Sąsiedzi jeżdżą Toyotami? Nic dziwnego, te liczby mówią same za siebie

5 godzin temu
15 lat to długi czas. 15 lat temu w Polsce mieliśmy słynną "libację na skwerku" we Wrocławiu, w telewizji skończyła się emisja Złotopolskich, a w Poznaniu skończyli budować stadion na Euro 2012. Natomiast na świecie w branży motoryzacyjnej Toyota została liderem jeżeli chodzi o sprzedaż i produkcję samochodów. I stan ten trwa do dziś.


Toyota Motor Corporation jest obecna na sześciu kontynentach w ponad 170 krajach i regionach. Ale co najistotniejsze, jej samochody sprzedają się w milionach. Tylko w 2024 roku klienci marki kupili 10,8 mln egzemplarzy pojazdów Toyoty.

Właściciele tych pojazdów cenią je najczęściej za jakość, niezawodność oraz oszczędność w eksploatacji. Dla niektórych po prostu Toyota stała się marką rodzinną.

A sukces w sprzedaży przekłada się na pieniądze, a te też są niemałe: w zestawieniu Best Global Brands 2024 firmy Interbrand wartość Toyoty oszacowano na 72,8 mld dolarów, co oznacza, iż jest to najcenniejsza marka motoryzacyjna na świecie.

Tutaj też nie ma co się dziwić, bo ogromne inwestycje przyniosły efekt: 72 fabryki i zakłady produkcyjne Toyoty na świecie w 2024 roku wytworzyły ponad 10,6 mln samochodów, a na badania i rozwój koncern przeznaczył 1,3 biliona jenów.

Toyota stawia mocno na rozwój, dlatego jednocześnie prowadzi prace nad innowacjami w 22 ośrodkach R&D na świecie, a roczna liczba zgłoszeń patentowych w Japonii i za granicą to 15 000.

Toyota liderem elektryfikacji?


Patrząc na polski rynek, to stwierdzenie to może budzić wątpliwości, ale to tylko w naszym kraju błędnie myśląc o elektryfikacji mamy przed oczami standardowe BEV-y. Za granicą do tej puli zaliczane są hybrydy HEV oraz PHEV.

A na tych dwóch polach, oraz przy wspomnianych BEV-ach Toyota ma się czym pochwalić. W 1992 roku koncern stworzył dział rozwoju samochodów elektrycznych i hybrydowych, a już cztery lata później marka zaprezentowała trzy prototypy – hybrydę, auto z bateryjnym napędem elektrycznym oraz elektryka zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. I nie trafiły one potem do magazynu, tylko na taśmę produkcyjną.

Hybrydowy Prius zadebiutował w 1997 roku, pierwszym elektrycznym autem była RAV4 EV, a w 2014 roku wprowadzono wodorową Toyotę Mirai.

Gama Toyoty i Lexusa


Obecnie Toyota oraz Lexus oferują na świecie łącznie ponad 80 zelektryfikowanych modeli ze wszystkich segmentów, a w 2024 roku sprzedaż takich samochodów osiągnęła najwyższy w historii poziom 4 532 721 egzemplarzy.

Ponadto Toyota jest największym na świecie producentem aut z tym napędem. Koncern sprzedaje rocznie ponad cztery miliony hybryd i oferuje 45 modeli z tym napędem. Łączna globalna sprzedaż hybryd od 1997 roku przekroczyła 27 milionów pojazdów.

Toyota w Polsce


Pierwszy kwartał 2025 roku Toyota zakończyła na pozycji lidera polskiego rynku motoryzacyjnego. W okresie od stycznia do marca w naszym kraju zarejestrowano 26 817 samochodów osobowych i dostawczych tej marki. Przełożyło się to na 16,9 proc. udziału w rynku, co jest wynikiem blisko dwukrotnie lepszym niż marki, która zajęła pozycję numer dwa.

Jak to wygląda w liczbach? W marcu z salonów Toyoty wyjechało 8436 pojazdów, a marka była numerem 1 zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i firm. Osoby prywatne zarejestrowały w trzecim miesiącu roku 2513 egzemplarzy Toyoty, a do przedsiębiorstw trafiły 5923 samochody.

Idź do oryginalnego materiału