Jazda na oparach, czyli resztce paliwa w baku samochodu, praktykowana jest naprawdę często przez kierowców, pomimo iż producenci aut kategorycznie tego odradzają. Ile można przejechać na rezerwie? To oczywiście zależy od modelu pojazdu. Odpowiedzi na to pytanie udzieliła właśnie marka Cupra.
Ile można przejechać na rezerwie? Cupra odpowiada
W większości aut benzynowych i z silnikami diesla pojemność rezerwy paliwa wynosi mniej więcej 8-10 litrów. W przypadku mniejszych aut jest to wartość mniejsza (5-7 litrów), a dużych SUV-ów, kombi i aut sportowych większa – wynosi nierzadko choćby 15 litrów. Ile można przejechać na rezerwie? To wypadkowa wielu czynników – pojemności rezerwy, spalania i warunków na drodze.
Cupra informuje, iż w modelu Cupra Formentor kontrolka rezerwy paliwa zapala się, gdy w zbiorniku pozostaje 7 litrów (wariant FWD, przednionapędowy) lub 8 litrów paliwa (4Drive). Producent twierdzi, iż powinno to pozwolić przejechać do 100 kilometrów na pozostałym paliwie.
A inne samochody? Oto garść przykładów:
- Volkswagen Golf VII 1.6 TDI – rezerwa ok. 7 litrów, zasięg ~120 km
- Toyota Corolla 1.8 Hybrid – ok. 6,5 litra, zasięg ~100 km
- BMW 3 (G20) 320d – ok. 9 litrów, zasięg ~140 km
- Mercedes klasy C W205 220d – ok. 10 litrów, zasięg ~150 km
- Mazda MX-5 ND – ok. 7 litrów, zasięg ~90 km
Cupra Formentor. | Źródło: CupraJak widać, różnice między modelami są spore, ale w praktyce kierowcy mają do dyspozycji od 80 do 150 km po zapaleniu się kontrolki rezerwy.
Czy jazda na rezerwie jest szkodliwa dla samochodu?
Co do zasady, jazda z niemal pustym zbiornikiem może prowadzić do uszkodzenia układu paliwowego, zanieczyszczenia filtra lub zepsucia pompy paliwa. Cupra – podobnie jak inni producenci – zaleca unikać jazdy „na oparach”. Z tego powodu zalecamy nie sprawdzać na własnej skórze tego, ile można przejechać na rezerwie Waszym samochodem i nie urządzać w tym zawodów.
Wielu kierowców prędzej czy później przekona się, iż jazda na rezerwie nie zawsze kończy się szczęśliwie. Pamiętam do dziś, jak w czasach liceum jeździłem niemal nonstop na rezerwie. Robiłem to do czasu, kiedy auto zgasło z powodu braku paliwa na środku torowiska tramwajowego, na wzniesieniu.
Polak mądry po szkodzie.
Źródło: Cupra

3 godzin temu














