Dacia rozszerza ofertę zespołów napędowych dostępnych w modelach Duster i Bigster o napęd hybrid-G 150 4×4. Połączenie technologii hybrydowej, dwupaliwowego zasilania LPG i benzyną oraz napędu na cztery koła to pierwsze takie rozwiązanie na świecie. Hybrydowy, dwupaliwowy zespół napędowy 4×4 łączy osiągi, wszechstronność i oszczędność. Składa się z silnika 1.2 l mild hybrid 48 V o mocy 103 kW (140 KM) z przodu współpracującego z silnikiem elektrycznym na tylnej osi dostarczającym maksymalnie 23 kW (31 KM) mocy. Całość zapewnia łączną maksymalną moc 113 kW (154 KM) i moment obrotowy 230 Nm w przypadku silnika spalinowego oraz do 87 Nm w przypadku silnika elektrycznego.
Silnik spalinowy jest sprzężony z automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem o sześciu przełożeniach, obsługiwaną manetkami przy kierownicy, natomiast silnik elektryczny współpracuje z dwuprzełożeniową skrzynią biegów z możliwością wysprzęglenia.
Dzięki zastosowaniu skrzyni biegów o dwóch przełożeniach sprzężonej z silnikiem elektrycznym z tyłu, co jest nowością w tym segmencie, możliwe jest zapewnienie wysokiego momentu obrotowego przy niskich prędkościach na pierwszym biegu oraz obniżenie prędkości obrotowej silnika elektrycznego przy wysokich prędkościach. Pozwala to na wykorzystanie napędu tylnego w szerokim zakresie do 140 km/h. Tryb neutralny (wysprzęglenie) umożliwia całkowitą eliminację strat energii spowodowanych tarciem i ograniczenie zużycia paliwa podczas jazdy z napędem na dwa koła.
Nowością w samochodach marki Dacia jest możliwość zmiany przełożeń skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem dzięki manetek umieszczonych przy kierownicy. Są one szczególnie przydatne w specyficznych sytuacjach, takich jak jazda terenowa, ciągnięcie przyczepy czy jazda po górach.
Akumulator litowo-jonowy 48 V o mocy 0,84 kWh, który ładuje się sam podczas zmniejszania prędkości i hamowania, oraz silnik elektryczny połączony z tylnymi kołami – umożliwiają pracę napędu w trybie wyłącznie elektrycznym w wielu fazach jazdy. W cyklu miejskim Duster i Bigster hybrid-G 150 4×4 mogą poruszać się tylko z napędem elektrycznym przez choćby 60% czasu.
Dwupaliwowa hybryda 4×4, jedyna taka na rynku, zapewnia oszczędności wynikające z zasilania LPG, którego cena za litr jest rekordowo niska (2,60 zł za litr, stan na 2 września 2025 r.). Ta technologia umożliwia obniżenie kosztów eksploatacji o 30% i poziomu emisji CO2 o 20 g względem aktualnie oferowanych silników 4×4 (mild hybrid 130 4×4).
Dwa zbiorniki na benzynę i LPG, każdy o pojemności 50 litrów, zapewniają zasięg choćby do 1500 km (w cyklu WLTP, w przypadku Dustera) na jednym tankowaniu.
Dzięki technologii mild hybrid 48 V zespół napędowy wykazuje niskie zużycie paliwa wynoszące jedynie 7,1–7,2 l/100 km w przypadku LPG i 5,5–5,6 l/100 km w przypadku benzyny. Emisja CO2 wynosi 116–118 g/km w przypadku LPG i 124–126 g/km w przypadku benzyny.
Napęd na cztery koła bazujący na silniku elektrycznym z tyłu ma liczne zalety:
- skrzynia biegów z dwoma przełożeniami daje możliwość korzystania z napędu 4×4 w zakresie prędkości od 0 do 140 km/h,
- napęd na tylne koła z możliwością wysprzęglenia (bieg neutralny) umożliwia zmniejszenie tarcia, a co za tym idzie – emisji CO2,
- moment obrotowy jest dostępny natychmiast po wykryciu utraty przyczepności,
- użytkowanie napędu jest łatwe zarówno na drodze, jak i w terenie.
Napęd hybrid-G 150 4×4 w Dusterze i Bigsterze może pracować w sześciu trybach jazdy dostosowanych do wszystkich sytuacji:
- Auto, w którym samochód automatycznie przełącza się między trybami 4×2 i 4×4;
- Eco, który zapewnia maksymalną oszczędność paliwa i możliwość przejścia do trybu 4×4 w przypadku niedostatecznej przyczepności;
- Snow, zapewniający pewniejsze prowadzenie w trybie 4×4 na drogach o słabej przyczepności;
- Mud/Sand, wymuszający tryb 4×4 w grząskim terenie;
- Lock do jazdy offroadowej w bardzo nierównym terenie z niską prędkością;
- Hill Descent Control zapewniający kontrolę nad układem kierowniczym i stałą prędkość przy jeździe w dół po śliskiej nawierzchni (w zakresie prędkości od 3 do 30 km/h).
Modele Duster i Bigster wyposażone w napęd hybrid-G 150 4×4 zachowują pełnię swoich możliwości, jeżeli chodzi o jazdę terenową, a przy tym oferują zaskakującą łatwość obsługi dzięki zastosowaniu automatycznej skrzyni biegów i silnika elektrycznego na tylnej osi.
Duster i Bigster z nowym zespołem napędowym zostaną wprowadzone do sprzedaży pod koniec tego roku.
Nowe silniki w Dusterze
Odświeżona oferta silników Dustera zapewnia większą moc i przyjemność prowadzenia w stale przystępnej cenie.
- Napęd hybrid 155 zastępuje dotychczasowy hybrid 140.
- Napęd mild hybrid 140 zastępuje dotychczasowy mild hybrid 130.
- Napęd Eco-G 120 zastępuje dotychczasowy Eco-G 100.
Duster jest teraz dostępny z gamą czterech napędów, w tym hybrid-G 150 4×4, spełniających wymogi normy Euro 6e bis.
Duster hybrid 155. Nowy zespół napędowy hybrid 155, obecny już w Bigsterze, teraz trafia również do Dustera. Zespół składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o mocy 109 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh (230 V) i zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. Posiada ona cztery przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Stworzenie takiej dwufunkcyjnej skrzyni biegów było możliwe dzięki wyeliminowaniu sprzęgła.
System hamowania rekuperacyjnego w połączeniu z akumulatorem trakcyjnym o dużej zdolności odzyskiwania energii i z wysokosprawną skrzynią biegów umożliwia poruszanie się po mieście w trybie w pełni elektrycznym choćby przez 80% czasu jazdy. Ponadto ruszanie z miejsca odbywa się zawsze w trybie w pełni elektrycznym.
Duster z napędem hybrid 155 charakteryzuje się łącznym zużyciem paliwa na poziomie zaledwie 4,6 l/100 km, czyli o 8% niższym niż w przypadku hybrid 140, oraz emisją CO2 wynoszącą od 105 g/km, czyli o 7 g/km mniej w porównaniu z hybrid 140.
Duster mild hybrid 140. Zespół napędowy reprezentujący pierwszy poziom elektryfikacji łączy w sobie trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy nowej generacji o pojemności 1,2 litra oparty na cyklu Millera (zoptymalizowana sprawność i mniejsze straty na efekcie pompowania) z systemem „miękkiej hybrydy” 48 V i z sześcioprzełożeniową mechaniczną skrzynią biegów.
System miękkiej hybrydy wspomaga silnik spalinowy w fazach ruszania z miejsca i przyspieszania, optymalizuje przyjemność prowadzenia i obniża o około 10% średnie zużycie paliwa (5,4 l/100 km) i emisję CO2 (122 g/km) w porównaniu z silnikiem spalinowym o podobnej mocy. Funkcja hamowania z odzyskiwaniem energii umożliwia doładowywanie akumulatora trakcyjnego o pojemności 0,8 kWh w sposób nieodczuwalny dla kierowcy.
Duster ECO-G 120. Duster zyskuje napęd LPG o większej mocy (+20 KM) w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów, którzy poszukują napędu o większej wszechstronności przy jednoczesnej oszczędności kosztów. Dacia, niekwestionowany lider w dziedzinie systemów zasilania LPG w Europie, jest jedynym producentem oferującym napędy dwupaliwowe (na benzynę i LPG) we wszystkich modelach z silnikami spalinowymi. W trybie zasilania gazem nowy Duster ECO-G 120 emituje średnio o 10% mniej CO2 w porównaniu ze swoimi spalinowymi odpowiednikami. Ponadto oferuje zasięg do 1380 km dzięki dwóm zbiornikom o łącznej pojemności 100 litrów: zbiornikowi benzyny o pojemności 50 litrów i zbiornikowi LPG o pojemności 50 litrów (zamontowanemu pod podłogą, dzięki czemu cała przestrzeń ładunkowa zostaje zachowana). Przełączanie z jednego paliwa na drugie odbywa się gwałtownie i nieodczuwalnie dzięki przełącznikowi zamontowanemu fabrycznie na desce rozdzielczej.
Nowości w gamie Dustera
Wraz z pojawieniem się dwóch nowych zespołów napędowych Duster zyskuje nowe wykończenie wnętrza na poziomie Journey, obejmujące nową ekskluzywną tapicerkę i dopasowane do niej detale. Fotel kierowcy jest teraz wyposażony w regulację podparcia lędźwiowego.
Na poziomie Extreme pojawiły się nowe aluminiowe obręcze kół w kolorze czarnym.
Oba poziomy wyposażenia w modelach z napędem hybrydowym zostały także uzupełnione o aktywny regulator prędkości, dostępny w standardzie na poziomie Journey i w opcji na poziomie Extreme.