
Fiata 126p uznaje się za samochód, który zmotoryzował Polskę. Teraz w Chinach pojawił się model, który być może będzie mieć podobny status w jednym z najludniejszych państw świata. Choć ten kraj od dawna jest zmotoryzowany, to tempo w jakim wskoczył na szczyt rankingu sprzedaży robi wrażenie. W swojej ofercie ma go marka Geely, która niedawno weszła do Polski.
Chiński rynek motoryzacyjny jest jednym z najcenniejszych na świecie. Według danych CAAM sprzedaż hurtowa w tym kraju wzrasta (+38,5 proc.), bo w od stycznia do lipca zarejestrowano ponad 14,5 mln (14 588 000) samochodów. Z tego 12 738 000 stanowiły osobówki. Imponuje zwłaszcza liczba rejestracji aut w pełni elektrycznych. Tych przybyło aż 5 246 000 szt. Prawie 3 mln rejestracji dotyczyło hybryd plug-in (2 972 000 szt.).
Geely Xingyuan. // fot. materiały prasoweTanie Geely powtórzy legendę Fiata 126p?
Ranking modelowy otwiera samochód, który został zaprezentowany ledwie kilka miesięcy temu, bo w październiku 2024 r. Chodzi o Geely Xingyuan, które w sprzedaży hurtowej zebrało już prawie 250 tys. rejestracji (249 214 szt.). Tani elektryk (cena w przeliczeniu od ok. 36 tys. zł) robi na miejscu furorę. Nie jest mu w stanie dorównać choćby hurtowy bestseller 2024 r., czyli Tesla Model Y (202 257 szt.). Nowością na podium jest też mikrosamochód Wuling Hongguang Mini EV (198 401 szt.), którego sprzedaż (ma różne warianty) wzrosła dwukrotnie.
fot. materiały prasoweZ czołowej trójki wypadły BYD Seagull (197 853 szt.) oraz BYD Qin Plus (194 840 szt.). Coraz więcej klientów zdobywa za to Xiaomi SU7 (180 102 szt.), które po 317,7-procentowym wzroście jest już szóste. W czołowej dziesiątce Geely ma jeszcze SUV-a Xingyue L (163 585 szt.), który sprzedaje się już lepiej niż Nissan Sylphy (162 681 szt.). W Top 10 utrzymuje się jeszcze Volkswagen Lavvida (160 043 szt.), ale już „idzie” po niego BYD Qin L (159 440 szt.).
Geely już przed Volkswagenem
Wśród marek liderem chińskiego rynku hurtowego jest BYD z liczbą 1 719 198 rejestracji. To wzrost o 7,5 proc., ale drugie jest już Geely (1 156 166 szt.). Główna marka koncernu o tej samej nazwie urosła o 90,3 proc., wyprzedzając Volkswagena (1 082 976 szt.) i Toyotę (872 023 szt.). W piątce jest też ChangAn (442 712 szt.), ale apetyt na Top 5 ma też Wuling (415 125 szt.). Z kolei Chery (394 548 szt.) wyprzedziło Hondę (358 634 szt.). W dziesiątce mieszczą się także BMW (310 803 szt.) i Audi (308 269 szt.). Z Top 10 wypadła natomiast Tesla (304 027 szt.).

3 miesięcy temu














