Chińska firma BYD, zainwestuje około 28 miliardów dolarów w nowy europejski hub produkcyjny i badawczo-rozwojowy w Budapeszcie. To największa tego typu inwestycja w Europie, która znacząco przyspieszy ekspansję BYD na kontynencie oraz transformację sektora motoryzacyjnego w kierunku elektromobilności.
BYD stawia na Europę – nowe centrum w Budapeszcie
W połowie maja firma BYD ogłosiła, iż jej nowe europejskie centrum operacyjne oraz badawczo-rozwojowe powstanie w XI dzielnicy Budapesztu. Placówka ta połączy funkcje sprzedaży, obsługi posprzedażnej, testów i certyfikacji pojazdów oraz lokalnego rozwoju modeli. Całkowita wartość inwestycji to około 28 miliardów dolarów. Rząd Węgier przeznaczy na wsparcie projektu 20 miliardów forintów (ok. 55 milionów dolarów).
Plany przewidują utworzenie dwóch tysięcy miejsc pracy, przy czym zdecydowana większość, bo aż dziewięćdziesiąt procent, dla inżynierów i specjalistów z wysokimi kwalifikacjami. BYD zadeklarowało współpracę z co najmniej trzema węgierskimi uczelniami technicznymi oraz rejestrację połowy powstałych patentów właśnie na Węgrzech.
Węgry kluczowym partnerem Chin w Europie
Wybór Budapesztu nie jest przypadkowy – Węgry od lat przyciągają inwestycje azjatyckich koncernów w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku. BYD już w 2016 roku uruchomiło tu fabrykę autobusów elektrycznych, a w 2024 r. ruszyła produkcja samochodów. Nowy projekt pogłębi integrację chińskiego giganta z lokalnym przemysłem motoryzacyjnym i przyspieszy transformację Węgier z tradycyjnej motoryzacji w kierunku elektromobilności.
Prezes BYD, Wang Chuanfu, podkreślił, iż otwarcie centrali w Budapeszcie to „ważny kamień milowy w internacjonalizacji firmy oraz dowód na potencjał współpracy chińsko-węgierskiej”.

Ekspansja BYD w Europie i globalne ambicje
Sprzedaż samochodów BYD na czternastu europejskich rynkach stale rośnie – już w kwietniu 2025 roku miesięczne wyniki przekroczyły poziom dziesięciu tysięcy sztuk, wyprzedzając Teslę. Marka Denza należąca do koncernu ma w najbliższych dwóch latach pojawić się w kilkunastu kolejnych krajach, a firma planuje, aby do 2030 roku aż połowa sprzedaży BYD pochodziła z rynków zagranicznych.
Kluczowym obszarem rozwoju nowego centrum będą technologie inteligentnego wspomagania jazdy i elektryfikacji pojazdów nowej generacji. BYD zadeklarowało także priorytet dla współpracy z lokalnymi dostawcami oraz intensywny rozwój własnego zaplecza badawczo-rozwojowego w Europie.