BYD Atto 2 – nowy chiński crossover z (uzasadnionymi?) wysokimi aspiracjami | TEST

3 godzin temu

Elektryczny crossover BYD Atto 2 – najmniejszy i najtańszy model w gamie marki – pokazuje, iż wśród chińskich aut są już naprawdę dojrzałe konstrukcje. W teście bogato wyposażona wersja za 141 tys. zł.

W dzieciństwie wielu z nas starało się nauczyć znanych marek samochodów i umieć rozpoznawać na ulicy jak najwięcej modeli. Dziś ten proces przechodzimy ponownie – za sprawą ofensywy chińskich producentów w Europie. Niektórzy z nich prawdopodobnie nie zagrzeją tu miejsca, ale inni mają zasoby, by nieźle namieszać na rynku. Wśród tych drugich jest firma BYD – jeden z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie i lider w produkcji aut elektrycznych.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/400-km-zasiegu-po-5-minutach-ladowania-byd-pokazal-ze-to-mozliwe,aid,5041

Konkurencyjny standard

BYD ma w polskiej ofercie kilka modeli samochodów, a wśród nich niedawną nowość – (jeszcze) miejskiego crossovera Atto 2. Jeszcze, ponieważ auto mierzy 4,3 m długości, należy więc do największych w klasie. Przekłada się to na zaskakująco dużą ilość miejsca w kabinie, spotęgowaną wysoko poprowadzoną linią dachu. Zastrzeżeń nie budzą też bagażnik o pojemności 400 l ani 410-kilogramowa ładowność.

BYD Atto 2 ma 16,5-centymetrowy prześwit i spore rozmiary jak na swój segment. fot. Kacper Szczepański/Motor

Na tle szeregu chińskich aut, które mieliśmy już okazję testować – oraz na tle klasowych rywali – BYD budzi pozytywne odczucia jakością wykonania oraz dopracowaniem detali. Owszem, jest tu parę zabawno-rozczarowujących niedoróbek: asystent głosowy ostrzega o niezapiętych pasach po polsku, ale z mocno wschodnim akcentem,nawigacja nie jest do końca przetłumaczona, brakuje fotochromatycznego lusterka wewnętrznego. Jednak reszta okazuje się już zdecydowanie na plus.

1950

Wnętrze sprawia wrażenie solidnie i starannie wykonanego, materiały jak na ten segment są estetyczne, a interfejsy – czytelne. Dość wspomnieć, iż jest to samochód przyjemniej wykończony niż np. Toyota Yaris Cross. Do tego na tle wielu innych aut z Państwa Środka wyróżnia się finezyjnie działającym asystentem monitorowania uwagi, który nie irytuje nadwrażliwością i nie ma choćby potrzeby go wyłączać, oraz niezłym adaptacyjnym tempomatem. Z kolei asystenta znaków można gwałtownie „uśpić”.

Kolejne pozytywy BYD ujawnia w ruchu: legitymuje się niezłą trakcją, pewnie i dość lekko się prowadzi, a jego zawieszenie skutecznie i bez hałasów wygładza nierówności. Jak przystało na auto elektryczne jeździ cicho, płynnie, kojąco.

1951

Napęd na miarę ceny

Za bogato wyposażoną wersję Boost (m.in. wysokiej jakości kamery 360°, podgrzewane fotele, większy ekran, ładowarka indukcyjna) trzeba zapłacić 141 tys. zł; bazowa odmiana Active kosztuje 130 tys. zł. Nie są to ceny mocno odbiegające od spalinowych rywali.

https://magazynauto.pl/testy/kia-ev3-81-4-kwh-gt-line-2025-test-dane-techniczne-bateria-moc-osiagi-prowadzenie-bagaznik-zasieg-cena,aid,4969

177-konny silnik zapewnia dobrą dynamikę i w wiosennych temperaturach nie jest energożerny, ale przy niskim stanie naładowania w naszych pomiarach osiągi nie dorównywały fabrycznym (11 s wobec 8 s do 100 km/h).

Specyfikacja obejmuje pompę ciepła, która zwiększa efektywność ogrzewania, jednak trzeba wziąć pod uwagę niską moc ładowania prądem stałym (maks. 65 kW). Co więcej, Atto 2 ma tańsze ogniwa LFP, które mogą gorzej znosić niskie temperatury. W skrócie: auto raczej do lokalnej jazdy.

Dane techniczne i ceny BYD Atto 2 Boost Silnik Moc systemowa Systemowy moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa własna/ładowność Pojemność bagażnika (min./maks.) Pojemność akumulatora (netto) Moc ładowania AC/DC Opony Osiągi, zużycie energii (dane prod.) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie energii Zasięg Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) Cena wersji testowanej
elektryczny
177 KM
290 Nm
przedni
aut., 1-biegowa
431/183/168 cm
262 cm
10,5 m
1570/410 kg
400/1340 l
45 kWh
11/65 kW
215/60 R17
160 km/h
7,9 s
16,0 kWh/100 km
310 km
129 900 zł
141 000 zł
177-konny silnik reaguje harmonijnie i pozwala na dynamiczne manewry, ale z niemal pustą baterią „nie trzyma” osiągów. fot. Kacper Szczepański/Motor
Regulowana rekuperacja. Zasięg przy ok. 10°C to 280-300 km (jazda do 100 km/h). fot. Kacper Szczepański/Motor
Dane testowe BYD Atto 2 Boost Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km Liczba obrotów kierownicą Testowe zużycie energii (miasto/trasa/cykl mieszany) Rzeczywisty zasięg
3,5 s
10,9 s
37,4 m
36,3 m
57,0 dB
62,0 dB
98 km/h
3
16,5/15,0/15,8 kWh/100 km
280 km

BYD Atto 2 Boost – test: podsumowanie

Design Atto 2 nieco „zapatrzył się” na Range Rovera Evoque'a. Akumulator zintegrowany z architekturą nadwozia (Cell-to-Body, CTB) dodatkowo usztywnia konstrukcję – i czuć to podczas ofensywnej jazdy. fot. Kacper Szczepański/Motor
  • Obszerne wnętrze i bagażnik, łatwa obsługa, dobra jakość, wysoki komfort, pewne prowadzenie, długa gwarancja
  • Braki w obszarze ładowania

Pomijając kwestię termiki napędu, BYD Atto 2 to groźny rywal uznanych marek – w zachęcającej cenie.

Idź do oryginalnego materiału