Klienci firmowi to siła napędowa polskiego rynku motoryzacyjnego. Choć od lat bestsellerami są kompakty, to i tu coraz więcej nabywców decyduje się na SUV-a. Który jest w tym roku najczęściej wybierany? To nie żaden model Toyoty, a najpopularniejszy SUV segmentu premium, czyli Volvo XC60.
Duży awans SUV-a Volvo
PZPM przedstawił raport za pierwsze półrocze polskiego rynku motoryzacyjnego. Wynika z niego, iż klienci firmowi byli odpowiedzialni za 191 897 z 285 311 rejestracji samochodów osobowych. Oznacza to, iż floty odpowiadały za 67,26 proc. rynku. Ranking najpopularniejszych modeli tradycyjnie otwiera Toyota Corolla (10 017 szt.), która wyprzedza Skodę Octavię (8 242 szt.). Jednak oba kompakty notują odpowiednio 14,2 i 11,7 proc. niższą sprzedaż niż rok temu.
Mocno zyskało za to Volvo XC60 (4 007 szt.), które awansowało na podium z 10. miejsca. Sprzedaż SUV-a szwedzkiej marki wystrzeliła o 38 proc., dzięki czemu wyprzedził on choćby Toyotę C-HR (3 854 szt.). Na piątą lokatę spadła Toyota Yaris (3 824 szt.), ale utrzymała się przed Skodą Superb (3 589 szt.). Czeski flagowiec wyprzedził za to Hyundaia Tucsona (3 359 szt.) i Toyotę Yaris Cross (3 006 szt.). Tego ostatniego SUV-a, podobnie jak następną Kię Sportage (2 961 szt.) chętniej wybierają klienci indywidualni niż firmowi.
W czołowej dziesiątce wyborów firm próżno szukać Toyoty RAV4 (2 753), której sprzedaż załamała się o 41,7 proc. Jej kosztem do Top 10 wszedł Mercedes-Benz Klasa GLC (2 795). Aspiracje do tej części rankingu ma też Skoda Kodiaq, która półrocze zakończyła z wynikiem 2 674 rejestracji. Z kolei wśród klientów firmowych Nissan Qashqai (2 495) widzi w lusterku Volkswagena Golfa (2 467), Skodę Scala (2 457) i Lexusa NX (2 451). Od stycznia do czerwca Skoda Fabia (2 356) miała więcej chętnych firm niż Kia Ceed (2 296). Flotowe Top 20 uzupełniają Volkswageny: Tiguan (2 164) i Passat (2 126).
Które salony najczęściej odwiedzają firmy?
Jeżeli weźmiemy pod uwagę rejestracje wszystkich modeli, to najpopularniejszą marką dla firm jest Toyota (29 952 szt.). Japońska marka zdecydowanie prowadzi, ale ma wynik o 12,8 proc. gorszy od zeszłorocznego pierwszego półrocza. W tym czasie główny rywal – Skoda (23 156 szt.) – zyskała 6,4 proc. O podium walczyły niemieckie marki i ostatecznie BMW (13 044) pokonało VW (12 929), Audi (12 083) i Mercedesa (11 915). Duże zamówienia flotowe ma także Hyundai (8 768), Kia (8 153), Volvo (7 870) i Renault (7 110).