
Czesi przywrócili do życia swój słynny model. Wizja Skody Favorit nowej generacji stanowi interpretację pierwszego wcielenia tego auta, opracowaną zgodnie z najnowszym językiem stylistycznym czeskiej marki. Ma 4,3-metrowe nadwozie i… napęd na współczesną modłę.
Skoda Favorit została wprowadzona na rynek w 1987 roku. Wraz z jej premierą Czesi zakończyli epokę samochodów z silnikiem montowanym z tyłu. Za opracowanie nadwozia tego auta odpowiadało włoskie studio projektowe Bertone.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/skoda-favorit-prezentacja-w-motorze-z-1987-roku,aid,2249W latach swojej świetności Skoda Favorit była modelem na wskroś nowoczesnym. Ba, Czesi uznają ją za najlepszy model byłego bloku wschodniego. Jedynie zastosowane silniki 1.3 o mocy od 54 do 68 KM z wałkiem rozrządu w korpusie (OHV) nie były zbyt aktualną konstrukcją.

W chwili wejścia na rynek Skoda Favorit 136L kosztowała 84 600 koron czeskich. Ówczesna pensja wynosiła wtedy kilka ponad 3000 koron. Pomimo to popyt był ogromny, o czym świadczą 783 183 egzemplarze, wyprodukowane w ciągu 7 lat.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/skoda-favorit-wrazenia-z-pierwszych-jazd-z-1987-roku-motor-43-1987,aid,2273Hołd dla oryginalnego Favorita
Teraz hołd Favoritowi złożył stylista Skody – Ljudmil Slavov. Stworzył on bowiem współczesną wizję tego auta. Zostało ono zaprojektowane w najnowszym stylu czeskiego wytwórcy, zwanym Modern Solid.
Projekt zajął 120 godzin. Nowe auto jest jednak wyraźnie większe od oryginału mierzącego 381-386 cm długości w odmianie hatchback i 416-421 cm w przypadku kombi, zwanego Forman. Ma wymiary zbliżone do Kamiqa, a więc około 430 cm długości.

Skoda Favorit generacji 2.0 wyróżnia się minimalistycznym stylem, licznymi gładkimi liniami oraz zbliżonymi do oryginału kształtami przodu i tylnego słupka. Ciekawie rozwiązano reflektory, które dysponują automatycznie składanymi osłonami i raz służą jako światła do jazdy dziennej, a raz – jako mijania.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nisko-latajace-favoritki-o-wybuchu-bomb-w-warszawskim-punkcie-sprzedazy-skod-auto-wimar-motor-nr-49-1992,aid,3832Z kolei drzwi mają wspólną klamkę, osadzoną w korpusie i rozdzieloną pośrodku. Tylne drzwi otwierają się pod wiatr, a więc w kierunku przeciwnym do przednich. W odróżnieniu od najnowszych Skód Elroq i odnowionego Enyaqa, we współczesnym klasyku zrezygnowano z czarnej osłony chłodnicy.
„Nie chciałem używać obecnych elementów projektowych, takich jak Tech-Deck Face. To hołd dla Favorita, więc studiowałem jego oryginalne detale i starałem się je rozwinąć i podnieść na wyższy poziom. Szczerze mówiąc, uproszczenie już minimalistycznych kształtów do formy Modern Solid było bardzo trudne” – mówi Slavov.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/uzywana-skoda-forman-1990-1995-pozegnanie-epoki,aid,2175Czy nowy Favorit trafi do produkcji?
Skoda Favorit generacji 2.0 została pomyślana jako auto elektryczne. Takim samym źródłem napędu dysponuje również choćby współczesna interpretacja klasycznego Renault 5, dookreślanego mianem E-Tech.
Obecnie jednak większość producentów skupia się na napędach hybrydowych, w tym plug-in. Z drugiej strony elektryki Czechów w postaci Enyaqa i Elroqa bardzo dobrze radzą sobie na rynku, a w klasie Favorita nie ma w tej chwili na rynku zbyt wielu modeli.

Z tego względu być może Skoda podchwyci pomysł swojego projektanta i rozpocznie prace nad Favoritem. jeżeli nie w najbliższym czasie, to za kilka lat. W końcu to czeskie auto zapisało się złotymi zgłoskami w historii Skody, a powrót do starych nazw to jeden z elementów, które już zdążyły się wtopić we współczesną motoryzację.
1988