miasta okazały się najbardziej przyjazne kierowcom według najnowszego rankingu Oponeo i Yanosika. Pod uwagę wzięto m.in. liczbę kolizji, średnie prędkości jazdy i koszty eksploatacji. Sosnowiec na szczycie, ale są też niespodzianki.
Aktualny „Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom” to już dziewiąta edycja tego zestawienia. Opracowują je eksperci Oponeo.pl i Yanosika. Zostało ono podzielone na dwie grupy, czyli miasta poniżej 300 tys. mieszkańców i powyżej.
Zestawienie jest tworzone na podstawie porównania największych polskich miejscowości w siedmiu kategoriach. Są to liczba kolizji, średnia prędkość jazdy, a także koszty związane z użytkowaniem samochodu (m.in. wymiany opon, paliwa, polisy OC).

Informacje pozwalające na stworzenie tego opracowania pochodzą od użytkowników systemu Yanosik, baz Oponeo.pl oraz od instytucji miejskich. W aktualnym zestawieniu zrezygnowano z kategorii carsharingu, ze względu na jego słaby rozwój.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/ceny-oc-rosna-koszt-polisy-oc-w-zaleznosci-od-wojewodztwa-miasta-wieku-kierowcy-paliwa-marki-auta,aid,5384Te miasta są najbardziej przyjazne dla kierowców
W tegorocznym rankingu doszło do zmiany lidera w grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców. Otóż miano najbardziej przyjaznego przypadło Bydgoszczy, która uzyskała ocenę 45 punktów. Na kolejnych miejscach znalazły się Lublin (38 pkt.) oraz Warszawa razem z Krakowem (po 36 pkt.).
„Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2025” – powyżej 300 tys. mieszkańców:
- Bydgoszcz: 45 pkt
- Lublin: 38 pkt.
- Kraków/Warszawa: po 36 pkt.
- Szczecin: 34 pkt.
- Wrocław/Łódź: po 33 pkt.
- Gdańsk: 32 pkt.
- Poznań: 29 pkt.
W przypadku miejscowości o liczbie mieszkańców poniżej 300 tys. na pierwszym miejscu uplasował się Sosnowiec, który pozycję lidera okupuje już po raz trzeci. Zdobył on 54 punkty, wyprzedzając o zaledwie 1 punkt drugą Częstochowę. Podium uzupełniają Gliwice z 48 pkt.
„Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2025” – poniżej 300 tys. mieszkańców:
- Sosnowiec: 54 pkt.
- Częstochowa: 53 pkt.
- Gliwice: 48 pkt.
- Radom: 43 pkt.
- Katowice: 41 pkt.
- Białystok/Kielce: po 39 pkt.
- Toruń: 36 pkt.
- Gdynia: 34 pkt.
- Rzeszów: 31 pkt.
Te polskie miasta są najmniej zakorkowane
„Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2025” wskazuje również metropolie, w których m.in. poruszamy się najszybciej i gdzie dochodzi do najmniejszej liczby kolizji. Oczywiście te cząstkowe wyniki wchodzą w skład ogólnego zestawienia.

W pierwszym przypadku brane pod uwagę są średnia prędkość w centrum i poza nim. Wśród miast powyżej 300 tys. mieszkańców na czele uplasowała się Warszawa, która wyprzedziła Lublin oraz Szczecin.
W tych miastach poruszamy się najszybciej – powyżej 300 tys. mieszkańców:
- Warszawa: 28/39 km/h (średnia prędkość w centrum i poza nim)
- Lublin: 31/38 km/h
- Szczecin/Bydgoszcz: 24/40 km/h
- Gdańsk: 30/37 km/h
- Łódź: 25/37 km/h
- Poznań: 23/39 km/h
- Wrocław: 25/34 km/h
- Kraków: 24/36 km/h
W przypadku miast poniżej 300 tys. mieszkańców na prowadzeniu znajdują się Katowice przed Sosnowcem i Gliwicami. Tutaj średnia prędkość, szczególnie poza centrum, jest wyższa niż w metropoliach powyżej 300 tys. mieszkańców.
W tych miastach poruszamy się najszybciej – poniżej 300 tys. mieszkańców:
- Katowice: 31/47 km/h (średnia prędkość w centrum i poza nim)
- Sosnowiec/Gliwice: 31/43 km/h
- Toruń: 32/28 km/h
- Białystok/Częstochowa: 27/42 km/h
- Radom: 25/41 km/h
- Gdynia: 27/37 km/h
- Rzeszów: 24/38 km/h
- Kielce: 26/37 km/h
Liczba kolizji na 1000 mieszkańców: Wrocław na czele
Badanie „Ranking Miast Przyjaznych Kierowcom 2025” wskazuje również miasta, w których dochodzi do najmniejszej liczby kolizji na 1000 mieszkańców. Także tutaj mamy dwie kategorie – do 300 tys. i powyżej 300 tys. mieszkańców.
Bezsprzecznie najlepszym wskaźnikiem wykazuje się Wrocław, w przypadku którego w ciągu roku doszło do 4828 kolizji, ale średnio na 1000 osób było ich 7,2. Drugie miejsce pod tym względem w grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców zajął Szczecin (8,3), a trzecia była Bydgoszcz (8,8).

W tych miasta zgłoszono najmniej kolizji – powyżej 300 tys. mieszkańców:
- Wrocław: 7,2/4828 (na 1000 mieszkańców/liczba kolizji w ciągu roku)
- Szczecin: 8,3/3226
- Bydgoszcz: 8,8/2834
- Gdańsk: 9,7/4732
- Kraków: 9,9/7982
- Warszawa: 10,9/20 341
- Poznań: 11,0/5901
- Łódź: 12,0/7768
- Lublin: 13,4/4404
Wśród mniejszych miast najbezpieczniejsza okazała się Częstochowa, gdzie w 2024 roku odnotowano 8,3 kolizji na 1000 mieszkańców. Wyprzedziła ona Radom (8,6) oraz Kielce (8,8).
https://magazynauto.pl/porady/jak-predkosc-auta-wplywa-na-skutki-wypadku-kilka-km-h-robi-duza-roznice-test,aid,3594W tych miasta zgłoszono najmniej kolizji – poniżej 300 tys. mieszkańców:
- Częstochowa: 8,3/1689 (na 1000 mieszkańców/liczba kolizji w ciągu roku)
- Radom: 8,6/1673
- Kielce: 8,8/1584
- Białystok: 9,3/2700
- Sosnowiec: 9,58/1773
- Gliwice: 9,63/1621
- Toruń: 10,5/2024
- Gdynia: 10,7/2579
- Rzeszów: 13,1/2597
- Katowice: 15,6/4337