Rewolucja w kompaktach? Nowe BMW Serii 1 to więcej niż lifting

2 tygodni temu
Kiedy rynek motoryzacyjny zmierza w stronę elektryfikacji i SUV-ów, BMW stawia na rozwój w segmencie, który od lat definiuje sportową jazdę w klasie premium. Nowa, czwarta generacja BMW Serii 1 o kodzie fabrycznym F70 to nie tylko subtelne odświeżenie, ale gruntowna zmiana, która ma na celu utrzymać pozycję lidera w segmencie kompaktowych hatchbacków.


Bawarczycy postawili na ewolucję stylistyczną, rewolucję we wnętrzu i dopracowanie jednostek napędowych, w tym wprowadzenie technologii mild hybrid.

Stylistyka: Dynamiczna i dojrzała


Nowe BMW Serii 1 2025 jest dłuższe o 42 mm i wyższe o 25 mm od poprzednika, co przekłada się na bardziej muskularną i dojrzałą sylwetkę. Charakterystyczny przód z nowymi, niżej osadzonymi wlotami powietrza oraz przeprojektowanymi "nerkami" nadaje autu drapieżny wygląd.

Z tyłu uwagę przyciągają dwuczęściowe światła LED, które optycznie poszerzają pojazd. W wersji M Sport samochód prezentuje się jeszcze bardziej agresywnie, dzięki sportowym zderzakom, progom i opcjonalnym 18-calowym obręczom kół. Co ciekawe, na słupku C jak na wszystkich nowych BMW umieszczono subtelny graficzny element z cyfrą, w tym przypadku z "1", który podkreśla przynależność do serii.

Wnętrze: Minimalizm w cyfrowej erze


Największa rewolucja nastąpiła w środku. Kokpit nowego BMW Serii 1 to kwintesencja współczesnego minimalizmu. Tradycyjne przyciski i pokrętło iDrive odeszły do lamusa, a większość funkcji przeniesiono na zakrzywiony, podwójny ekran BMW Curved Display, składający się z dwóch wyświetlaczy o przekątnej 10,25 i 10,7 cala.

Obsługa klimatyzacji odbywa się teraz dzięki panelu dotykowego. Mimo zmniejszenia liczby fizycznych przełączników jakość materiałów i ich spasowanie stoją na najwyższym poziomie, co jest znakiem rozpoznawczym marki premium.

Wnętrze jest zaskakująco obszerne, a bagażnik oferuje przyzwoite 380 litrów pojemności, którą można powiększyć do 1200 litrów. Warto jednak zauważyć, iż w wersjach z układem mild hybrid pojemność bagażnika zmniejsza się do 300 litrów.

Silniki i osiągi: Elektryfikacja wkracza do gry


Nowa Seria 1 to pierwszy model, w którym BMW wprowadziło nową nomenklaturę, usuwając literę "i" z oznaczeń silników benzynowych.

Podstawowa wersja benzynowa, BMW 120, jest wyposażona w 1.5-litrowy, 3-cylindrowy silnik z technologią mild hybrid 48V, generujący łącznie 170 KM. To połączenie zapewnia dynamiczne przyspieszenie (0-100 km/h w 7,8 s) i oszczędne zużycie paliwa.

Fani diesla mogą spać spokojnie – w ofercie wciąż znajdziemy jednostki wysokoprężne. BMW 118d z 2.0-litrowym silnikiem generuje 150 KM, a mocniejsza wersja 120d z mild hybrid oferuje 163 KM.

Dla tych, którzy poszukują prawdziwych emocji, przygotowano BMW M135 xDrive. Ten topowy wariant dysponuje 2.0-litrowym silnikiem o mocy 300 KM, napędem na wszystkie koła xDrive i przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy.

Wyróżnia go również adaptacyjne zawieszenie M oraz sportowy układ kierowniczy, co czyni go prawdziwym "hot hatchem". Należy jednak pamiętać, iż napęd na tylne koła, z którego słynęła pierwsza generacja, już nie powrócił. Nowe BMW Serii 1, podobnie jak poprzednik, ma napęd na przednią oś.

Technologia i bezpieczeństwo


Nowe BMW Serii 1 jest naszpikowane najnowocześniejszymi systemami producenta z Monachium. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. reflektory LED, systemy asystujące kierowcy (asystent parkowania, ostrzeżenie o kolizji), a także system nawigacji BMW Maps.

Na uwagę zasługuje również opcjonalny wyświetlacz head-up z podglądem 3D, a także integracja z Apple CarPlay i Android Auto. Warto wspomnieć o zoptymalizowanym podwoziu, zwiększonej sztywności karoserii i zmienionej kinematyce zawieszenia, co ma przełożyć się na jeszcze lepsze wrażenia z jazdy.

Cennik i wyposażenie


Ceny nowego BMW serii 1 różnią się w zależności od wybranej wersji silnikowej i wyposażenia. Poniżej przedstawiono cennik poszczególnych modeli, bazując na informacjach producenta.

BMW 116: od 127 000 zł


BMW 120: od 149 000 zł


BMW 118d: od 155 000 zł


BMW 120d: od 175 000 zł


BMW M135 xDrive: od 235 000 zł



W skład wyposażenia standardowego wchodzą liczne elementy zwiększające komfort i bezpieczeństwo, takie jak:

Wielofunkcyjna kierownica


Zestaw naprawczy do opon


System mocowania fotelika i-Size


Sportowe fotele przednie


Regulacja oparcia foteli tylnych


Poduszki powietrzne przednie i boczne, a także kurtyny powietrzne


System aktywnej ochrony pieszych


Systemy bezpieczeństwa takie jak ABS, DSC, CBC, DTC


Automatyczna klimatyzacja


Reflektory LED


Czujniki parkowania z przodu i z tyłu z asystentem parkowania


Tempomat z funkcją hamowania


BMW Live Cockpit Plus z zakrzywionym wyświetlaczem


Radio cyfrowe DAB+


Zestaw głośnomówiący z interfejsem USB



***


Nowe BMW Serii 1 to samochód, który zrywa z niektórymi tradycjami, jednocześnie umacniając swoją pozycję w segmencie premium. Odważna stylistyka, nowoczesne wnętrze z dominacją cyfrowych rozwiązań oraz zelektryfikowane jednostki napędowe to główne atuty tego modelu.

Choć brak napędu na tylne koła może być rozczarowaniem dla purystów, Seria 1 F70 wciąż oferuje euforia z jazdy, a topowy model M135 xDrive udowadnia, iż kompaktowe BMW potrafi dostarczyć sportowych wrażeń.

Idź do oryginalnego materiału