Marka CHERY oficjalnie wkracza na polski rynek, prezentując cztery nowe modele SUVów: TIGGO 7, TIGGO 7 PHEV, TIGGO 8 i TIGGO 8 PHEV. Wszystkie będą dostępne zarówno w wersjach spalinowych, jak i PHEV (plug-in hybrid electric vehicle). Oficjalna premiera sprzedażowa odbędzie się pod koniec czerwca. To wydarzenie stanowi pierwszy oficjalny debiut CHERY w Europie. Jako lider eksportu samochodów osobowych z Chin przez 22 kolejne lata, CHERY wchodzi teraz na rynek polski jako pierwszy z europejskich.
Zaawansowana technologia hybrydowa CHERY
Modele hybrydowe PHEV wyposażono w system CHERY Super Hybrid (CSH), który łączy nowej generacji silnik benzynowy 1.5T-GDI DHE (Dedicated Hybrid Engine) z wysokowydajną jednostką elektryczną i dedykowaną przekładnią hybrydową (DHT), przy pełnym wsparciu technologii DHE. Sprawność cieplna jednostki spalinowej wynosi 44,5%. Zużycie paliwa w trybie wyczerpania akumulatora (charge-depleting, WLTP) wynosi 6,0 l/100 km dla modeli TIGGO 7 PHEV oraz TIGGO 8 PHEV. Oba modele oferują zasięg w trybie elektrycznym do 90 km, a pełny zasięg przy pełnym naładowaniu i zatankowaniu wynosi 1100 km dla modelu TIGGO 8 PHEV i 1200 dla modelu TIGGO 7 PHEV.
System CHERY Super Hybrid (CSH) to kompleksowe rozwiązanie hybrydowe nowej generacji, stworzone z myślą o maksymalnej efektywności, płynności jazdy i elastyczności napędu. Zintegrowane sterowanie silnikiem spalinowym, jednostką elektryczną i przekładnią DHT umożliwia błyskawiczne przełączanie trybów jazdy – od w pełni elektrycznego, przez hybrydowy, po spalinowy – zależnie od warunków drogowych. Technologia ta powstała w oparciu o dedykowaną architekturę DHE i obejmuje zaawansowane zarządzanie energią, inteligentne tryby odzyskiwania mocy oraz stabilność pracy napędu choćby w skrajnych temperaturach.
Ładowanie auta możliwe jest na trzy sposoby: przez ładowarkę domową AC o mocy 6,6 kW, przez gniazdo szybkiego ładowania DC (40 kW – ładowanie od 30% do 80% w około 20 minut) lub z wykorzystaniem ładowarki przenośnej (pełne ładowanie w ok. 8,5 godziny). Oba modele oferują również funkcję V2L (Vehicle-to-Load), która pozwala na zasilanie urządzeń zewnętrznych z mocą do 3,3 kW, np. sprzętu kempingowego lub elektroniki użytkowej w podróży.
Komfort i przestrzeń dla całej rodziny
TIGGO 8 oraz TIGGO 8 PHEV to SUVy klasy D, oferujące konfigurowalny układ siedzeń 5+2. W zależności od potrzeb użytkownika, bagażnik może pomieścić od 193 litrów (przy rozłożonym trzecim rzędzie) do 1930 litrów (po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu). Drugi rząd siedzeń przesuwa się w zakresie 40 cm, co umożliwia wygodne zajęcie miejsc również w trzecim rzędzie. Wymiary zewnętrzne modelu TIGGO 8 to 4725 mm długości, 1860 mm szerokości i 1705 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 2710 mm.
TIGGO 7 oraz TIGGO 7 PHEV to SUVy kompaktowe, również z pojemnym bagażnikiem mieszczącym od 500 do 1305 litrów, zależnie od konfiguracji siedzeń. Oba modele zapewniają wysoki komfort dzięki rozbudowanemu pakietowi wyposażenia wnętrza, w tym wentylowanym i podgrzewanym fotelom, systemowi audio z 8 głośnikami, inteligentnej klimatyzacji z oczyszczaczem powietrza i funkcją jonizacji.
Bezpieczeństwo potwierdzone testami
CHERY traktuje bezpieczeństwo jako priorytet. Model TIGGO 8 został zaprojektowany zgodnie ze standardami A-NCAP i Euro NCAP. Wyniki testów Euro NCAP planowane są do publikacji w trzecim kwartale 2025 roku. Samochód przeszedł ponad 160 testów zderzeniowych, w tym uderzenia czołowe, boczne, dachowania i testy ochrony pieszych. Karoseria została wykonana w ponad 60% z wysokowytrzymałej stali, z zastosowaniem elementów ze stali formowanej na gorąco o wytrzymałości ≥1500 MPa.
W pojazdach dostępny jest zestaw aż 24 systemów ADAS, w tym: adaptacyjny tempomat, system utrzymania pasa ruchu, automatyczne hamowanie awaryjne, asystent jazdy w korku, ostrzeganie o zmęczeniu kierowcy i detekcja obecności dziecka na tylnych siedzeniach.
Gwarancja i obsługa posprzedażna
Wszystkie pojazdy CHERY objęte są 7-letnią gwarancją (lub do przebiegu 150 000 km). W Polsce funkcjonować będzie lokalne centrum dystrybucji części, co zapewni dostępność komponentów i szybki czas realizacji napraw. Klienci mogą liczyć na bezpłatny samochód zastępczy (courtesy vehicle) w przypadkach, gdy diagnoza lub naprawa realizowane są dłużej niż przewidywano.
Dla modeli PHEV przewidziano również gwarancję 8 lat lub 160 000 km na trzy najważniejsze komponenty systemu elektrycznego: akumulator trakcyjny, silnik elektryczny i elektronikę mocy.
Dobre wyniki i globalna ekspansja
Od stycznia do maja 2025 roku łączna liczba eksportowanych pojazdów wyniosła 443 940 sztuk, co pozwoliło utrzymać pozycję lidera eksportu wśród chińskich producentów. Tylko w maju eksport osiągnął 100 737 sztuk, co stanowi wzrost o 7,7% rok do roku.
CHERY działa dziś w ponad 110 krajach, a liczba użytkowników marki na całym świecie przekroczyła 16 milionów. Firma od 22 lat nieprzerwanie zajmuje pozycję lidera eksportu chińskich samochodów osobowych.