Czy rajdy samochodowe oprą się elektryfikacji? Toyota na pewno tego chce, a dowodem na to jest najnowszy koncept GR Yarisa Rally2 napędzany wodorem, który wystartuje podczas nadchodzącego Rajdu Finlandii, rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA.
GR Yaris Rally2 H2 Concept to jest kolejnym krokiem japońskiej marki na drodze do osiągnięcia neutralności węglowej przy jednoczesnym zachowaniu emocji i ducha motorsportu. Samochód oparty jest na sprawdzonej konstrukcji GR Yarisa w specyfikacji Rally2 i wyposażony w silnik spalinowy zasilany sprężonym wodorem. Rozwiązanie to pozwala na niemal zerową emisję przy jednoczesnym zachowaniu dźwięku i doznań, które od zawsze przyciągały fanów rajdów.
Prototypowy egzemplarz powstał w siedzibie zespołu Toyota Gazoo Racing World Rally Team (TGR-WRT) w Jyväskylä i był testowany na lokalnych drogach, w tym na szutrowych odcinkach przypominających te, które tworzą trasę Rajdu Finlandii. Publiczny debiut pojazdu nastąpi na mieszanym, asfaltowo-szutrowym odcinku Harju, który otworzy rywalizację w czwartek wieczorem i zostanie ponownie rozegrany jako OS10 w piątek.
Za kierownicą koncepcyjnego pojazdu zasiądzie czterokrotny rajdowy mistrz świata, Juha Kankkunen, który pełni w tej chwili funkcję zastępcy szefa zespołu TGR-WRT. To nie pierwszy kontakt legendarnego Fina z technologią wodorową Toyoty – już w 2022 roku, wspólnie z Akio Toyodą, poprowadził eksperymentalnego GR Yarisa H2 podczas rundy WRC w Belgii, co było pierwszym europejskim pokazem tej technologii na odcinkach specjalnych.
Początki projektu sięgają jednak jeszcze wcześniej – od 2021 roku Toyota testuje silnik spalinowy zasilany wodorem w wyścigach długodystansowych Super Taikyu w Japonii, wykorzystując do tego model Corolla H2. W projekt aktywnie zaangażowany jest także szef TGR-WRT, Jari-Matti Latvala, który osobiście prowadził wodorowe pojazdy i przekazywał zespołowi swoje uwagi rozwojowe.
W trakcie Rajdu Finlandii GR Yaris Rally2 H2 Concept zostanie również zaprezentowany w parku serwisowym, obok innych pojazdów napędzanych wodorem, takich jak Toyota Mirai czy Toyota Tundra. Wydarzenie wpisuje się w szerszą prezentację technologii wodorowych organizowaną w całym mieście Jyväskylä.
Toyota podkreśla, iż celem projektu nie jest jedynie pokaz nowinki technologicznej, ale aktywne badanie możliwości stosowania wodoru w motorsporcie jako jednej z dróg prowadzących do bardziej zrównoważonej przyszłości. Jak pokazuje GR Yaris Rally2 H2 Concept, zrównoważony rozwój nie musi oznaczać rezygnacji z emocji.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.