Autostrada A4 jest coraz mocniej nadzorowana. Generalny Inspektorat Transportu Drogowego instaluje na trasie kolejne urządzenie do odcinkowego pomiaru prędkości, a do połowy 2026 r. kierowcy będą kontrolowani już w siedmiu miejscach na tej trasie. Montaż w rejonie MOP-ów Prószków i Przysiecz oznaczał chwilowe utrudnienia w ruchu. W całej Polsce przybędzie natomiast 43 nowych systemów CANARD, które mają zwiększyć bezpieczeństwo na drogach.
REKLAMA
Zobacz wideo Niebezpieczny rajd kierowcy BMW na A1 zakończony w policyjnym areszcie
Nowy odcinkowy pomiar na A4. Gdzie i kiedy spodziewać się utrudnień?
Kolejny odcinkowy pomiar prędkości powstaje na 237. kilometrze autostrady A4, pomiędzy MOP-ami Prószków i Przysiecz w województwie opolskim. Montowany system UnicamVELOCITY 4 wymusza czasową zmianę organizacji ruchu. Od 9 do 11 grudnia kierowcy musieli liczyć się ze zwężeniem do jednego pasa i ruchem wahadłowym w godzinach od 8 do 22.
Zgodnie z zapowiedziami GDDKiA urządzenie zacznie działać w połowie 2026 r. Docelowo na samej A4 funkcjonować będzie siedem odcinkowych pomiarów prędkości. Dwa z nich już kontrolują kierowców - na odcinkach Kostomłoty - Kąty Wrocławskie oraz Kąty Wrocławskie - Pietrzykowice. W planach są kolejne lokalizacje, m.in. Krzyżowa - Krzywa, Krapkowice - Góra św. Anny, Kurdwanów - Węzeł Wielicka oraz Tarnów - Jawornik.
Ogólnopolska rozbudowa CANARD. Setki kilometrów pod kontrolą
Nowe instalacje są częścią rozwoju Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy. Projekt zakłada zakup łącznie 128 urządzeń:
70 stacjonarnych fotoradarów,
10 kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle,
5 systemów kontroli na przejazdach kolejowych,
43 odcinkowe pomiary prędkości.
Wartość inwestycji szacuje się na 85 mln zł. Po jej zakończeniu w Polsce działać będzie 114 odcinkowych pomiarów prędkości obejmujących ponad 670 km dróg. Same autostrady zostaną objęte 16 takimi systemami - sześcioma na A1, dwoma na A2 i siedmioma na A4.
Co dają odcinkowe pomiary prędkości? Głównym celem jest bezpieczeństwo
Odcinkowy pomiar prędkości wylicza średnią prędkość na całym kontrolowanym fragmencie. To sprawia, iż nie wystarczy zwolnić tylko przed kamerą. Dane z już działających systemów pokazują, jak duża jest skala przewinień. Na odcinku A4 między Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi tylko w pierwszej połowie 2024 r. zarejestrowano 51 213 wykroczeń.
GITD podkreśla, iż rozbudowa systemu ma na celu poprawę bezpieczeństwa. Odcinkowy pomiar zmusza kierowców do utrzymania stałej, bezpiecznej prędkości na dłuższym dystansie.
Źródła: motoryzacja.interia.pl, wroclaw.pl
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

3 dni temu



![[Wideo] Mercedes-Benz eVito od BMG Goworowski „na służbie” u hodowcy pstrąga](https://www.moto3m.pl/wp-content/uploads/2025/12/Mercedes-eVito-scaled.jpg)










