Hybrydy plug-in to coraz częstsze zjawisko, ale taka jak ta do częstych nie należy. Mercedes wykorzystuje w niej silnik Diesla. Jak spisuje się w praktyce? Sprawdziliśmy to w teście klasy C 300 de Kombi i… takie auto to prawie ideał. Prawie, bo (oprócz wysokiej ceny) ma jedną, dla niektórych być może choćby dyskwalifikującą, wadę.
Mercedes, tak jak większość producentów, ma w ofercie hybrydy plug-in. Tym, co odróżnia stuttgarcką markę od konkurencji, jest oferowanie poza wariantami wyposażonymi w silniki benzynowe również PHEV-ów z turbodieslami.
https://magazynauto.pl/porady/hybrydy-mild-hev-phev-i-rex-co-kryje-sie-za-tymi-oznaczeniami-rodzaje-napedow-hybrydowych-korzysci-przykladowe-modele,aid,3862Solidna dawka mocy
W układzie napędowym testowanej klasy C zastosowano dwulitrowy czterocylindrowy silnik wysokoprężny rozwijający 197 KM i 440 NM, jednostkę elektryczną (129 KM, 440 Nm) oraz 9-biegową automatyczną przekładnię. Parametry systemowe układu PHEV to moc 313 KM i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Siła napędowa trafia w tym przypadku na tylne koła, ale C 300 de jest oferowana także w wariancie 4x4.
| turbodiesel + elektr. |
| 1993 cm3 |
| R4/16 |
| 197 KM/3600 |
| 129/313 KM |
| 440 Nm/1800 |
| 440/700 Nm |
| tylny; aut./8-bieg. |
| 475/182/146/287 cm |
| 11,1 m |
| 2185/490 kg |
| 360/1375 l |
| 50 l (ON)/19,53 kWh |
| 225/50 R17; 245/45R17 |
| 240 km/h |
| 6,3 s |
| 5,2-5,7 l/100 km |
| 960/96-113 km |
| 304 000 zł |
Klasa C nie jest samochodem dużym, ale w tej odmianie ma „nadwagę”, bo jej masa wynosi niemal 2,2 t. Te 330 kg więcej w porównaniu z wariantem z samym dieslem wydaje się nie robić na napędzie najmniejszego wrażenia. Kombi ochoczo wyrywa do przodu już podczas startu z miejsca (co np. w mieście ułatwia sprawne włączanie się do ruchu), a trakcja okazuje się zaskakująco dobra.
Dwulitrowy turbodiesel pracuje płynnie i bardzo kulturalnie.
fot. Kacper Szczepański/Motor
W efekcie podczas pomiarów po upływie zaledwie 6,2 s jedzie z prędkością 100 km/h (to o 0,1 s lepiej niż w danych fabrycznych). Tak naprawdę jednak większe wrażenie robi dynamika i odpowiedź na ruch prawej stopy podczas jazdy z wyższymi prędkościami, np. na autostradzie. Szczególnie istotnie właśnie w takich warunkach są także dobre wyciszenie, kulturalna i niemęcząca nadmiernymi wibracjami praca diesla. Co więcej, jego dźwięk jest zaskakująco przyjemny. Pozytywny obraz uzupełnia płynne i szybkie działanie automatycznej skrzyni biegów.
Klasa C występuje w dwóch wersjach PHEV: takiej jak w naszym teście, czyli zasilanej hybrydą plug-in z dieslem (na fot.) oraz w odmianie z silnikiem benzynowym (313 KM, ceny od 287 000 zł).
fot. Kacper Szczepański/Motor
Małe zużycie, duży zasięg
Klasa C PHEV została wyposażona w akumulator trakcyjny o znacznej użytecznej pojemności 19,53 kWh. Standardowo można go ładować prądem zmiennym o mocy do 11 kW, zaś po dopłaceniu niecałych 2,9 tys. zł także stałym (do 55 kW). Dzięki temu da się bez problemu uzupełnić w nim energię od 0 do 100% np. podczas robienia większych zakupów. Korzystając z ładowarki DC, można wybrać standardowy lub szybki tryb (maksymalna dostępna moc).
Akumulator trakcyjny można ładować także prądem stałym (opcja za 2878 zł).
fot. Kacper Szczepański/Motor
By uruchomić pełną moc ładowania prądem stałym, trzeba wcisnąć „przycisk” w menu.
fot. Kacper Szczepański/Motor
W trakcie testu udało nam się bez specjalnych starań pokonać nieco ponad 100 km w trybie jazdy elektrycznej. Po wyładowaniu akumulatora klasa C pozostaje autem niezwykle ekonomicznym. Podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej spalanie kształtuje się na poziomie 4,0-4,4 litra na 100 km. Wtedy łączny zasięg sięga 1350 km. choćby tempo autostradowe rzędu 140 km/h podnosi zużycie oleju napędowego tylko do 6,4 l/100 km.
| 2,2 s |
| 6,2 s |
| 8,6 s |
| 36,0 m |
| 35,5 m |
| 55,4 dB |
| 61,2 dB |
| 97 km/h |
| 2,3 |
| 5,8/4,4/5,1 l/100 km |
| 980/100 km |
W zasadzie jedynym mankamentem klasy C PHEV jest spore ograniczenie możliwości transportowych. O ile w zwykłej wersji kombi bagażnik pomieści 490 l, o tyle w hybrydzie – tylko 360 l.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowe-wersje-audi-a6-mocne-hybrydy-plug-in-z-napedem-na-cztery-kola-quattro,aid,5181Mercedes C 300 de Kombi: galeria zdjęć
2006
Mercedes C 300 de Kombi – test: podsumowanie
- Wygodne wnętrze, bardzo dobre osiągi, niewielkie zużycie paliwa, duży zasięg w trybie EV, ładowanie DC
- Niewielki bagażnik, wysoka cena
Znakomita wersja klasy C – dynamiczna i bardzo oszczędna. Szkoda, iż droga i ze skromnym bagażnikiem.

6 miesięcy temu


![Elektryczna Toyota Hilux wjeżdża do Polski. Cena? Od 229 900 zł netto (i to za wersję z 4×4) [galeria]](https://imagazine.pl/wp-content/uploads/2025/12/2026_TOYOTA_Hilux_BEV_INT_04.jpg)









