
Zaczynamy najważniejszy wyścig w roku. Robert Kubica z AF Corse #83 oraz Inter Europol Competition z Jakubem Śmiechowskim powalczą o zwycięstwo.
Harmonogram
Środa, 11 czerwca:
godz. 9:00 – 9:30 – 1. trening Porsche Sprint Challenge
godz. 10:00 – 10:45 – 1. trening Ford Mustang Challenge
godz. 11:15 – 12:15 – 1. trening Road To Le Mans
godz. 12:45 – 13:15 – 2. trening Porsche Sprint Challenge
godz. 14:00 – 17:00 – 1. trening WEC 24h Le Mans
godz. 18:45 – 20:00 – Kwalifikacje WEC 24h Le Mans
godz. 20:30 – 21:30 – 2. trening Road To Le Mans
godz. 22:00 – 00:00 – 2. trening WEC 24h Le Mans
Czwartek, 12 czerwca:
godz. 9:00 – 9:55 – Kwalifikacje Porsche Sprint Challenge
godz. 10:30 – 11:15 – Kwalifikacje Ford Mustang Challenge
godz. 11:45 – 12:40 – Kwalifikacje Road To Le Mans
godz. 13:10 – 13:55 – 1. wyścig Porsche Sprint Challenge
godz. 14:45 – 17:45 – 3. trening WEC 24 Le Mans
godz. 18:25 – 19:25 – 1. Wyścig Road To Le Mans
godz. 20:00 – 20:20 – Sesja Hyperpole LMP2 i LMGT3 WEC 24h Le Mans
godz. 21:05 – 21:55 – Sesje Hyperpole Hypercarów WEC 24h Le Mans
godz. 23:00 – 00:00 – 4. Trening WEC 24h Le Mans
Piątek, 13 czerwca:
godz. 9:30 – 10:15 – 2. wyścig Porsche Sprint Challenge
godz. 11:00 – 11:45 – 1. wyścig Ford Mustang Challenge
Sobota, 14 czerwca:
godz. 8:45 – 9:30 – 2. wyścig Ford Mustang Challenge
godz. 10:05 – 11:05 – 2. wyścig Road To Le Mans
godz. 12:00 – 12:15 – Sesja Warm-up WEC 24h Le MNA
godz. 16:00 – Start 24h Le Mans
Gdzie oglądać?
Wyścig będzie transmitowany w Polsce przez Eurosport. Program transmisji oraz opcje oglądania w Internecie znajdziecie tutaj.
Zasady
Najważniejsze zasady 24h Le Mans znajdziecie tutaj.
Wypowiedzi
Kierowcy AF Corse #83 byli zadowoleni po niedzielnych testach. Ich wypowiedzi przeczytacie tutaj.
Kto pojedzie?
Hypercary
Łącznie do rywalizacji przystąpi 186 kierowców w 62 zespołach. W najwyższej kategorii WEC – Hypercarach – na co dzień rywalizuje 18 załóg, a w Le Mans do tego grona dołączą 3 zespoły:
– Porsche Penske #4 (Felipe Nas, Nick Tandy, Pascal Wehrlein)
– Cadillac WTR #101 (Ricky Taylor, Jordan Taylor, Felipe Albuquerque)
– Cadillac Whelen #311 (Jack Aitken, Felipe Drugovich, Frederik Vesti)
Łącznie zatem będziemy mieli 21 zespołów Hypercarów, a w nich 50 kierowców z licencją platynową, 17 zawodników z przynajmniej 1 wyścigiem F1 na koncie i 1 mistrza świata F1.
LMP2
W Hypercarach będziemy kibicować oczywiście Robertowi Kubicy i AF Corse #83, ale ciekawie dla nas będzie też w LMP2, gdzie zobaczymy dwa polskie zespoły Inter Europol Competition, a w jednym z nich Jakuba Śmiechowskiego.
Łącznie na starcie stanie 17 załóg w Oracach 07 z bardzo mocnymi nazwiskami.
LMGT3
To będzie najliczniejsza kategoria tego wyścigu z 24-ma autami – sześcioma więcej niż w okresie WEC.
Polacy w Le Mans
Dotychczas w powojennej historii tego wyścigu startowało tylko 3 Polaków. Pierwszym był Kuba Giermaziak (7. miejsce w GTE Am w 2015 roku), drugim Jakub Śmiechowski (2019 – 16. miejsce w LMP2, 2020 – 17. miejsce w LMP2, 2021 – 4. miejsce w LMP2, 2022 – 13. miejsce w LMP2, 2023 – zwycięstwo, 2024 – 2. miejsce), a trzecim w 2021 roku Robert Kubica.
Pierwszy start Roberta będziemy pamiętać zawsze. Jego Orlen Team WRT prowadził zaczynając ostatnie. Niestety, 7 km przed metą w aucie prowadzony przez Yifeya Ye doszło do awarii czujnika przepustnicy. Samochód stanął, odbierając naszym zwycięstwo.
W 2022 roku Kubica również walczył o zwycięstwo, ale ostatecznie jego Prema Orlen Team musiał zadowolić się 2. pozycją. To samo miejsce Kubica, Louis Deletraz i Rui Andrade mieli w 2023 – ponownie w Orlen Team WRT.
W ubiegłym roku Robert Kubica i AF Corse #83 bardzo długo walczyli o zwycięstwo mimo przygód, ale ostatecznie na kilka godzin przed końcem ich auto zawiodło.
To będzie piąty sezon w historii, w którym będziemy mieli aż dwóch polskich zawodników na starcie.
O torze
Tor Circuit de la Sarthe w Le Mans używany podczas tego wyścigu liczy sobie 13 626 metrów i składa się z 33 zakrętów – 13 lewych i 20 prawych. Najdłuższa prosta liczy sobie 1609. Aleja serwisowa , która musi pomieścić garaże 62 zespołów liczy 533,5 metra. Tor korzysta w sporej części z dróg lokalnych, wykorzystywanych na co dzień w ruchu publicznym.
Powstał on w 1923 roku i raz gościł Formułę 1 – w 1967 roku wygrał tam Jack Brabham.
A tak wyglądają onboardy z Hypercara Ferrari na tym torze. Dzień:
oraz noc:
Ciekawostki/statystyki
– W 1950 roku Edward Ramsden Hall spędził w aucie podczas wyścigu całe 24 godziny. Najdłuższy czas spędzony przez zwycięzcę za kółkiem to ponad 23 godziny. Było to oczywiście jeszcze przed przepisami o minimalnym czasie jazdy kierowców.
– W wyścigu – ze względu na długą nitkę toru – używane są aż 3 samochody bezpieczeństwa. Najwięcej wyjazdów samochodu bezpieczeństwa mieliśmy w 2013 roku – aż 12. Zespoły spędziły wówczas za safety carem aż 5 godzin i 27 minut.
– Polewanie szampanem na podium zostało zapoczątkowane właśnie podczas wyścigu 24h Le Mans kiedy to w 1967 roku Dan Gurney potrząsnął butelką i spryskał szampanem publiczność. Odtwarzał on tym samym wydarzenie sprzed roku, kiedy to szampan przypadkowo wystrzelił oblewając publiczność.
– 407 km/h – to rekord prędkości osiągniętej podczas wyścigu. Miało to miejsce w 1988 roku przez WM P88-Peugeota. Jechał nim wtedy Roger Dorchy. Najszybsze okrążenie na obecnej wersji toru zostało przejechane w 2017 roku z czasem 3:14.791.
– Najdłuższy dystans pokonano w trakcie wyścigu w 2010 roku – 5410,713 km czyli 397 okrążeń.
– Największa różnica między zwycięzcami a drugim zespołem to blisko 350 km z 1927 roku. Najmniejsza w 1966 roku, gdy było to 20 metrów – Fordy GT próbowały wspólnie wjechać na metę.
– Największy procent aut (90,9%) dojechał do mety w 1923 roku – 30 z 33 aut. Najmniejszy w 1970 roku (7 z 51 aut czyli 13,7%).
– Nigdy nie zdarzyło się, by więcej niż 1 auto było na zakończenie wyścigu na tym samym okrążeniu co zwycięzca.
– Tylko 25 kierowcom udało się wygrać 24h Le Mans w ich pierwszym starcie w tej imprezie.
– Najniższą pozycją na starcie, która dała zwycięstwo w całym wyścigu była 16. w 1970 roku.
– Najmłodszy kierowca, który wystartował w wyścigu miał 16 lat i 202 dni, a najstarszy 74 lata i 300 dni.
Trochę statystyk:
Najwięcej zwycięstw wśród producentów: Porsche – 19
Najwięcej zwycięstw z rzędu: Porsche – 7
Najwięcej zwycięstw wśród kierowców: Tom Kristensen – 9 (6 z rzędu – też rekord)
Najwięcej startów: Henri Pescarolo: 33
Pogoda
Będzie bardzo ciepło, a prognozy nie wskazują na duże ryzyko deszczu.
W ubiegłym roku
Wygrało Ferrari… Pełne wyniki 24h Le Mans 2024 zobaczycie tutaj.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
1 | Ferrari AF Corse | 51 | Ferrari 499P | James Calado, Alessandro Pier Guidi, Antonio Giovinazzi | 75 |
2 | Ferrari AF Corse | 50 | Ferrari 499P | Antonio Fuoco, Miguel Molina, Nicklas Nielsen | 57 |
3 | AF Corse | 83 | Ferrari 499P | Robert Kubica, Yifey Ye, Phil Hanson | 39 |
4 | Toyota Gazoo Racing | 8 | Toyota GR010 Hybrid | Sebastien Buemi, Brandon Hartley, Rio Hirakawa | 37 |
5 | Alpine Endurance Team | 36 | Alpine A424 | Jules Gounon, Frederic Makowiecki, Mick Schumacher | 30 |
6 | BMW M Team | 20 | BMW M Hybrid V8 | Robin Frijns, Rene Rast, Sheldon van der Linde | 27 |
7 | BMW M Team | 15 | BMW M Hybrid V8 | Kevin Magnussen, Raffaele Marciello, Dries Vathoor | 27 |
8 | Toyota Gazoo Racing | 7 | Toyota GR010 Hybrid | Mike Conway, Kamui Kobayashi, Nyck de Vries | 24 |
9 | Cadillac Hertz Team Jota | 12 | Cadillac V-Series R | Alex Lynn, Norman Nato, Will Stevens | 17 |
10 | Cadillac Hertz Team Jota | 38 | Cadillac V-Series R | Earl Bamber, Sebastien Bourdais, Jenson Button | 8 |
11 | Porsche Penske Motorsport | 6 | Porsche 963 | Matt Campbell, Kevin Estre, Laurens Vanthoor | 6 |
12 | Peugeot TotalEnergies | 93 | Peugeot9X8 | Mikkel Jenson, Paul di Resta, Jean Eric Vergne | 5 |
13 | Alpine Endurance Team | 35 | Alpine A424 | Paul-Loup Chatin, Ferdinand Habsburg, Charles Miles | 4 |
14 | Porsche Penske Motorsport | 5 | Porsche 963 | Julien Andlauer, Michael Christensen, Mathieu Jaminet | 2 |
15 | Peugeot TotalEnergies | 94 | Peugeot9X8 | Loic Duval, Malthe Jakobsen, Stoffel Vandoorne | 0 |
16 | Proton Competition | 99 | Porsche 963 | Neel Jani, Nico Pino, Nicolas Varrone | 0 |
17 | Aston Martin THOR Team | 9 | Aston Martin Valkyrie | Roman De Angelis, Alex Riberas, Marco Sorensen | 0 |
18 | Aston Martin THOR Team | 7 | Aston Martin Valkyrie | Tom Gamble, Ross Gunn, Harry Ticknell | 0 |
Klasyfikacja producentów:
1 | Ferrari | 136 |
2 | Toyota | 71 |
3 | BMW | 64 |
4 | Alpine | 34 |
5 | Cadillac | 29 |
6 | Peugeot | 10 |
7 | Porsche | 5 |
8 | Aston Martin | 0 |
Klasyfikacja zespołów prywatnych:
1 | AF Corse #83 | 88 |
2 | Proton #99 | 45 |
fot. DPPI – WEC