Trzecia generacja Nissana LEAF właśnie weszła do produkcji w zmodernizowanym zakładzie w Sunderland, będąc pierwszym krokiem w realizacji wizji EV36Zero, łączącej elektryfikację, wytwarzanie akumulatorów i energię odnawialną.
Produkcja nowego LEAFa wiąże się z inwestycją Nissana na poziomie 450 mln funtów, obejmującą modernizację zakładu i rozwój całego łańcucha dostaw. Zakład w Sunderland został dostosowany do produkcji pojazdów elektrycznych, a tuż obok powstała nowa gigafabryka akumulatorów AESC, która zapewnia wysoką gęstość energii dla nowego modelu.
Technologia i wydajność nowego LEAFa
Nowy Nissan LEAF III generacji wyposażony jest w akumulator o pojemności 75 kWh, oferując zasięg do 622 km w cyklu mieszanym WLTP. Auto wspiera szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 150 kW, co pozwala uzupełnić energię na około 420 km w zaledwie 30 minut.
Wnętrze pojazdu wyróżnia nowoczesny, cyfrowy kokpit z dwoma ekranami 14,3 cala, a system NissanConnect Services umożliwia zdalne monitorowanie akumulatora, zarządzanie klimatyzacją i planowanie tras.
Produkcja i zespół
Zakład w Sunderland przeszedł kompleksową modernizację, w tym:
- instalację 137 nowych tłoczników do produkcji elementów nadwozia,
- wdrożenie 78 robotów spawalniczych, w tym spawania laserowego z precyzją do 0,3 mm,
- uruchomienie w pełni zautomatyzowanej stacji montażu akumulatorów,
- wykorzystanie 475 autonomicznych pojazdów transportowych (AGV) do dostarczania komponentów na linię produkcyjną,
- ponad 360 000 godzin szkoleń dla 6 000 pracowników.
Nowa linia produkcyjna pozwala również na przygotowanie do wytwarzania kolejnego modelu – w pełni elektrycznego Nissana Juke – w tym samym zakładzie.
Design i funkcje
Nowy LEAF zachowuje charakterystyczny, aerodynamiczny wygląd poprzednika, jednocześnie oferując nowoczesne kolory nadwozia, takie jak Luminous Teal i Sukumo Blue. Systemy wspomagania kierowcy oraz wbudowane usługi Google zapewniają komfort i bezpieczeństwo na co dzień.














