To najważniejszy fragment ekspresówki S1 w Beskidach, który wyprowadza ruch tranzytowy z centrum Węgierskiej Górki i okolicznych miejscowości. To gigantyczna ulga dla mieszkańców (mniej hałasu i spalin). Dla reszty kierowców, zwłaszcza jadących w stronę granicy ze Słowacją i na Beskid Żywiecki, oznacza to szybszy przejazd i malownicze widoki.
Droga S1 Przybędza - Milówka jest już przejezdna. Co kierowcy muszą wiedzieć?
Nowy odcinek S1 ma 8,5 km długości. Jak podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, jego budowa kosztowała blisko 1,38 miliarda złotych! Ta kwota dobrze obrazuje, z jaką skalą wzywali mierzyli się budowniczowie. Trasę realizowało konsorcjum firm Mirbud i Interbudmontaż.
Sercem inwestycji są dwa potężne, dwunawowe tunele o łącznej długości 1,8 km. Pierwszy (ok. 830 m) przebija masyw Baraniej Góry, a drugi (ok. 1000 m) przechodzi przez Białożyński Groń. Wykonano je Nową Austriacką Metodą Górniczą (NATM), drążąc bezpośrednio w skale. Nad bezpieczeństwem kierowców czuwa nowoczesne Centrum Zarządzania Tunelami w Milówce.
Kierowcy muszą też wiedzieć, iż droga ma zmienny przekrój. Na odcinkach tunelowych oraz między nimi (łącznie 4,8 km) mamy trasę dwujezdniową (po dwa pasy w każdą stronę). Natomiast na fragmentach przed i za tunelami (łącznie 3,7 km) droga jest jednojezdniowa (po jednym pasie ruchu). Powstały też dwa nowe węzły: "Przybędza" i "Milówka", które ułatwiają włączenie się do ruchu lokalnego.
To dla wielu najpiękniejsza trasa w Polsce. Galeria zdjęć to potwierdza
"Dzięki estakadom i mostom droga harmonijnie wkomponowuje się w krajobraz, a kierowcy mogą podziwiać widoki Beskidu Żywieckiego, podróżując jedną z najbardziej malowniczych tras w Polsce i tej części Europy" – czytamy na stronie GDDKiA, z której też pochodzą poniższe zdjęcia.
Powstało tam aż pięć estakad i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km. Najdłuższa estakada ma aż 942 metry. To dzięki nim trasa unosi się nad dolinami, idealnie komponując się z krajobrazem i oferując kierowcom absolutnie bajeczne widoki na góry i lasy.
Otwarcie obejścia Węgierskiej Górki to nie koniec prac nad S1. GDDKiA przypomina, iż trasa jest "kręgosłupem drogowym" województwa śląskiego i częścią europejskiego korytarza transportowego łączącego Bałtyk z południem Europy.
Docelowo cała trasa S1 od autostrady A1 w Pyrzowicach aż do granicy ze Słowacją w Zwardoniu ma być drogą ekspresową o długości ponad 133 km. Nowo otwarty odcinek zbliża trasę do tego celu.

4 godzin temu














