BYD, światowy lider sektora zielonych technologii, oficjalnie rozpoczął produkcję modelu BYD DOLPHIN MINI (znanego w Europie jako DOLPHIN SURF) w Brazylii. To wyjątkowe wydarzenie dla branży motoryzacyjnej w Ameryce Łacińskiej. Stylowy, napędzany czystą energią i najlepiej sprzedający się samochód elektryczny w Brazylii to znacznie więcej niż tylko środek transportu. Jest przystępny cenowo i wyjątkowo nowoczesny, ale również zapowiada nowy rozdział w historii mobilności.
Produkcja BYD DOPLHIN MINI odbywa się w nowej fabryce BYD w Camaçari, w brazylijskim stanie Bahia. To nowoczesny kompleks przemysłowy, w którym technologie nowej generacji są widoczne na każdym kroku. Teraz drzwi fabryki otwarto po raz pierwszy, aby pokazać, jak powstaje najnowszy samochód elektryczny w Brazylii.
Od światowej premiery w kwietniu 2023 roku do teraz wyprodukowano już ponad milion egzemplarzy tego modelu. BYD DOLHIN MINI zdobył wiele międzynarodowych nagród, a w 2025 roku otrzymał tytuł Światowego Samochodu Miejskiego Roku (World Urban Car of the Year), przyznawany przez World Car Awards. W Brazylii model ten stał się prawdziwym fenomenem, a jego sprzedaż przekroczyła już 34 000 sztuk.
„BYD to firma stworzona przez inżynierów i napędzana innowacjami. Jesteśmy jednym z największych na świecie inwestorów w badania i rozwój, a dziś cały ten potencjał intelektualny wspiera naszą fabrykę w Brazylii. Od rozpoczęcia budowy do zjazdu pierwszego samochodu z linii produkcyjnej minęło zaledwie 15 miesięcy. To nie tylko ważna chwila dla BYD. To punkt zwrotny dla zrównoważonej mobilności w Ameryce Łacińskiej. Wybraliśmy stan Bahia ze względu na zaangażowanych ludzi, wykwalifikowaną kadrę i potencjał tego regionu” – mówi Stella Li, wiceprezes wykonawcza BYD na świecie oraz dyrektorka generalna BYD w Ameryce i Europie.
Model BYD DOLPHIN MINI nie był jedyną gwiazdą tego dnia. Z linii produkcyjnej zjechała także pierwsza w Brazylii wersja superhybrydy BYD: model SONG PRO, kolejny bestseller marki. W nadchodzących tygodniach rozpocznie się produkcja trzech modeli: BYD DOLPHIN MINI, SONG PRO (GL/GS) oraz KING (GL/GS).
„Zmieniamy Camaçari w nowoczesne centrum przyszłości. Ta fabryka to nie tylko mury i maszyny. To symbol zaufania, innowacyjności i wiary w Brazylię, a BYD jest tu z konkretną misją. Chcemy napisać nowy rozdział w historii brazylijskiego przemysłu motoryzacyjnego. To co dziś obserwujemy w stanie Bahia jest prawdziwą technologiczną rewolucją. Dziś postrzegamy BYD jako firmę brazylijską, stworzoną przez Brazylijczyków, dla Brazylijczyków” – podkreśla Alexandre Baldy, wiceprezes i dyrektor ds. sprzedaży i marketingu BYD Auto Brazil.
Fabryka przyszłości
Wewnątrz zakładu w Camaçari znajdziemy masę inteligentnych rozwiązań. Automatyzacja, inteligentna logistyka i śledzenie w czasie rzeczywistym to zaledwie kilka spośród przykładów. To nie jest zwykła linia montażowa, a wysokowydajne połączenie pracy robotów i systemów danych, gdzie pojazdy poruszają się z precyzją i we właściwym tempie.
Inteligentny system sekwencjonowania nadaje priorytet produkcyjny modelom cieszącym się największym zainteresowaniem. Każdy pojazd jest śledzony w czasie rzeczywistym na każdym etapie procesu. Roboty odpowiadają za wszystkie najważniejsze zadania, od montażu szyb po dokręcanie baterii. Przestrzeń wykorzystywana jest trójwymiarowo i maksymalnie efektywnie.
Co istotne, na linii produkcyjnej jest cicho. Unikalny system cichego tarcia utrzymuje poziom hałasu poniżej 70 decybeli, zapewniając płynne i komfortowe warunki pracy. Sam budynek to jeden z największych obiektów w Ameryce Łacińskiej przeznaczonych do produkcji pojazdów elektrycznych o imponującej powierzchni 156 800 metrów kwadratowych.
„Brazylia stała się dziś stolicą globalnego ruchu na rzecz elektromobilności, a BYD jest jego liderem. Od 2014 roku budowaliśmy fundamenty tej zmiany, a teraz widzimy efekty: pozycję lidera rynku, rozwój sieci dealerskiej i ogólnokrajowy zwrot ku czystej mobilności” — mówi Tyler Li, prezes BYD Brazil.
Wielkie marzenia
BYD inwestuje 5,5 miliarda reali brazylijskich (około 3,6 mld PLN) w kompleks produkcyjny w Camaçari, ogromny obiekt o powierzchni 4,6 miliona metrów kwadratowych, co odpowiada 645 boiskom piłkarskim. Po zakończeniu wszystkich faz, projekt zapewni choćby 20 000 miejsc pracy, zarówno bezpośrednich, jak i pośrednich.
Początkowa zdolność produkcyjna zakładu wyniesie 150 000 pojazdów rocznie, a w drugiej fazie planowane jest podwojenie mocy do 300 000 sztuk rocznie. Fabryka rozpocznie działalność w systemie SKD (Semi Knocked-Down), stopniowo przechodząc do pełnej produkcji lokalnej, obejmującej tłoczenie, spawanie, lakierowanie i coraz większy udział komponentów wytwarzanych w Brazylii.
Ambitne plany zakładają również opracowanie silnika hybrydowego na paliwo elastyczne (Flex Fuel) – jednostki 1.5 DM-i, zaprojektowanej i zbudowanej we współpracy chińskich i brazylijskich naukowców, opracowanej z myślą o zasilaniu zarówno benzyną, jak i etanolem – wiodącym paliwem odnawialnym w Brazylii. Nowy układ napędowy połączy zaawansowaną technologię elektryczną BYD z najwyższą wydajnością i osiągami.
Od przełomu do istotnej zmiany
Wszystko zaczęło się w lipcu 2023 roku od odważnej zapowiedzi w Salvadorze. Zaledwie trzy miesiące później odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego, która wyznaczyła kierunek przyszłych działań. W marcu 2024 ruszyła budowa, a dziś, po zaledwie 15 miesiącach, realizowane są już testy. Miejsce, które jeszcze niedawno było opuszczonym terenem, staje się właśnie światowej klasy parkiem przemysłowym.
W zakładzie w Camaçari pracuje już ponad 1000 osób, nie licząc setek po stronie podwykonawców. Do końca 2025 roku planowane jest utworzenie kolejnych 3000 miejsc pracy.
Globalny lider z lokalnym potencjałem
Na świecie BYD jest niekwestionowanym liderem w segmencie pojazdów nowej energii (NEV). Wyprzedza nie tylko wszystkich producentów samochodów elektrycznych, ale także tradycyjne koncerny motoryzacyjne w Chinach. Jako prawdziwa potęga w branży zielonych technologii, BYD kontroluje cały łańcuch produkcyjny i posiada najważniejsze technologie w zakresie akumulatorów, silników elektrycznych i systemów sterowania.
W Brazylii marka BYD stała się symbolem transformacji energetycznej. Tylko w maju dziewięć na dziesięć sprzedanych samochód elektryczny to modele BYD, podobnie jak co trzeci hybrydowy. BYD jest już czwartą najlepiej sprzedającą się marką w kraju, wyprzedzając producentów obecnych na brazylijskim rynku od dziesięcioleci.
BYD nie zamierza zwalniać tempa. Aktualnie sieć sprzedaży liczy 180 salonów i ciągle rośnie, a plany firmy zakładają posiadanie 240 punktów do końca 2025 roku. Oznaczałoby to, iż BYD jest obecne w każdym stanie, każdej jego stolicy oraz we wszystkich ważniejszych miastach w Brazylii.
Kolejny cel – Europa
Nowa fabryka w Brazylii to najnowszy przykład realizacji strategii BYD polegającej na globalizacji poprzez lokalizację, czyli produkcji samochodów tam, gdzie firma zamierza je sprzedawać. Kolejnym etapem tej strategii jest pierwsza europejska fabryka samochodów osobowych BYD, która powstaje w węgierskim Szeged. Zakład w Unii Europejskiej ma rozpocząć produkcję pojazdów do końca 2025 roku.