Chińska marka samochodowa Avatr pozywa influencera na kwotę 1,4 mln dolarów. Powód?

6 godzin temu

Chiński producent samochodów Avatr pozywa jednego z influencerów. Żąda od niego 1,4 mln dolarów za rzekome przeinaczanie faktów na temat procedur testów aerodynamicznych tej firmy. O co dokładnie poszło?

Influencer Zurich Beileye ma ponad 1 mln obserwujących w serwisie społecznościowym Weibo. Ostatnimi czasy stało się o nim szczególnie głośno z powodu sporu, w jaki wszedł z producentem samochodów Avatr.

Otóż w swoim teście, przeprowadzonym w tunelu aerodynamicznym Tianjin China Automotive Technology and Research Centre (CATARC) rzekomo zgodnie z normą CSAE 146-2000 i przy pomocy profesjonalnych techników, uzyskał on zupełnie inny współczynnik oporu powietrza niż ten, wskazywany przez Avatra.

Avatr 12 mierzy 502 cm długości, a do jego napędu służą dwa silniki elektryczne o mocy 578 KM. fot. Avatr

W przypadku modelu 12 przy jeździe z prędkością 120 km/h Zurich Beileye odnotował Cx o wartości 0,28. Z kolei producent auta podaje 0,21, co stanowi ponad 30-procentową różnicę.

Według influencera wynik ten jest porównywalny z osiąganym przez... leciwego Volkswagena Passata B5.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/rekordowy-udzial-chinskich-marek-samochodowych-w-polsce-ale-producenci-z-chin-dopiero-sie-rozkrecaja,aid,5183

Stanowisko Avatra

Szybko po ujawnieniu wyników dział prasowy Avatra wydał oświadczenie, w którym informację przekazaną przez Zuricha Beileye'a nazwał „całkowicie nieprawdziwą”. Przy okazji też zasugerował, iż jest on na liście płac innego koncernu samochodowego i celowo działa na szkodę marki Avatr.

Ba, zapowiedział choćby nagrodę w wysokości 5 mln juanów (ok. 695 tys. dolarów) za informacje na temat firm (ludzi) odpowiedzialnych za nieetyczne działania w mediach społecznościowych, mające psucie jego reputacji, oraz zadeklarował przeprowadzenie publicznego testu w tunelu aerodynamicznym.

I rzeczywiście – takie wydarzenie miało miejsce. Było transmitowane na żywo, a uzyskany wynik okazał się zgodny ze wcześniejszym, podawanym oficjalnie przez firmę. Jednocześnie przedstawiciele Avatra wysłali do influencera list z żądaniem zaprzestania oczerniania ich wizerunku, usunięcia wszystkich „fałszywych informacji”, a także wystosowania przeprosin w ich kierunku.

Odpowiedź influencera

Zgodnie z żądaniami producenta influencer opublikował jedynie „coś, co miało być filmem z przeprosinami”. Avatr uważa również, iż Zurich Beileye przez cały czas zniekształcał fakty, twierdząc, iż firma użyła prototypu pojazdu, a nie modelu produkcyjnego podczas transmisji na żywo z testów współczynnika oporu powietrza.

„Twórca mediów społecznościowych Zurich Beileye wyrwał treści z kontekstu i celowo wywołał zamieszanie wśród opinii publicznej, jeszcze bardziej wprowadzając ją w błąd, co do wyników naszych testów i rozpoznawalności produktu. A to dodatkowo zaszkodziło wizerunkowi naszej marki” – stwierdził Avatr w swoim oświadczeniu.

W efekcie wszystkich zawirowań chiński producent samochodów złożył pozew przeciwko influencerowi w wysokości 1,4 mln dolarów. Jako powód podał przeinaczanie faktów na temat procedur testów aerodynamicznych oraz oczernianie firmy.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/jakosc-audi-w-cenie-volkswagena-chinskie-hongqi-zdradzilo-szczegoly-swojej-oferty,aid,5146

Dzieło trzech chińskich gigantów

Avatr to chiński producent samochodów na prąd, należący do spółki joint venture pomiędzy koncernami Changan Automobile, CATL (producentem baterii) oraz Huaweiem.

Pierwszym modelem tego wytwórcy został duży SUV w stylu coupe o napędzie elektrycznym, zwany 11. Jego sprzedaż wystartowała w listopadzie 2022 roku. W lipcu 2023 roku zadebiutował model 12, a w czerwcu 2024 roku – 07.

Avatr 11 imponuje stylem oraz technologią. fot. Avatr

Powstał on na platformie nowej generacji, opracowanej pod kątem nie tylko napędu elektrycznego, ale i możliwości wykorzystania spalinowego przedłużacza zasięgu.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/volkswagen-szykuje-nowy-typ-napedu-dla-europy-a-zf-stawia-na-przedluzacze-zasiegu,aid,5172

Czwarty model, oparty na tej samej architekturze co 07, pokazano pod koniec 2024 roku. Nosi on nazwę 06 i stanowi tańszą alternatywę dla Avatra 12.

Idź do oryginalnego materiału