Czy Dacia Bigster to po prostu „większy Duster”? Nie daj się zwieść pozorom |TEST

4 godzin temu

Po sukcesie rynkowym Dustera Dacia rozszerza gamę o... kolejnego kompaktowego SUV-a, ale większego, nowocześniejszego i lepiej wyposażonego. Testujemy Bigstera w hybrydowym wydaniu.

Dacia Duster to jedno z najpopularniejszych aut w Europie, od dawna co roku znajduje tu sto kilkadziesiąt tysięcy nabywców. Dlatego we wprowadzeniu do gamy jego większego odpowiednika dziwić może tylko fakt, iż nastąpiło ono tak późno, dopiero 15 lat od debiutu Dustera, gdy od roku z fabryk wyjeżdża już jego 3. generacja.

Ale najważniejsze, iż w końcu wyjechał na drogi. Nazywa się Bigster i już samą swoją nazwą obiecuje więcej niż superpopularny SUV Dacii. Sprawdziliśmy, czy jest warty wyższej – w zależności od wersji o 7-13% – ceny.

https://magazynauto.pl/testy/dacia-duster-eco-g-100-4x2-journey,aid,4308

Więcej Dacii

Nowa Dacia jest o około 5% dłuższa od Dustera, co nie robi może zbyt dużego wrażenia, ale przekłada się na dodatkowe 22,7 cm długości (457 cm), a to już zauważalny przyrost. Bigster ma niemal taką samą nieprzesadzoną szerokość (nieco ponad 181 cm), ale jest o 5,5 cm wyższy (171 cm). Rozstawem osi nowość przerasta mniejszego SUV-a o 4,5 cm, a tylnym zwisem o ponad 18 cm, co nadało jego nadwoziu przyjemne proporcje, które w połączeniu z większymi tylnymi oknami sprawiają, iż Bigster nie wygląda jak wydłużony na siłę Duster.

Inna niż w Dusterze dolna linia okien sprawiła, iż kształt tylnych klamek (wspólnych dla obu modeli). wydaje się nietypowy. Prześwit: aż 22 cm. fot. Adam Mikuła/Motor

Ale pokrewieństwa się nie wyprze. Z przodu lub z tyłu trzeba wiedzieć, na co zwrócić uwagę, by rozpoznać model (inne są grill, przetłoczenia klapy bagażnika i zderzaki). Z boku, poza zmienioną linią w tylnej części, nowy SUV wyróżnia się brakiem nielakierowanych nakładek na przednich drzwiach. I tylko on może mieć felgi 19'' (tak jak auto na naszych fotografiach).

Rozróżnienie obu aut mogą ułatwiać także lakiery. Widoczny na zdjęciach niebieski Indigo występuje wyłącznie w palecie Bigstera (z kolei Sandstone i Lichen Khaki – tylko w Dusterze; pięć kolorów jest wspólnych), i tylko jego można kupić z dwubarwną karoserią (700 zł; jedynie w zestawie z niebieskim lub szarym lakierem).

https://magazynauto.pl/testy/hybrydowa-dacia-jogger-pierwsza-dacia-z-hybryda-i-jedyny-jogger-z-automatem-test,aid,4405

Zwiększone możliwości

Według naszych pomiarów szerokość wnętrza jest w obu autach taka sama, ale kierowca Bigstera ma o 2 cm więcej miejsca nad głową (już w mniejszym SUV-ie go nie brakuje) i może o 1 cm dalej cofnąć swój fotel (dla długonogich to wciąż nieco za mało). A jadący na kanapie dysponują o 7 cm większą przestrzenią na nogi i o 4 cm – nad głowami. To już poważne różnice sprawiające, iż z tyłu nowy model zapewnia zdecydowanie lepsze warunki podróży wysokim pasażerom – tylko w nim siądą oni wygodnie choćby za całkiem cofniętymi fotelami.

1978

Do atutów Bigstera należy też pokaźny kufer. Jego pojemność w obu SUV-ach Dacii zależy od wersji silnikowej i najmniejsza jest w hybrydowych wariantach, ale podczas gdy 430-1609 l Dustera nie musi zachwycać, 546-1851 l testowanego auta robi zdecydowanie lepsze wrażenie (najpojemniejsze bagażniki mają wersje mild hybrid 4x2: Duster 517-1696 l, Bigster 667-1937 l). W dodatku tylko nowy model oferuje trójdzielne oparcie kanapy i możliwość jego składania także dźwigniami na burtach kufra. Ma też większą ładowność i uciąg (testowany wariant – o 31 i 250 kg).

546 l, duży schowek pod ruchomym dnem, haki, zdalnie składane trójdzielne oparcie, elektryczna pokrywa. fot. Adam Mikuła/Motor

Istotne szczegóły

Siedząc za kierownicą rumuńskiej nowości, widzi się znane z Dustera dwa wybrzuszenia po bokach maski i niemal taki sam kokpit. Uwagę zwracają jednak detale.

Dwie topowe wersje Bigstera mają wskaźniki 10,1'', dwie bazowe – 7-calowe, jak wszystkie Dustery. Ekran centralny obu aut ma 10 cali, ale w większym jest seryjny w każdej odmianie (mniejszy nie ma go w podstawowej). Spostrzegawczy zauważą może, iż prawym klawiszem w panelu klimatyzacji Bigstera nie wyłącza się układu, ale zmienia temperaturę w prawej części wnętrza – tylko w nim automatyczna klimatyzacja jest bowiem dwustrefowa (i ma nawiewy także w drugim rzędzie).

Nowa Dacia w hybrydowym wydaniu otrzymuje do tego wysoką konsolę środkową z niemałym chłodzonym schowkiem pod podłokietnikiem i dwiema sporymi wnękami. Przednia mieści ładowarkę indukcyjną (trudniej dostępną niż w Bigsterach z niską konsolą), tylna, zasuwana roletą, może po zamontowaniu odpowiedniej wkładki służyć jako uchwyt na napoje. Sprawdza się w przypadku rozszerzających się ku górze kubków, ale butelki czy puszki utrzymuje mniej pewnie.

Plusy za łatwość obsługi i funkcjonalność (zwiększoną dzięki montowanym w kilku miejscach akcesoriom, jak uchwyty na telefon/tablet czy napój), a także po dwa wejścia USB-C w obu rzędach siedzeń. Minus za takie jak w Dusterze, twarde plastiki.

1977

Komfort przede wszystkim

Na drodze Bigster zachowuje się podobnie do nowego Dustera. Nie boi się zakrętów, pokonuje je pewnie, a w za ciasnych sprawnie wspomaga się elektroniką. Nie przepada jednak za agresywną jazdą, nad dynamikę zdecydowanie przedkłada komfort. Dosyć miękkie zawieszenie sprawnie ukrywa przed podróżnymi stan nawierzchni, dopóki nie jest ona bardzo dziurawa – a i wtedy nieźle tłumi wstrząsy. choćby nieco sprawniej niż mniejszy SUV, co może być zasługą połączenia nieznacznie większego rozstawu osi z trochę wyższą masą nowego auta. W hybrydowym wydaniu waży ono wg producenta 1419 kg, o 39 kg więcej od analogicznego Dustera.

Z przodu Bigster odróżnia się od Dustera ukośnymi szczebelkami grilla i bardziej prostokątnymi elementami zderzaka. fot. Adam Mikuła/Motor

Nieduże różnice

Niemałe różnice ujawnia porównanie cenników obu SUV-ów Dacii. Duster startuje od 80 800 zł za wersję przystosowaną do zasilania LPG – w Bigsterze zamiast silnika 1.0 turbo 100 KM ma ona jednostkę 1.2 turbo mild hybrid 140 KM, ale jeszcze nie została wyceniona.

W kolejnym wariancie, czyli 1.2 turbo mild hybrid, Duster ma 130 KM i podstawową cenę 96 400 zł, a Bigster – 140 KM i 99 900 zł (ale w niższej o stopień wersji wyposażeniowej). Kolejny wariant, mild hybrid 130 4x4 – i to samo, ceny nowego modelu zaczynają się na podobnym poziomie (110 400 zł; o 300 zł mniej niż Duster), ale w niższej o szczebel specyfikacji.

Tylko Dacie z hybrydowym napędem startują od tej samej wersji wyposażeniowej – i w tym przypadku za mniejszą trzeba zapłacić minimum 111 400 zł, a za większą: 124 000 zł (w opisywanym wydaniu Journey kosztują, odpowiednio, 117 400 i 132 300 zł).

https://magazynauto.pl/testy/dacia-duster-toyota-yaris-cross-czy-rumunska-hybryda-moze-sie-rownac-z-japonska-porownanie,aid,4485

Ale Bigster nie tylko zapewnia przy tym bogatsze wyposażenie standardowe, ale przede wszystkim wykorzystuje nowszy układ hybrydowy – wciąż otrzymuje silniki elektryczne rozwijające 49 i 20 KM, ale zamiast benzynowej jednostki 1.6 i 140 KM mocy systemowej ma 1.8 i 156 KM. Dzięki temu układowi auto oferuje lepsze osiągi – 9,7 s do „setki” i 180 km/h prędkości maksymalnej (Duster: 10,1 s i 160 km/h); podczas naszych prób Dacia osiągała 100 km/h w 9,8 s. A jednocześnie zużywa mniej paliwa – katalogowo średnio 4,7 l/100 km, testowy wynik to 5,1 l (mniejszy model: 5,0/5,3 l).

Dane techniczne i ceny Dacia Bigster hybrid 155 Journey Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna (benz.) Moc maksymalna (el./syst.) Maks. moment obr. (benz.) Maks. moment obr. (el./syst.) Napęd Skrzynia biegów Dług./szer./wys./rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność/masa przyczepy Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) Cena wersji testowanej
benzynowy + elektr.
1793 cm3
R4/16
109 KM/5300
49+20/156 KM
172 Nm/3000
205/b.d. Nm
przedni
aut./wielotrybowa
457/181/171/270 cm
11,0 m
1419/521/1000 kg
546/1851 l
50 l (Pb 95)
215/60 R18
180 km/h
9,7 s
4,7 l/100 km
1060 km
124000
132300
Pod maską hybrydowego Bigstera pracuje silnik o pojemności 1,8 l, a moc systemowa wynosi 156 KM (Duster: 1.6, 140 KM). fot. Adam Mikuła/Motor
Dane testowe Dacia Bigster hybrid 155 Journey Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) Rzeczywisty zasięg
3,8 s
9,8 s
37,5 m
37,7 m
56,5 dB
63,3 dB
97 km/h
2,8
5,2/5,0/5,1 l/100 km
980 km

Dacia Bigster: napęd hybrid 155

Dacia Bigster hybrid 155 otrzymała nową generację układu hybrydowego, w którym stosowaną w Dusterze benzynową jednostkę 1.6 z wielopunktowym wtryskiem (90 KM) zastąpiono silnikiem 1.8, przez cały czas niewykorzystującym turbodoładowania, ale mającym wtrysk bezpośredni i 109 KM. Moc systemowa całego układu wynosi 156 KM, o 16 więcej niż w Dusterze, więc lepsze osiągi nowego modelu nie powinny szczególnie dziwić – w przeciwieństwie do mniejszego zapotrzebowania na paliwo.

Tylne światła jak w Dusterze. Inaczej wygląda to, co między nimi, zmieniono też zderzak. fot. Adam Mikuła/Motor

Dacia Bigster hybrid 155 – test: plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • duże wnętrze i kufer, niezła funkcjonalność, łatwa obsługa, aż 22 cm prześwitu
  • twarde plastiki, poskrzypywanie na wybojach, niewygodne klamki tylnych drzwi, niedaleko cofane fotele

Układ napędowy

  • wystarczające osiągi, sprawna reakcja na dodanie gazu, małe spalanie (nawet przy 140 km/h niezłe jak na hybrydę: 8,8 l)
  • wyraźnie wolniejsze rozpędzanie powyżej 120 km/h, hałas przy tempie autostradowym

Właściwości jezdne

  • ponadprzeciętny komfort jazdy choćby po kiepskich drogach, cicha praca zawieszenia, niezła stabilność, sprawne zachowanie na krętej drodze
  • przechyły nadwozia po gwałtownym skręcie kierownicy

Wyposażenie i cena

  • rozsądna cena, niezłe wyposażenie, w tym elementy niedostępne w Dusterze
  • brak pewnych opcji (matrycowe lampy, lepsza tapicerka) tu przeszkadza bardziej niż w mniejszym SUV-ie Dacii.

Dacia Bigster hybrid 155 – test: podsumowanie

Bigster nie jest tylko większy od Dustera, okazuje się też bardziej dopracowany w szczegółach. Jest przy tym zaskakująco oszczędny. fot. Adam Mikuła/Motor

Dacia Bigster to więcej niż po prostu „większy Duster”. Poza tym, iż zapewnia obszerniejsze, bardziej funkcjonalne wnętrze czy pojemniejszy bagażnik, okazuje się po prostu dojrzalszym samochodem. Ma bogatsze wyposażenie, lepsze ekrany oraz mocniejszy i oszczędniejszy napęd hybrydowy. A najlepsze, iż realnie nie kosztuje dużo więcej.

Idź do oryginalnego materiału