Kiedy wolno holować pojazd?
Zgodnie z przepisami ruchu drogowego, pojazd może być holowany, jeżeli nie zagraża bezpieczeństwu w ruchu i nie ma uszkodzeń uniemożliwiających sterowanie (np. niesprawny układ kierowniczy) lub hamowanie. W przypadku braku hamulców pojazdu holowanego możliwe jest tylko holowanie na sztywnej lince.
Holowanie może odbywać się:
– przy użyciu połączenia sztywnego (np. drążka) – długość od 3 do 6 metrów
– przy użyciu połączenia giętkiego (np. liny holowniczej) – długość od 4 do 6 metrów
– z zachowaniem odpowiedniego oznakowania i zgodnie z przepisami ruchu drogowego
Podstawowe wymagania prawne
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz ustawą Prawo o ruchu drogowym, obowiązują następujące zasady:
Oznakowanie pojazdu holowanego
Pojazd holowany musi być oznaczony trójkątem ostrzegawczym umieszczonym z tyłu po lewej stronie. W warunkach ograniczonej widoczności (noc, mgła) wymagane jest również włączenie światła pozycyjnego z tyłu pojazdu holowanego.Osoba kierująca pojazdem holowanym musi posiadać prawo jazdy odpowiedniej kategorii
To istotne zwłaszcza, gdy pojazd holowany to samochód ciężarowy, bus lub inny pojazd wymagający uprawnień wyższych niż kat. B.Pojazdy muszą jechać z prędkością nieprzekraczającą 30 km/h w terenie zabudowanym i 60 km/h poza nim
Zabronione jest holowanie na autostradzie
Wyjątek stanowi sytuacja, w której pojazd holowany jest unieruchomiony i holowanie odbywa się do najbliższego zjazdu przez specjalistyczny pojazd pomocy drogowej (np. lawetę). Holowanie „na lince” przez zwykły samochód osobowy na autostradzie jest zabronione.
Holowanie – o czym jeszcze trzeba pamiętać w praktyce?
– Ustal sposób komunikacji – kierowcy powinni uzgodnić sygnały manualne lub telefoniczne, jeżeli coś pójdzie nie tak
– Używaj sprawdzonego sprzętu – lina holownicza musi mieć odpowiednią wytrzymałość i zakończenia umożliwiające bezpieczne zamocowanie
– Nie używaj świateł awaryjnych w pojeździe holującym – wbrew obiegowej opinii, kierowca holujący nie powinien włączać świateł awaryjnych, ponieważ wprowadzają one w błąd innych uczestników ruchu
– Unikaj gwałtownych manewrów – ruszaj łagodnie, hamuj delikatnie i nie zmieniaj toru jazdy bez wyraźnej potrzeby
– Nie holuj auta z automatyczną skrzynią biegów bez konsultacji z instrukcją – niektóre konstrukcje dopuszczają holowanie jedynie na niewielkich dystansach lub przy odholowywaniu tylną osią
Kiedy nie wolno holować?
– Gdy pojazd holowany ma uszkodzony układ kierowniczy
– Gdy nie działa układ hamulcowy (chyba iż używa się sztywnego połączenia)
– Gdy pojazd jest załadowany w sposób zagrażający bezpieczeństwu
– W przypadku pojazdów z nienormatywnym rozstawem osi lub skrajnią – ich holowanie wymaga specjalistycznego sprzętu
Holowanie pojazdu to nie tylko kwestia mechaniki, ale i odpowiedzialności. Nieprzestrzeganie przepisów może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, szczególnie w trudnych warunkach drogowych lub przy dużym natężeniu ruchu. Zawsze warto mieć w bagażniku sprawną linę holowniczą, rękawice robocze i trójkąt ostrzegawczy. Gdy masz wątpliwości – zamiast improwizować, lepiej zadzwonić po pomoc drogową. Bezpieczeństwo zawsze powinno być priorytetem.