Chińskie robo-taksówki coraz bliżej Polski? Ruszają testy w Europie

10 godzin temu

Autonomiczne taksówki, wkraczają na europejskie drogi. Po sukcesach w USA i Chinach to właśnie teraz giganci rozpoczynają testy na Starym Kontynencie. Pierwsze pojazdy pojawią się w Luksemburgu i Londynie, a ich głównym celem będzie zdobycie niezbędnych pozwoleń regulacyjnych. Partnerstwo chińskiego Pony.ai ze Stellantis oraz równoległe plany Waymo w Wielkiej Brytanii pokazują wyraźnie, iż wyścig o przyszłość transportu w Europie właśnie się rozpoczął. W tym kontekście najważniejsze pytanie brzmi: czy Europa jest gotowa na rewolucję bez kierowcy?

Dlaczego akurat Luksemburg?

Europa staje się kolejnym poligonem doświadczalnym dla technologii, która może całkowicie odmienić sposób, w jaki poruszamy się po miastach. Pony.ai, chiński lider autonomicznych pojazdów, ogłosił strategiczne partnerstwo ze Stellantis. Ten koncern motoryzacyjny odpowiada m.in. za marki Peugeot, Citroën oraz Jeep. Dzięki tej współpracy już niedługo rozpoczną się pierwsze testy w Luksemburgu. Co ważne, na ulice wyjedzie elektryczny van Peugeot e-Traveller, który zostanie wyposażony w systemy autonomicznej jazdy opracowane przez Pony.ai.

Peugeot e-Traveller / Źródło: Peugeot

Wybór Luksemburga nie jest przypadkowy. To właśnie tam znajduje się europejska siedziba Pony.ai, a niewielkie, dobrze zorganizowane państwo oferuje idealne warunki do przeprowadzania prób. Po zakończeniu fazy pilotażowej planowane jest stopniowe rozszerzanie usług na kolejne miasta Europy.

Równolegle, po drugiej stronie Kanału La Manche, swoje ambicje realizuje Waymo – spółka zależna Alphabetu (Google). Londyn ma stać się pierwszym europejskim miastem, w którym Amerykanie planują uruchomić pełnoprawną usługę robotaxi. Fakt ten podkreśla rosnącą konkurencję w wyścigu o przyszłość transportu na Starym Kontynencie.

Dlaczego testy są tak ważne?

Odpowiedź jest oczywista. Autonomiczne pojazdy nie mogą po prostu wjechać na drogi i zacząć wozić pasażerów. Kluczowym elementem jest rejestr bezpieczeństwa – udokumentowana historia bezpiecznych przejazdów, która przekonuje władze i opinię publiczną, iż technologia jest gotowa do masowego wdrożenia.

Europa słynie z rygorystycznych przepisów dotyczących transportu i bezpieczeństwa drogowego. Dopiero pozytywne wyniki prób otworzą drogę do komercyjnego działania robotaxi w kolejnych krajach.

Stellantis i Pony.ai – sojusz technologii i tradycji

Partnerstwo Stellantis i Pony.ai to przykład synergii dwóch światów: doświadczenia motoryzacyjnego i innowacji technologicznej. Stellantis dostarcza sprawdzone platformy pojazdów elektrycznych, a Pony.ai wnosi zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji i systemy autonomicznej jazdy.

Na początek kooperacja koncentruje się na lekkich pojazdach użytkowych, segmencie, w którym Stellantis ma silną pozycję dzięki jednostce Stellantis Pro One. Jednak w dłuższej perspektywie firmy nie wykluczają rozszerzenia działalności na transport pasażerski i cargo. To oznacza, iż autonomiczne busy czy dostawczaki mogą stać się codziennością szybciej, niż się spodziewamy.

Źródło: CNBC / fot. otwierające: youtube.com/@Ponyai_Tech

robotaksówkisamochody autonomicznetransport
Idź do oryginalnego materiału