Kraina wielkich ekranów – Porsche zaprezentowało wnętrze nowej generacji elektrycznego Cayenne

4 godzin temu

Do debiutu elektrycznego Cayenne coraz bliżej. Porsche ujawnia coraz więcej szczegółów i właśnie pokazało jego kabinę. Czeka w niej sporo atrakcji, z opcją wyboru tapicerki w kolorze… lawendowym włącznie. Na szczęście dla miłośników bardziej tradycyjnej motoryzacji Cayenne BEV nie zastąpi tego z silnikami spalinowymi, a będzie stanowił uzupełnienie gamy Porsche.

Na nowe Cayenne w wersji elektrycznej nie trzeba już będzie długo czekać – oficjalnie potwierdzono jego debiut na koniec bieżącego roku. Porsche stopniuje napięcie i dość regularnie przekazuje różne informacje na jego temat (oraz pokazuje zdjęcia zakamuflowanych prototypów), a teraz nie mogło się oprzeć pokusie pochwalenia się jego kabiną (już w wersji gotowej) i podania detali dotyczących zastosowanych w niej rozwiązań.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/porsche-zwalnia-tempo-elektryfikacji-i-zmienia-plany-napedy-benzynowe-wracaja-do-lask,aid,5580

Największe ekrany w Porsche

Porsche stworzyło nową koncepcję obsługi i wyświetlania informacji – nazwaną Porsche Digital Interaction. Kluczowym elementem deski rozdzielczej jest bardzo duży centralny, zakrzywiony wyświetlacz Flow Display (nie podano jego rozmiaru/powierzchni).

Do tego dochodzą cyfrowe wskaźniki OLED (14,25 cala) oraz dodatkowy wyświetlacz przed pasażerem (14,9''). Ten ostatni pozwala obsługiwać wybrane systemy auta i oferuje dostęp do wielu aplikacji oraz strumieniowego przesyłania filmów (można je oglądać choćby podczas jazdy, bo kierowca nie widzi tego, co się na tym ekranie wyświetla, zatem nie jest rozpraszany). Ponadto informacje są prowadzącemu auto przekazywane na wyświetlaczu przeziernym z rozszerzoną rzeczywistością.

By ułatwić obsługę zastosowano konfigurowalne widżety, a dzięki aplikacji Motywy można spersonalizować kolorystykę wszystkich cyfrowych powierzchni we wnętrzu. Do wyboru jest pięć schematów kolorystycznych, które zmieniają wygląd centralnego ekranu, zestawu wskaźników oraz innych wyświetlaczy. Cayenne zaoferuje także cyfrowego asystenta głosowego korzystającego ze wsparcia sztucznej inteligencji (można za jego pomocą sterować np. klimatyzacją, podgrzewaniem siedzeń czy oświetleniem).

https://magazynauto.pl/porady/obsluga-dotykowa-w-aucie-wiecej-problemow-niz-korzysci-rzadko-kiedy-uda-sie-cos-ustawic-za-jednym-dotknieciem,aid,4332

W kabinie Cayenne Electric (która ma być znacznie przestronniejsza niż w obecnej spalinowej generacji) będzie dostępny znacznie szerszy niż dotąd wybór materiałów, kolorów i akcentów stylizacyjnych.

Przewidziano trzynaście kombinacji kolorystycznych wnętrza, cztery pakiety wykończenia i pięć pakietów dekoracyjnych. Skórzana tapicerka będzie miała, poza klasycznymi, trzy nowe barwy (w tym lawendową), można też będzie wybrać wykończenie materiałem Race-Tex. Oczywiście nie zabraknie rozbudowanego oświetlenia nastrojowego.

Wśród wyposażenia znajdą się m.in. elektrycznie sterowane tylne siedzenia (standard), a także największy w historii Porsche szklany panoramiczny dach z możliwością odsuwania przedniej części. Zastosowano w nim folię ciekłokrystaliczną pozwalającą na uzyskanie trzech poziomów przezroczystości oraz oczywiście pełnego zaciemnienia. Ponadto wprowadzono rozszerzone ogrzewanie, które obejmie nie tylko fotele, ale także podłokietniki i fragmenty poszycia drzwi.

Nowoczesna technologia

Nowe Cayenne Będzie naszpikowane najlepszymi rozwiązaniami, jakimi w tej chwili dysponuje Porsche. Otrzyma m.in. bardzo zaawansowany układ jezdny Porsche Active Ride. To aktywne zawieszenie cały czas utrzymuje nadwozie w poziomie, choćby podczas dynamicznego hamowania czy skręcania i znacząco poszerza rozpiętość między dynamiką jazdy a komfortem resorowania.

Jedną z większych ciekawostek jest możliwość bezprzewodowego ładowania akumulatora trakcyjnego. Do Cayenne Electric będzie można zamówić fabryczną instalację Porsche Wireless Charging oraz płytę podłogową Porsche Wireless (od 2026 roku; jej zastosowanie nie wymaga już montowania dodatkowego wallboxa).

Odbiornik, chroniony przed uderzeniami kamieni i warunkami atmosferycznymi, znajduje się w podwoziu samochodu, między przednimi kołami. Aby rozpocząć ładowanie, wystarczy zaparkować Cayenne nad płytą podłogową. Bezdotykowy transfer energii odbywa się w odległości kilku centymetrów. W tym celu Cayenne automatycznie się obniża. Płyta podłogowa jest wyposażona w czujniki ruchu i wykrywający obce obiekty. Proces ładowania zostaje automatycznie przerwany, gdy między pojazdem a podłogą znajdzie się żywa istota lub gdy wykryty zostanie metalowy przedmiot, który się nagrzeje. Moc ładowania wynosi 11 kW. Oczywiście można będzie także uzupełniać energię w baterii Cayenne prądem stałym, na stacjach szybkiego ładowania, z mocą do 400 kW.

Porsche Cayenne Electric zadebiutuje jeszcze w tym roku. Na szczęście inaczej niż w przypadku Macana Electric, który zakończył karierę generacji spalinowej, Cayenne z silnikami benzynowymi i układami hybrydowymi pozostanie w ofercie, jak podano w jednym z komunikatów "przez wiele lat kolejnej dekady".

Będzie to możliwe dlatego, iż Porsche zdecydowało o dalszym rozwijaniu obecnej "tradycyjnej" generacji Cayenne. Warto przy okazji wspomnieć, iż szeroko rozumiane problemy z elektryfikacją w motoryzacji sprawiły, iż Porsche zamierza stworzyć kolejnego spalinowego SUV-a klasy średniej, który uzupełni lukę po wycofanym Macanie.

Na szczęście poza rewolucją cyfrową Porsche nie postanowiło udziwniać na siłę kabiny nowego elektrycznego Cayenne. fot. Porsche
Gros sterowania będzie się odbywać na zakrzywionym ekranie, ale pozostawiono także kilka fizycznych przełączników (m.in. do regulacji temperatury i głośności). fot. Porsche
Stylizacja nowego Cayenne Electric nie będzie rewolucyjna. fot. Porsche
Cayenne Electric będzie mogło holować przyczepę o masie do 3,5 t. fot. Porsche
Płyta do ładowania może być montowana także na zewnątrz. Można przyjąć, iż stanie się ona popularną opcją, bo jak podaje Porsche, 75% ładowania ich aut BEV klienci realizują w domu. fot. Porsche
Na ekranie można będzie sprawdzić, czy wjechało się poprawnie nad płytę do ładowania indukcyjnego. fot. Porsche
Idź do oryginalnego materiału