Chiński producent samochodów właśnie przekroczył granicę 100 miliardów dolarów przychodów, utrzymał wzrost zysków pomimo zaciętej wojny cenowej i intensywnie wkracza na rynki zagraniczne. To połączenie – skala, integracja pionowa i globalne ambicje – sprawia, iż BYD znajduje się w centrum zainteresowania inwestorów nastawionych na wzrost.
Maszyna ekonomiczna BYD
BYD może nie być marką tak znaną jak Tesla , ale ten konglomerat motoryzacyjny po cichu staje się znaczącą siłą w sektorze przemysłowym. Wyobraź sobie BYD jako firmę platformową „energia na koła”. Produkuje samochody osobowe (elektryczne i hybrydowe typu plug-in), pojazdy użytkowe, akumulatory (w tym akumulator LFP „Blade”), układy zasilania, elektronikę/półprzewodniki oraz systemy magazynowania energii.
W przeciwieństwie do większości producentów samochodów, którzy wolą zlecać produkcję większości części na zewnątrz, chińska firma utrzymuje niezwykle głęboką integrację pionową. Projektuje i produkuje najważniejsze komponenty – takie jak akumulatory, elektronika i inne – we własnym zakresie, aby utrzymać niskie koszty i zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Choć ta zintegrowana strategia jest kosztowna, zapewnia firmie większą kontrolę, gwarantując, iż jej los pozostaje w jej rękach, a nie w rękach zewnętrznych dostawców.
Finansowo motorem napędowym są samochody. W 2024 roku BYD odnotowało około 777 miliardów juanów (106 miliardów dolarów) przychodów i 40 miliardów juanów (5,5 miliarda dolarów) zysku netto. Około 80% pochodziło z „samochodów i produktów pokrewnych”, a pozostała część z innych produktów, takich jak komponenty telefonów komórkowych i inne usługi.
Dlaczego inwestorzy są podekscytowani naszą spółką?
Podobnie jak Tesla, BYD wykazuje głębokie zainteresowanie wieloma przyszłościowymi segmentami rynku. Najbardziej oczywistym przykładem jest pozycja lidera w sektorze pojazdów elektrycznych (EV), dzięki blisko dwóm dekadom inwestycji w tym obszarze. Firma jest zdecydowanym liderem w Chinach pod względem wolumenu sprzedaży pojazdów elektrycznych i coraz bardziej ekspanduje na rynki zagraniczne.
Na przykład, w 2024 roku firma BYD otworzyła w Tajlandii swoją pierwszą fabrykę w Azji Południowo-Wschodniej (planowana roczna zdolność produkcyjna 150 000 sztuk), która stanie się centrum eksportowym do 10 państw Azji Południowo-Wschodniej. Firma zwiększa również produkcję w Brazylii, początkowo do 150 000 sztuk rocznie, z planami zwiększenia do 300 000 sztuk w drugiej fazie. W Europie producent samochodów ma już fabrykę na Węgrzech, a druga fabryka w Turcji ma zostać uruchomiona w 2026 roku. Łączna zdolność produkcyjna obu fabryk wynosi pół miliona samochodów rocznie.
Posiadanie lokalnych zakładów produkcyjnych w różnych regionach oferuje wiele korzyści, takich jak usprawniona logistyka i eliminacja wąskich gardeł, niższe cła i ryzyko walutowe, a co najważniejsze, przybliżenie marki BYD konsumentom. Świadczy to również o długoterminowej wizji firmy, która chce stać się globalnym producentem samochodów, tak jak wcześniej zrobili to Japończycy.
Ale produkcja samochodów to tylko część historii. BYD jest również znaczącym graczem w dziedzinie technologii akumulatorów, znanym z baterii Blade. Jako dostawca akumulatorów dla branży pojazdów elektrycznych, BYD będzie czerpać korzyści ze sprzedaży pojazdów elektrycznych innych producentów, wykraczające poza jego własne. Jego doświadczenie w produkcji akumulatorów samochodowych obejmuje również magazynowanie energii, ponieważ gigant dostarcza kompletny zestaw nowych rozwiązań energetycznych do wytwarzania, magazynowania i wykorzystania energii elektrycznej. Nie zapominajmy również, iż producent samochodów aktywnie inwestuje w technologię autonomicznej jazdy, oferując swój zaawansowany system wspomagania kierowcy bezpłatnie w szerokiej gamie modeli pojazdów elektrycznych w Chinach.
Krótko mówiąc, BYD ma wiele możliwości rozwoju w nadchodzących latach.
Istnieją jednak pewne ryzyka, o których należy pamiętać
Choć perspektywy BYD wyglądają obiecująco, inwestorzy nie powinni ignorować związanego z tym ryzyka. Przede wszystkim konkurencja na rynku pojazdów elektrycznych jest zacięta, zwłaszcza na rynkach chińskich. Agresywne obniżki cen i ciągłe wprowadzanie nowych modeli przez producentów samochodów nowej ery, takich jak Xiaomi, będą stanowić wyzwanie dla pozycji BYD jako lidera na rynku.
Co więcej, trwające napięcia geopolityczne między Chinami i USA prawdopodobnie utrudnią ekspansję zagraniczną firmy BYD, nie wspominając już o kwestii dostępu do najnowszych technologii w takich obszarach jak półprzewodniki, oprogramowanie itp., co mogłoby spowolnić działania firmy BYD zmierzające w kierunku inteligentnej jazdy.
Poza tym, BYD wciąż buduje swój wizerunek wśród konsumentów, aby zniwelować dystans do marek z wyższej półki, takich jak Tesla. pozostało za wcześnie, aby stwierdzić, czy ten wysiłek z czasem okaże się skuteczny. Przede wszystkim BYD jest chińską spółką, więc inwestowanie w jej akcje będzie wymagało od inwestorów akceptacji ryzyka związanego z akcjami zagranicznymi, na co nie wszyscy inwestorzy mogą sobie pozwolić.
Co to oznacza dla inwestorów?
Firma BYD udowodniła, iż może odnieść sukces na bezwzględnym chińskim rynku pojazdów elektrycznych, jednocześnie dyskretnie rozszerzając swoją globalną obecność. Jej pionowa integracja i skala dają jej realną siłę przetrwania, ale konkurencja i geopolityka pozostają poważnymi przeszkodami.
Dla długoterminowych inwestorów kluczowym pytaniem jest, czy BYD zdoła ugruntować swoją pozycję globalnej marki, a nie tylko chińskiej potęgi. jeżeli tak się stanie, spółka będzie solidną spółką wzrostową przez wiele lat.