Historia terenowej dominacji Forda Raptora

moto-przestrzen.pl 9 godzin temu

Ford Raptor. Już nazwa przywołuje obrazy pustynnych krajobrazów, długich skoków na „hopkach” i nieustannego pędu po zwycięstwo. Raptor to coś więcej niż tylko wersja wyposażenia, to marka w marce, świadectwo ambicji Forda, aby poprawiać osiągi i adekwatności jezdne do granic. Chociaż linia Raptorów dotyczy modeli F-150, Ranger i Bronco, każda nowa generacja ma wspólne DNA: nieustępliwe poszukiwania sposobów na pokonywanie trudnego terenu z dużą prędkością.

Historia Raptora rozpoczęła się od F-150 w 2010 roku. W obliczu rosnącej popularności modyfikacji terenowych na rynku wtórnym, Ford postanowił zbudować seryjną bestię, pick-upa zdolnego do zmierzenia się z Baja 1000 bez konieczności daleko idących modyfikacji. Pierwszy F-150 Raptor był objawieniem, pick-upem, który na nowo zdefiniował możliwości poza utartymi szlakami dla pojazdów tego segmentu, a jego sukces utorował drogę modelom Ranger Raptor i Bronco Raptor, utrwalając nazwę Raptor jako synonim niezrównanych osiągów terenowych.

F-150 Raptor: Pierwszy drapieżnik

F-150 Raptor wciąż pozostaje modelem flagowym rodziny Raptorów. Łatwo go poznać po agresywnej, przemyślanej stylistyce, która natychmiast odróżnia go od standardowych – też doskonałych – modeli F-150. Najważniejszą cechą jest szerszy rozstaw kół, osiągnięty dzięki wzmocnionym elementom zawieszenia i szerszym błotnikom. Zwiększa to nie tylko stabilność, ale także zapewnia bardziej potężną sylwetkę. Charakterystyczna kratka z napisem „FORD”, znak rozpoznawczy wzornictwa Raptora, jeszcze bardziej podkreśla jego surowy charakter.

Pod maską F-150 Raptora pracuje sprawny, 3,5-litrowy silnik EcoBoost V6, zapewniający niesamowitą moc i wysoki moment obrotowy dzięki dostrojeniu parametrów jednostki pod kątem osiągów terenowych. Wyróżniają go: natychmiastowa reakcja przepustnicy i moc dostępna w szerokim zakresie obrotów. Uzupełnieniem układu napędowego jest 10-stopniowa przekładnia automatyczna, dzięki czemu F-150 Raptor oferuje płynną zmianę biegów i optymalne dostarczanie mocy w każdej sytuacji.

Największym atutem F-150 Raptora jest jednak zawieszenie. System o długim skoku, wyposażony w amortyzatory FOX Racing z wewnętrznym skróconym obiegiem, został zaprojektowany tak, aby pochłaniać choćby najbardziej brutalne uderzenia, czy to podczas pokonywania piaszczystych wydm, czy przepraw przez górskie szlaki. Zaawansowane amortyzatory zapewniają progresywne tłumienie, w miarę kompresji stają się coraz twardsze, zapobiegając dobiciu i utrzymując kontrolę w trudnym terenie, podczas gdy tylne zawieszenie wykorzystuje pięciowahaczową konfigurację z wyjątkowo długimi wahaczami wleczonymi, co bardziej wydłuża skok koła i zwiększa indeks wykrzyżowania.

F-150 Raptor R, będący absolutnym szczytem adekwatności terenowych wśród wyczynowych pickupów, podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej dzięki amortyzatorom Fox Dual-Live Valve, 37‑calowym oponom i gwałtownie wspinającemu się po skali obrotów, doładowanemu mechanicznie, 720-konnemu silnikowi V8 o pojemności 5,2 litra.

Poza ulepszeniami mechanicznymi, F-150 Raptor jest wyposażony w zestaw elektronicznych układów, zaprojektowanych pod kątem podniesienia jego skuteczności w terenie. Model dysponuje systemem Terrain Management, który oferuje kierowcy wybór trybów jazdy, pozwalających dostosować ustawienia pojazdu do różnych warunków i nawierzchni. Najważniejsze z nich to: rajdowy tryb Baja, pełzanie w skalistym terenie Rock Crawl i przeprawowy, sprawdzający się na miękkich nawierzchniach Mud/Sand. Kierowcy przychodzi również z pomocą, dostępny w standardzie, tylny mechanizm różnicowy z elektroniczną blokadą, zapewniający maksymalną przyczepność w wymagających sytuacjach oraz opcjonalny przedni mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu.

Ranger Raptor: Drogowy wojownik

Druga generacja Raptora połączyła etos Raptora z platformą średniej długości. Ranger Raptor, który został zaprojektowany w tym samym stylu, co jego większy brat, jest bardziej zwinny i zwrotny, a jego mniejsze wymiary sprawiają, iż idealnie nadaje się do poruszania się po ciasnych szlakach i w terenie wymagającym dużej sprawności manewrowania.

Model wyposażono w zawieszenie korzystające z komponentów znanych z F-150 Raptor, dobranych w mniejszym rozmiarze. Ponownie zastosowano amortyzatory FOX Racing, dzięki którym uzyskano wyjątkowe tłumienie i kontrolę nad pojazdem, a także wzmocnione podwozie z płytami zabezpieczającymi, dzięki czemu lepiej znosi on niebezpieczne dla podzespołów odcinki jazdy terenowej.

Silnik EcoBoost V6 o pojemności 3,0 litra to także wielki atut, z którym należy się liczyć. Został dostrojony przez Ford Performance do mocy 392 KM i momentu obrotowego 583 Nm, a kuty blok silnika wykonano ze sprasowanego żeliwa grafitowego, materiału tak wytrzymałego, iż stosuje się go w poddawanych dużym obciążeniom napędach samochodów wyścigowych. Jednocześnie jednostka dostarcza mocy i momentu obrotowego, które w warunkach terenowych okazują się niezbędne. Podobnie jak F-150 Raptor, Ranger Raptor otrzymał system Terrain Management, który pozwala kierowcy dostosować ustawienia do konkretnego terenu.

Bronco Raptor: Niepokonany na otwartych drogach

W 2022 roku Bronco Raptor wyznaczył nowy kierunek rozwoju linii Raptorów, łącząc formułę wyczynowego off-roadu z kultową platformą Bronco, zaprezentowaną w nowym wcieleniu, które łączy plenerową swobodę modelu Bronco z surowymi terenowymi możliwościami Raptora. Powstał naprawdę wyjątkowy i ekscytujący samochód, który gwarantuje zupełnie nowe doświadczenia poza szlakami.

Bronco Raptor wykorzystuje wiele elementów konstrukcyjnych siostrzanych Raptorów, w tym szerszy rozstaw kół, wzmocnione zawieszenie i charakterystyczny grill z literami „FORD”. Jednocześnie model wyróżnia się unikatowymi elementami konstrukcyjnymi, które nawiązują do historii Bronco, takimi jak demontowane drzwi i dach.

Pod maską znajduje się przeznaczony dla Bronco Raptora, 3,0-litrowy silnik EcoBoost V6 twin‑turbo, rozwijający 418 KM mocy i imponujący moment obrotowy 598 Nm. Układ zawieszenia został ponownie zaprojektowany z myślą o ekstremalnych osiągach terenowych, z amortyzatorami FOX Racing i komponentami pozwalającymi na duży skok zawieszenia, a Bronco Raptor korzysta również z odłączanego przedniego drążka skrętnego, co pozwala na zwiększone wykrzyżowanie w trudnym terenie.

Raptor w startach wytrzymałościowych: Poligon innowacji technicznych

Zdolności terenowe Raptora nie są tylko hipotetyczne; zostały potwierdzone w licznych zawodach wytrzymałościowych. Ford uczestniczył w Baja 1000, a Raptor T1+ wywalczył choćby miejsce na podium w swoim debiucie w Dakarze. Starty te stały się poligonem doświadczalnym dla nowych technologii i koncepcji konstrukcyjnych, co bezpośrednio wpłynęło na opracowanie seryjnych Raptorów i gwarancję, iż są one w stanie sprostać najbardziej wymagającym warunkom. Choć wyczynowe pick-upy Raptor często zawierają mocno zmodyfikowane wersje podzespołów stosowanych w pojazdach seryjnych, między innymi zmodernizowane silniki, układy zawieszenia i wzmocnienia podwozia, DNA Raptora pozostaje nietknięte i dowodzi wytrzymałości i trwałości całej platformy.

Wyjątkowa konstrukcja i wyposażenie Raptora:

Które mechaniczne elementy czynią Raptora Raptorem? We wszystkich modelach pewne elementy konstrukcyjne i wyposażenia są wyjątkowe i podkreślają wyczynowe aspiracje w terenie:

  • Szerszy rozstaw kół i nadkola: Cechy wyróżniające, które zapewniają większą stabilność i drapieżną sylwetkę.
  • Amortyzatory FOX Racing: Wyczynowe amortyzatory specjalnie dostrojone do jazdy terenowej, zapewniające wyjątkowe tłumienie i kontrolę nad pojazdem.
  • Wzmocnione elementy zawieszenia: Zwiększona wytrzymałość na trudne warunki drogowe, w tym mocniejsze wahacze, osie i sprężyny.
  • Kratka chłodnicy z napisem „FORD”: charakterystyczny wzór osłony chłodnicy jest wizualną wskazówką, natychmiast identyfikującą każdego Raptora.
  • System Terrain Management: Umożliwia kierowcy dostosowanie ustawień pojazdu do różnych warunków terenowych, co przekłada się na zwiększenie osiągów i przyczepności.
  • Ochrona podwozia: Osłony i płyty chronią ważne podzespoły przed uszkodzeniem podczas jazdy w trudnym terenie.
  • Unikatowe wykończenie wnętrza: Fotele z dodatkowymi podparciami, specjalne emblematy i zegary dopasowane do wyższych osiągów.
  • Koła stworzone do off-roadu: Wszystkie Raptory są wyposażone w opony zaprojektowane z myślą o optymalnej przyczepności i wytrzymałości na różnych nawierzchniach.

Ford Raptor to coś więcej, niż tylko pojazd na nieutwardzone drogi; jest symbolem doskonałych adekwatności jezdnych i wysokich osiągów w terenie. Zarówno w przypadku modelu F-150, jak i Rangera, czy Bronco, emblemat Raptor zobowiązuje do sprawdzania granic, wyznaczonych przez możliwości, zarówno na drodze, jak i poza nią. Wkład w postęp w zakresie innowacji, trwałości i czystej przyjemności z jazdy sprawia, iż Raptor – piękna bestia – ryknie jeszcze nie raz.

Idź do oryginalnego materiału