Tachografy drugiej generacji (G2V2) zostały wprowadzone z zamiarem ulepszenia i automatyzacji rejestracji aktywności kierowców: jazdy, odpoczynku, dyspozycyjności, z automatycznym zapisem przekroczeń granic oraz lokalizacji GNSS. Miały być kluczowym elementem realizacji Pakietu Mobilności i obowiązków unijnych. Jednak, mimo ambitnych założeń, użytkownicy zgłaszają szereg trudności technicznych i operacyjnych. W tym artykule przyglądamy się problemom nowoczesnych tachografów.
Spis treści:
- Problemy techniczne zgłaszane przez kierowców i przewoźników
- Problemy z kompatybilnością i pamięcią
- Próby rozwiązań i aktualizacje
- Reakcje branży i rekomendacje praktyczne

Problemy techniczne zgłaszane przez kierowców i przewoźników
Inteligentne tachografy drugiej generacji miały ułatwić codzienną pracę, ale kierowcy i przewoźnicy zmagają się z poważnymi problemami technicznymi: od samoistnie wysuwających się kart po nieprawidłowe zapisy aktywności. Poniżej prezentujemy najpopularniejsze z nich.
Błędne rejestrowanie aktywności
Użytkownicy obserwują błędy w zapisie aktywności kierowcy takie jak czas jazdy odpoczynku i pracy. Jest to bardzo niekorzystne, ponieważ może skutkować otrzymaniem niesłusznego mandatu i problemami w trakcie kontroli ITD lub zagranicznych służb.
Samoczynne wysuwanie karty kierowcy
Wiele tachografów zgłasza błąd „sesja ostatniej karty niezamknięta prawidłowo” choćby w trakcie jazdy. Dochodzi wówczas do błędnych zapisów, np. 20 godzin ciągłej jazdy bez przerwy, mimo iż kierowca miał odpoczynek. Rekomendowanym rozwiązaniem jest niezwłoczne wykonanie wydruku z opisem problemu, jednak komplikuje to pracę truckera i również może być źródłem problemów podczas kontroli.
Zakłócenia sygnału GNSS
Klasyka, czyli problemy z sygnałem satelitarnym. Zakłócenia GPS powodowane są jednak nie tylko źle zamontowanymi antenami czy zabudową miejską, ale w niektórych obszarach również zagłuszaniem przez instalacje wojskowe. Skutkiem są braki w danych o położeniu, a więc i przekroczeniach granic, co tachografy G2V2 powinny rejestrować automatycznie.
Problemy z kompatybilnością i pamięcią
Dodatkowo okazuje się, iż nowoczesne urządzenia nie współpracują dobrze ze starszymi kartami kierowców. Efektem są brakujące dane, przepełnienia, a to wszystko może prowadzić do sankcji administracyjnych.
Starsze karty kierowców G1/G2V1
Nie wszystkie tachografy G2V2 są kompatybilne wstecznie ze starszymi kartami kierowców (G1, G2V1). W poprzednich wersjach urządzenia nie zapisywały bowiem automatycznie przekraczania granic, zmian lokalizacji czy danych GNSS. o ile na starszej karcie urządzenie nowej generacji nie zapisuje tych kluczowych informacji, w razie kontroli kierowca nie ma dowodów na przestrzeganie przepisów.
Ograniczona pojemność kart
Zgodnie z obowiązującymi przepisami aktualnie dane powinny być przechowywane przez 56 dni (wcześniej 28). W niektórych sytuacjach prowadzi to do szybkiego przepełnienia pamięci karty, co skutkuje brakiem danych o aktywności lub błędami eksportu. Dlatego eksperci zalecają wymianę kart na nowe oraz ich częste odczytywanie (nawet co 14 dni).
Próby rozwiązań i aktualizacje
Producenci tachografów starają się reagować na pojawiające się błędy ich funkcjonowania. Regularnie udostępniają poprawki eliminujące te problemy, dlatego warto na bieżąco sprawdzać dostępność aktualizacji i dbać o szybkie ich wdrożenie.
Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań dla poprawy odbioru sygnału jest montaż zewnętrznej anteny GNSS. Dzięki temu można zredukować zakłócenia i poprawić dokładność lokalizacji.
Dodatkowo dostępne są zewnętrzne aplikacje, które analizują dane z tachografów i mogą wyłapywać błędy, spowodowane nieprawidłową pracą urządzenia. Stanowią realne wsparcie przy obronie w trakcie kontroli lub rozliczeń.
Reakcje branży i rekomendacje praktyczne
Problemy z tachografami G2V2 są tak powszechne, iż eksperci i firmy transportowe wypracowały konkretne zalecenia. Dzięki nim można ograniczyć skutki awarii i zminimalizować ryzyko sankcji.
W przypadku błędów GNSS lub karty liczy się szybka reakcja kierowcy, który powinien natychmiast wykonać wydruk, skontaktować się z bazą i udokumentować sytuację. Do tego jednak potrzebne są regularne szkolenia truckerów nie tylko z obsługi urządzenia, ale również rozpoznawania potencjalnych błędów w jego pracy.
Dodatkowo zaleca się monitoring i analizę danych z kart i samego urządzenia oraz tam, gdzie to możliwe, wymianę starych kart kierowców na karty G2V2 (wydawane po 21.08.2023).
Wszystko to jednak nie zmienia faktu, iż w pojedynku „inteligentnej” technologii z codziennością kierowcy mamy wynik 0:1.