
Nowa generacja Nissana Leafa zrywa z przeszłością. To już nie hatchback, jak dotychczas, a crossover – o nowoczesnym wyglądzie i z przyzwoitym zasięgiem. Na rynku elektryk Nissana pojawi się w Europie wiosną przyszłego roku.
Leaf to dla Nissana bez wątpienia samochód naprawdę ważny. Pierwsza generacja pojawiła się już w 2010 r. i była jednym z pionierskich modeli masowej elektryfikacji (wszystkich Leafów sprzedało się już łącznie ponad 700 tys. szt.).
Po dwóch wcieleniach, które choć wyglądały dość nietuzinkowo, były klasycznymi hatchbackami, przyszedł czas na znacznie poważniejsze zmiany. To, iż Leaf III stał się crossoverem, nie powinno jednak dziwić, zważywszy na to, jak dużą popularnością cieszą się w tej chwili samochody właśnie tej klasy. Oto najważniejsze informacje na temat nowego, gruntownie odmienionego Leafa.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowy-elektryczny-nissan-micra-bardzo-blisko-spokrewniony-z-renault-5,aid,5224Kompaktowe rozmiary
Na zdjęciach Leaf robi wrażenie auta o całkiem słusznych gabarytach, w rzeczywistości jest relatywnie niewielki jak na kompaktowego SUV-a/crossovera. Jego podstawowe rozmiary są następujące: długość 435 cm, szerokość 181 cm, wysokość 155 cm, rozstaw osi 269 cm. Pojemność bagażnika wynosi zaś 437 l (nie przewidziano tzw. frunku, czyli schowka pod maską).
Leaf III został zaprojektowany w globalnym centrum projektowym Nissana w Atsugi (Japonia), a zbudowany na modularnej, aliansowej platformie CMF-EV (znanej z aut Renault, ale także Nissana Ariyi). W zawieszeniu wykorzystano kolumny McPhersona z przodu i zaawansowany układ wielowahaczowy z tyłu. W zależności od wersji Leaf III waży od 1789 do 1937 kg.
https://magazynauto.pl/testy/nissan-ariya-evolve-e-4orce-kiedy-wiecej-nie-znaczy-lepiej-test,aid,4288Dwa warianty silnikowe do wyboru
Leafa będzie można kupić w dwóch wersjach. Podstawowa ma silnik o mocy 177 KM i maksymalnym momencie obrotowym 345 Nm. Auto weń wyposażone przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 s. Akumulator trakcyjny ma w tym przypadku pojemność 52 kWh i można go ładować z mocą do 105 kW (AC: 7,4 lub opcjonalnie 11 kW). Zasięg wynosi 436 km.
Silniejsza odmiana oferuje 218 KM i 355 Nm, a "sprint do setki" trwa 7,6 s. Odmiana ta może się też pochwalić znacznie pojemniejszą baterią 75 kWh (maksymalne ładowanie DC to 150 kW, a AC – 11 kW), która umożliwi pokonanie 604 km. Oba warianty są w stanie rozpędzić się do szybkości 160 km/h. W bogatszych wersjach seryjna będzie pompa ciepła (w niższych to opcja). W Leafie zastosowano układ hamowania rekuperacyjnego z funkcją jazdy z wykorzystaniem jedynie pedału przyspieszenia (zatrzymanie po jego puszczeniu; e-Pedal Step).
Leaf trafi do salonów w Europie wiosną przyszłego roku, zatem na razie nie zdradzono choćby w przybliżeniu jego cen. Pewne jest jednak, iż muszą być konkurencyjne, zważywszy na coraz silniejszą konkurencję z Chin. Nie potwierdzono, czy pojawią się w przyszłości warianty z napędem 4x4 oraz usportowiony Nismo, ale także tego nie wykluczono – innymi słowy: różne opcje są możliwe.





