Nowa Skoda Kodiaq RS – przestronne GTI | TEST

6 godzin temu

Nowa Skoda Kodiaq RS ma 265 KM, jest niezwykle dynamiczna i pomieści choćby 7 osób. Sprawdziliśmy, co jeszcze potrafi ten cud przestronności.

Przy zakupie auta rozsądek nie zawsze bierze górę – i dobrze. Drogi wyglądałyby szaro, gdybyśmy skoncentrowali się wyłącznie na wyliczeniach kalkulatora czy pojemności bagażnika.

Nawet tak przesiąknięta racjonalnością marka jak Skoda od lat pozwala sobie na odrobinę szaleństwa i wzbogaca swoją gamę o dostarczające sporą dawkę przyjemności z jazdy odmiany RS. Dobrze na tym wychodzi – w przeszłości udział tych wersji we wszystkich liniach modelowych wynosił ok. 20%.

Czerwień kosztuje 2000 zł, pozostałe 7 lakierów w gamie (w tym 6 metalicznych) nie wymaga dopłaty. fot. Daniela Loof/AZ

Jedna z najnowszych to Kodiaq RS drugiej generacji. Tak jak poprzednika po liftingu, napędza go silnik benzynowy. w tej chwili to 2.0 TSI Evo 4. Ciśnienie wtrysku paliwa sięga 350 barów, a moc wzrosła do 265 KM. Zasadniczo to ta sama jednostka z rodziny EA888, która wprawia w ruch Golfa GTI, ta w Kodiaqu RS dysponuje jednak wyższym momentem obrotowym: 400 Nm.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/skoda-elroq-rs-2025-pierwsza-jazda,aid,5323

Niemal idealna przestrzeń

W oczy rzucają się czarne detale, koła 20'' i czerwone zaciski hamulców. Znakomicie wyprofilowane fotele przyjemnie obejmują podróżnych. Cyfrowy kokpit jest bardzo przejrzysty, a 13-calowy ekran dotykowy – znakomicie uporządkowany.

2028

Nie wszyscy jednak polubią umiejscowiony po prawej stronie kierownicy selektor skrzyni biegów i sterowanie wycieraczkami na dźwigni kierunkowskazów (przy uruchamianiu wycieraczek nietrudno przypadkowo mignąć światłami).

Na konsoli środkowej umiejscowiono trzy wielofunkcyjne pokrętła z ekranami, zewnętrzne służą do sterowania klimatyzacją, a środkowe umożliwia zmianę trybu jazdy, głośności audio i siły nawiewu. Wymagają przyzwyczajenia, ale generalnie obsługa Skody jest łatwa.

2029

Testowana 5-osobowa wersja zapewnia dużo miejsca na wszystkich siedzeniach, a po złożeniu oparć kanapy oferuje 2105 l przestrzeni bagażowej. Natomiast wariant 7-miejscowy (+5100 zł) wymaga pewnych kompromisów w zakresie komfortu jazdy w 3. rzędzie. Kodiaq nie idzie natomiast na żadne ustępstwa, jeżeli chodzi o wykonanie: elementy spasowano precyzyjnie choćby w mniej widocznych miejscach.

https://magazynauto.pl/testy/skoda-octavia-liftback-rs-fl-2025-test-dane-techniczne-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-prowadzenie-cena,aid,5220

Kompetentny zestaw

Przycisk start budzi silnik, którego brzmienie w trybach Normal i Sport wzbogacają „sztuczne” odgłosy. Podczas jazdy pod obciążeniem oprawa akustyczna przypomina nieco podrasowane jednostki wolnossące z lat 70., wyposażone w pokaźne zestawy gaźników. Tu mamy do czynienia z turbo i bezpośrednim wtryskiem paliwa, ale w końcu dźwięki spod maski też są ważne podczas jazdy.

Silnik rozgrzewa się zaskakująco szybko. To zasługa zastosowanych w EA888 oddzielnych obwodów chłodzenia dla głowicy cylindrów i bloku silnika. 7-stopniowa dwusprzęgłowa przekładnia załącza pierwszy bieg, a turbina potrzebuje chwilę, by się rozpędzić, maksymalne ciśnienie doładowania jest uzyskiwane przy ok. 2000 obr./min. Silnik energicznie wkręca się na obroty, a przy ok. 6500 obr./min skrzynia przełącza się na wyższy bieg.

https://magazynauto.pl/testy/volkswagen-golf-viii-gti-test-dane-techniczne-silnik-moc-osiagi-prowadzenie-spalanie-cena,aid,5051

Skoda w zaledwie 5,8 s rozpędza się do 100 km/h, to 0,5 s mniej niż według specyfikacji fabrycznej i o 0,1 s szybciej niż o ok. 300 kg lżejszy Golf GTI. Z pewnością pomaga w tym znakomita trakcja gwarantowana przez napęd na wszystkie koła. Być może trafiliśmy też na wyjątkowo dobrze dotarty egzemplarz.

Dane techniczne Skoda Kodiaq RS Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maksymalny moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Prześwit Średnica zawracania Masa/ładowność/masa przyczepy Pojemność bagażnika (min./maks.) Pojemność zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg Cena wersji podst. z tym samym silnikiem Cena wersji testowanej
benzynowy, turbo
1984 cm3
R4/16
265 KM/5000
400 Nm/1650
4x4
aut./7-biegowa
476/186/166 cm
279 cm
19,4 cm
12,0 m
1785/605/2300 kg
910/2105 l
58 l (Pb 95)
235/45 R20
231 km/h
6,3 s
8,2-8,5 l/100 km
700 km
243 600 zł
243 600 zł

Napędzany 265-konnym silnikiem benzynowym SUV o masie 1813 kg z pewnością nie może bić rekordów zużycia paliwa. W stosunku do tego, co oferuje, wynik na poziomie 9,7 l/100 km jest jednak całkowicie akceptowalny.

Zwłaszcza iż ten samochód ujawnia też talent do pokonywania zakrętów: z seryjnym progresywnym układem kierowniczym Kodiaq prowadzi się znacznie poręczniej, niż można by oczekiwać po aucie tej wielkości, a przy tym zapewnia kierowcy wystarczający kontakt z drogą. W pełni zmienny napęd na wszystkie koła precyzyjnie rozdziela moment obrotowy, skutecznie zapobiegając stratom trakcji, dzięki czemu moc jest wykorzystywana efektywniej. Samochód prowadzi się harmonijnie, a gdy na granicy przyczepności pojawia się podsterowność, większa część momentu obrotowego trafia na tył.

Pomimo imponujących rozmiarów topowy Kodiaq jest bardzo poręczny w zakrętach. fot. Daniela Loof/AZ

Bezpiecznie zestrojony układ ESC (ESP) interweniuje stosunkowo wcześnie i stanowczo, dając kierowcy wyraźny sygnał, iż powinien odpuścić. Takie podejście wydaje się w pełni uzasadnione, bo w końcu Kodiaq – choćby RS – to wciąż samochód rodzinny.

Przestronne GTI z Czech pokazuje, jak spokojnie można się poruszać na fali ogromnego momentu obrotowego, a znudzona wskazówka obrotomierza utrzymuje się nisko. Nie zapomniano także o komforcie, o który dbają – seryjnie montowane – szyby akustyczne oraz zawieszenie z dwuzaworowymi adaptacyjnymi amortyzatorami, które wygładza większość nierówności, na jakie natrafią koła najmocniejszego Kodiaqa.

Dane testowe Skoda Kodiaq RS Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Przyspieszenie 0-150 km/h Przyspieszenie 0-200 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Poziom hałasu przy 130 km/h Średnie testowe zużycie paliwa Rzeczywisty zasięg
2,1 s
5,8 s
12,2 s
23,9 s
34,2 m
33,7 m
66,0 dB
67,0 dB
71,0 dB
9,7 l/100 km
590 km

20-calowe opony zbierają jednak swoje żniwo. Zwiększają masy nieresorowane, przez co zawieszenie słabo wybiera ostrzejsze uskoki.

Ten wszechstronny pojazd kosztuje 243,6 tys. zł. To sporo. choćby więcej, niż VW życzy sobie za odpowiednika w swojej gamie, czyli Tayrona, z tym samym układem napędowym i w równie usportowionym wydaniu R-Line Plus.

https://magazynauto.pl/testy/volkswagen-tayron-2-0-tdi-dsg-4motion-test-dane-techniczne-wymiary-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-prowadzenie-wyposazenie-cena,aid,5285

Skoda Kodiaq RS: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • duże, funkcjonalne wnętrze, świetne fotele, porządne wykonanie, bardzo obszerny bagażnik z licznymi udogodnieniami
  • wymagająca przyzwyczajenia obsługa

Układ napędowy

  • osiągi jeszcze lepsze niż katalogowe, dużo siły już od niskich obrotów, kapitalna trakcja dzięki sprawnemu rozdziałowi momentu obrotowego, akceptowalne spalanie

Właściwości jezdne

  • zaskakująco dobre zwinność i poręczność, pewne prowadzenie, wysoki komfort jazdy
  • nie najlepsze tłumienie uskoków z uwagi na niskoprofilowe opony

Wyposażenie i cena

  • bardzo przyzwoite wyposażenie seryjne, szeroki wybór zwykle rozsądnie wycenionych opcji
  • cena wyższa niż pokrewnego VW z tym samym napędem

Skoda Kodiaq RS – test: podsumowanie

Bogate wyposażenie, wysoka użyteczność na co dzień oraz solidna dawka przyjemności z jazdy – Skoda pokazuje, jak pogodzić rozsądek z odrobiną szaleństwa. Kodiaq RS wprowadza nieco koloru do niekiedy czarno-białego świata SUV-ów. Za tak barwne wrażenia z jazdy trzeba jednak niemało zapłacić.

Idź do oryginalnego materiału