​Nowa era BMW: iX3 rozpoczyna rewolucję Neue Klasse z panoramicznym iDrive

3 godzin temu
BMW oficjalnie uchyla rąbka tajemnicy, prezentując światu nowe BMW iX3 – samochód, który jest czymś znacznie więcej niż tylko kolejną generacją popularnego SUV-a. To prawdziwy manifest technologiczny i kamień milowy, który rozpoczyna nową erę w historii bawarskiej marki pod szyldem Neue Klasse.


Zapomnijcie o tradycyjnych modernizacjach; postępy w dziedzinie designu, cyfryzacji i napędu są tak ogromne, iż wydaje się, jakby przeskoczono całą jedną generację pojazdów. Na czele rewolucji stoi BMW Panoramic iDrive, innowacyjny system obsługi, który na nowo definiuje legendarną orientację na kierowcę. To początek totalnej transformacji obejmującej elektryfikację, cyfryzację i gospodarkę o obiegu zamkniętym.

​Design i cyfrowe doświadczenie, które wyprzedzają epokę


​Produkcja pierwszego modelu Neue Klasse, czyli wariantu BMW iX3 50 xDrive, ruszy już jesienią 2025 roku w nowej, neutralnej klimatycznie fabryce w Debreczynie na Węgrzech. Globalna premiera rynkowa została precyzyjnie zaplanowana: pierwsi klienci w Europie odbiorą swoje auta wiosną 2026 roku, a niedługo później, latem 2026, model zadebiutuje w USA.

W tym samym czasie ruszą dostawy wariantu produkowanego w Shenyang, specjalnie dostosowanego do wymagań klientów w Chinach. To nie jest ewolucja, to technologiczny skok, który w przyszłości ukształtuje całą gamę modelową marki. Jak mówi Oliver Zipse, prezes zarządu BMW AG: "Neue Klasse to nasz największy projekt przyszłości (...). Praktycznie wszystko w nim jest nowe, ale jednocześnie jest bardziej BMW niż kiedykolwiek. (...) To, co zaczęło się jako śmiała wizja, stało się rzeczywistością". Zapowiada to serię aż 40 nowych modeli i aktualizacji planowanych do 2027 roku, które będą czerpać z innowacji Neue Klasse.

Nowe BMW iX3 zrywa z dotychczasowymi konwencjami, wprowadzając oszczędny, charakterystyczny i ponadczasowy język stylistyczny, który został objęty kompleksową ochroną prawną. Charakterystyczna, dwubryłowa konstrukcja nadwozia o wymiarach 4782 mm długości, 1895 mm szerokości i 1635 mm wysokości jest bardziej BMW niż kiedykolwiek – zredukowana do istoty, ale jednocześnie niezwykle nowoczesna.

Uwagę przykuwa pionowy układ wyrzeźbionych nerek, nawiązujący do klasyków z lat 60., oraz zupełnie nowa sygnatura świetlna, która zastępuje chrom, nadając autu wyrafinowany charakter. Precyzyjne linie, płaskie powierzchnie szklane i zlicowane klamki tworzą spójną, muskularną bryłę, a subtelnie prostokątne kontury nadkoli w kolorze nadwozia podkreślają geny modeli BMW X.

Całość została zoptymalizowana pod kątem aerodynamiki, czego efektem jest rewelacyjny współczynnik oporu powietrza (Cd) na poziomie 0,24. Z tyłu dominują poziome światła w kształcie litery "L", sięgające głęboko w stronę centralnej części, co podkreśla atletyczną postawę pojazdu.

​Prawdziwa rewolucja dokonała się jednak we wnętrzu. Minimalistyczny design kabiny tworzy idealną przestrzeń dla cyfrowych wrażeń. "Unosząca się" deska rozdzielcza płynnie przechodzi w panele drzwi, otulając pasażerów. Jej materiałowa powierzchnia z nastrojowym podświetleniem tworzy przytulną atmosferę.

Centralnym punktem jest BMW Panoramic iDrive, oparty na nowym systemie operacyjnym BMW X. Łączy on cztery najważniejsze elementy: BMW Panoramic Vision, czyli wyświetlacz rozciągający się na całej szerokości przedniej szyby; opcjonalny wyświetlacz BMW 3D Head-Up Display z informacjami nawigacyjnymi w trójwymiarze; centralny wyświetlacz o swobodnym kształcie oraz nową, wielofunkcyjną kierownicę z haptycznym sprzężeniem zwrotnym.

System ten powstał w oparciu o analizę danych z ponad 10 milionów pojazdów, aby wynieść na nowy poziom legendarną zasadę "ręce na kierownicy, oczy na drodze". Choć obsługa jest w dużej mierze cyfrowa, najważniejsze fizyczne przyciski pozostały w zasięgu ręki. Wszystkim zawiadują cztery "supermózgi" – wysokowydajne komputery z 20-krotnie większą mocą obliczeniową, które stanowią cyfrowy kręgosłup Neue Klasse.

Ten nowy układ nerwowy pozwolił zredukować masę okablowania o 30 proc. i jego długość o około 600 metrów. Kierowcę wspiera BMW Symbiotic Drive, czyli inteligentne oprogramowanie, które płynnie łączy jego polecenia z systemami wspomagającymi, tworząc zupełnie nowe, intuicyjne wrażenia z jazdy. Klienci mogą też liczyć na niespotykany dotąd poziom personalizacji, od pakietów stylistycznych (Essential, Contemporary, M Sport i BMW Individual) po materiały wykończeniowe jak Veganza, M PerformTex czy skóra Merino. W czasie postoju wnętrze zamienia się w centrum rozrywki, oferując streaming wideo z Disney+ i YouTube, a także gry z platformy AirConsole.

​Nowa generacja napędu i zrównoważony rozwój w każdym detalu


​Sercem nowego BMW iX3 jest szósta generacja technologii BMW eDrive. Obejmuje ona ultrawydajne silniki elektryczne, nowe, cylindryczne ogniwa akumulatorów oraz architekturę 800 V. Wersja BMW iX3 50 xDrive dysponuje dwoma silnikami o łącznej mocy 345 kW (469 KM) i momencie obrotowym 645 Nm. Pozwala to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,9 sekundy i osiągnięcie imponującego zasięgu do 805 km w cyklu WLTP.

Nowe akumulatory mają o 20 proc. większą gęstość energii, a technologia 800 V umożliwia błyskawiczne ładowanie. Na stacji DC o mocy 400 kW wystarczy zaledwie 10 minut, aby zyskać 372 km zasięgu, a naładowanie baterii od 10 do 80 proc. zajmuje 21 minut. Po raz pierwszy BMW wprowadza także zaawansowane funkcje ładowania dwukierunkowego (Vehicle-to-Home, Vehicle-to-Grid), co oznacza, iż samochód może służyć jako mobilny magazyn energii. Za niezrównaną dynamikę jazdy odpowiada supermózg "Heart of Joy", który przetwarza dane z układu napędowego, hamulcowego i kierowniczego dziesięciokrotnie szybciej niż dotychczas, gwarantując harmonijne i precyzyjne reakcje w każdej sytuacji. W codziennej jeździe aż 98 proc. manewrów hamowania odbywa się wyłącznie przez odzysk energii.

​Jednak Neue Klasse to nie tylko technologia, ale i holistyczne podejście do ekologii połączone z praktycznością. Kompleksowe działania pozwoliły zmniejszyć ślad węglowy produktu w całym cyklu życia o ponad 30 proc. w porównaniu z poprzednikiem. Co istotne, nowe BMW iX3 staje się bardziej ekologiczne od porównywalnego modelu spalinowego już po przejechaniu około 17 500 km (przy ładowaniu zieloną energią). To zasługa nie tylko wydajnego napędu, ale i produkcji w fabryce w Debreczynie, która nie korzysta z paliw kopalnych.

Ponadto, około jedna trzecia samochodu jest wykonana z surowców wtórnych. Schowek pod maską i pokrywa silnika zawierają 30 proc. plastiku morskiego, tapicerka Econeer i dywaniki to 100 proc. przetworzonego PET, a w elementach podwozia i felgach znajdziemy aluminium pochodzące w 70-80 proc. z recyklingu. Jednocześnie samochód nie traci nic ze swojej funkcjonalności. Pojemność bagażnika wynosi od 520 do 1750 litrów, a dodatkowy schowek pod maską mieści 58 litrów. Opcjonalny hak holowniczy pozwala ciągnąć przyczepę o masie do 2000 kilogramów. To dowód na to, iż luksus, osiągi i odpowiedzialność za planetę mogą iść w parze, wyznaczając nowy standard dla całej branży motoryzacyjnej.

Idź do oryginalnego materiału