Inwestycja Vinci S.A. w SR Robotics: nowe technologie dla bezpieczeństwa Bałtyku

6 godzin temu

SR Robotics przeznaczy 36,3 mln zł na rozwój robotów podwodnych Octopus, Nautilus i Belona. Nowe technologie poprawią inspekcję, czyszczenie i bezpieczeństwo infrastruktury krytycznej pod wodą.

SR Robotics otrzymała 36,3 mln zł od Vinci S.A. na rozwój floty robotów podwodnych. Firma skupi się na rozbudowie i wdrażaniu trzech głównych typów maszyn: zdalnie sterowanych ROV Octopus i Nautilus oraz autonomicznego AUV Belona. Środki pozwolą też na budowę Centrum Operacji Zdalnych i ośrodka szkoleniowego dla operatorów.

ROV (Remotely Operated Vehicle) Octopus to ciężki, zdalnie sterowany pojazd o masie 138 kg, wyposażony w siedem pędników, umożliwiających poruszanie się we wszystkich kierunkach. Może przenosić do 60 kg narzędzi i ładunków, posiada ramiona robotyczne, precyzyjną hydrolokalizację, system cięcia wodą pod ultra wysokim ciśnieniem oraz możliwość montażu zaawansowanych sensorów, takich jak sonar boczny czy detektory metali.

Polski, autonomiczny pojazd podwodny Octopus.

Nautilus to z kolei lżejszy, inspekcyjny ROV o masie 15–20 kg, napędzany ośmioma pędnikami. Może być zasilany akumulatorowo lub przez kablolinę. Przeznaczony jest do inspekcji, pobierania próbek, badań ferromagnetycznych i pracy w miejscach niedostępnych dla nurków. Wyposażony w sonar FLS i kamery, zapewnia operatorowi pełną świadomość sytuacyjną choćby przy słabej widoczności.

Autonomiczny AUV Belona jest to natomiast dron torpedopodobny o długości 2,5–3,3 m i masie ok. 64 kg, z czterema pędnikami głównymi i dwoma korekcyjnymi, pozwalającymi na precyzyjne manewrowanie. Belona może pracować do 12 godzin na jednym ładowaniu, osiągając prędkość 5 węzłów. Wyposażony jest w zaawansowane systemy nawigacyjne (FOG, DVL, INS), sensory jakości wody, sonary boczne i wielowiązkowe, magnetometry oraz kamery. Modułowa konstrukcja pozwala na szybkie dopasowanie wyposażenia do konkretnej misji.

SR Robotics rozwija także autonomiczne roboty czyszczące burty statków. Usuwają one naloty biologiczne, ograniczając przestoje jednostek i poprawiając efektywność portów. Firma wdraża ponadto systemy AI do rozpoznawania obiektów podwodnych i współpracuje z uczelniami w zakresie kształcenia operatorów.

Polski, autonomiczny pojazd podwodny Belona.

Idź do oryginalnego materiału