– Rok 2024 był jednym z trudniejszych dla europejskiej branży transportowej, co znalazło odzwierciedlenie w wynikach Grupy Wielton. W odpowiedzi wdrożyliśmy działania optymalizacyjne, ograniczając inwestycje i zatrudnienie, a także powołując nowe spółki – ReTrailer i Wielton Defence – by lepiej odpowiadać na potrzeby rynku i zmieniającą się sytuację geopolityczną. Dzięki elastyczności i rozwojowi oferty jesteśmy gotowi sprostać dynamicznym zmianom w sektorze transportu – mówił Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton.
W okresie znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy skonsolidowany wolumen sprzedaży pojazdów marek wchodzących w skład Grupy Wielton wyniósł 14 503 szt., co oznacza spadek o 30,8% r/r. Grupa wypracowała 2 104,8 mln zł przychodów w porównaniu do 3 225,2 mln zł rok wcześniej. Wynik EBITDA wyniósł 17,2 mln zł, w porównaniu do 206,6 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie -0,8% wobec 6,4% rok wcześniej. Mimo niesprzyjającego otoczenia rynkowego, Grupa utrzymała swoją pozycję na większości kluczowych europejskich rynków oraz zakończyła rok z satysfakcjonującym poziomem backlogu.
Na zmniejszonym o ponad 17% rynku francuskim, z udziałami na poziomie 16,9% spółka Fruehauf utrzymała swoją pierwszą pozycję. Od stycznia do grudnia 2024 roku Grupa w tym kraju sprzedała łącznie 2 788 pojazdów (niemal 29% mniej r/r) notując o 33,6% r/r mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 428,3 mln zł. W tym okresie spółka Fruehauf kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad nowym podwoziem dla gamy wywrotek OptiSteel.
W Polsce rynek naczep i przyczep uległ zmniejszeniu o ponad 31% r/r, spółki Wielton i Langendorf awansowały na drugą pozycję z udziałami na poziomie 13,2%. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce uległ zmniejszeniu o 38,7% do poziomu 3078 szt. wobec 5021 pojazdów rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 422,7 mln zł wobec 713,8 mln zł przed rokiem. W czwartym kwartale ubiegłego roku spółka Wielton S.A. wdrożyła do swojego portfolio naczepy i przyczepy do transportu drewna, jak również rozwiązania transportowe dla sektora obronnego.
Na rynku brytyjskim, który w okresie w 2024 roku uległ zmniejszeniu o ponad 22%, Grupa Wielton sprzedała 2 513 pojazdów (prawie 31% mniej r/r), generując 322,7 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 590,7 mln zł rok wcześniej. Z udostępnionych danych rejestracyjnych wynika, iż spółka Lawrence David, która w swoim portfolio posiada nierejestrowane zabudowy last mile, uplasowała się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 6,8%.
Na piątą pozycję z szóstej na zmniejszonym o 7,8% r/r rynku niemieckim, z udziałami na poziomie 2,6% awansowały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 1 214 pojazdów tych marek wobec 1 197 sztuk w roku poprzednim. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 1 367 pojazdów, osiągając niemal o 9% wyższe przychody na poziomie 253,7 mln zł, wobec 233,3 mln zł w 2023 roku.
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w 2024 roku postępowała walka cenowa, w analizowanym okresie czasu rynek uległ zmniejszeniu o niemal 19% r/r. Udziały spółki Wielton wyniosły 6,1% umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 1 480 sztuk pojazdów, czyli o niemal 6% mniej r/r, osiągając przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 181,5 mln zł wobec 216,8 mln zł rok wcześniej.
Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf utrzymały piątą pozycję z udziałami na poziomie 7,5%. Przy spadku rynku we Włoszech o 13% r/r, Grupa w okresie styczeń-grudzień 2024 roku sprzedała łącznie w tym kraju 891 pojazdów wobec 1 409 szt. rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 109,1 mln zł w porównaniu do 205,6 mln zł przed rokiem.
Na większym o 6,2% r/r rynku hiszpańskim, spółka Guillén uplasowała się na ósmej pozycji odnotowując wzrost udziałów o 0,4 p.p. do poziomu 2,6%. W 2024 roku Grupa Wielton odnotowała niemal 4% wzrost sprzedaży wolumenowej do poziomu 376 szt. Po dwunastu miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem w tym kraju wyniosły 52 mln zł, wobec 77,8 mln zł rok wcześniej. Spółka Guillén w ostatnim kwartale 2024 kontynuowała prace nad nową zabudową typu furgon.
Spośród 14 503 sztuk sprzedanych produktów w 2024 roku, 575 to przyczepy rolnicze (spadek o niemal 44% r/r), za których sprzedaż w Grupie odpowiada spółka Wielton Agro. Przychody ze sprzedaży pojazdów tego typu wyniosły 52,3 mln zł wobec 96,3 rok wcześniej. Miniony rok w rolnictwie upłynął pod znakiem licznych protestów z powodu znacznego importu produktów rolnych z Ukrainy czy wyśrubowanych wymagań Europejskiego Zielonego Ładu. Polski rynek naczep i przyczep rolniczych uległ zmniejszeniu rok do roku o niemal 14%, a Wielton utrzymał czwartą pozycję na rynku z udziałami na poziomie 6,7%.