Marka Renault ma duże ambicje. W ramach swojego planu podbicia sprzedaży zaprojektowała nowego SUV-a. Trafi na ponad 70 rynków pod nazwą Boreal i w segmencie C-SUV-ów zamierza zostać gwiazdą, jak Dacia Bigster, ale bardziej premium.
Rodzinny SUV Renault z funkcjami premium ma być większym hitem niż Dacia Bigster
Świat oficjalnie poznał pierwsze szczegóły na temat nowego Renault Boreal. SUV wyposażony w turbodoładowany silnik, duży bagażnik i centrum multimedialne z natywną aplikacją Google, zadebiutuje w Brazylii w 2025 r.
Oferowany na ponad 70 rynkach na nowo zdefiniuje ambicje Renault, rywalizując o przestrzeń z najlepiej sprzedającymi się średniej wielkości SUV-ami. Renault tym nowym modelem zapełnia lukę w globalnej strategii. Rodzinny samochód z funkcjami premium, który jeszcze w tym roku doczeka się debiutu, to ucieleśnienie dążeń marki do wyższej klasy modeli.
Francuski producent zapowiedział, iż Boreal to nie tylko wyższy status modelu, ale także nowe technologie i wygoda. SUV stanowi centralny filar Międzynarodowego Planu Rozwoju na lata 2024-2027. Nie jest tajemnicą, iż ma wiele wspólnego z Dacią Bigster. Korzysta z tej samej platformy CMF-B. W związku z tym, iż mierzy ponad 4,5 metra, to chwali się bagażnikiem o pojemności 522 litrów.
Nazwa „ Boreal ”, nie jest przypadkowa. Producent czerpał inspirację z łacińskiego określenia „wiatr północny” i greckiego boga Boreasza. Według producenta „ ta nazwa odzwierciedla wartości SUV-a: technologię, status i komfort”. Ujawnione szczegóły specyfikacji i wyrazisty design tego modelu zapowiadają nowy bestseller Renault. Ma on jedno ważne zadanie – zdmuchnąć konkurencję na rynkach, z których producent czerpie sporą część zysków.
Renault Boreal stawia na najnowsze technologie
Wygląd modelu jest w sam raz na oczekiwania zagranicznych rynków. Nieco surowy, ale elegancki jest nieco inspirowany koncepcją Bigstera z 2021 r. Renault przewidziało dla swojego nowego modelu Boreal nowoczesne napędy. Na razie producent poinformował o wariancie mechanicznym wyposażonym w znany, turbodoładowany, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,3 litra.
W modelu Boreal silnik ten generuje moc 154 KM i moment obrotowy 254 Nm. Te wartości w zależności od rynku będą się różnić. W Brazylii, dostępna będzie wersja Flex Fuel (163 KM), a w Turcji Boreal z silnikiem benzynowym otrzyma moc 138 KM i 240 Nm.
Renault rozważa wprowadzenie mocnego układu napędowego hybrydowego w Indiach. To po to, by sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na rozwiązania energooszczędne. Co wiemy o wyposażeniu tego modelu?
Na ujawnionych zdjęciach kabina Renault Boreal wygląda bardziej premium niż w Bigsterze i demonstruje obecność nowoczesnych technologii. Boreal już w standardzie oferuje system Google Automotive łączący samochód z internetem i umożliwia instalację ponad stu aplikacji bezpośrednio na konsoli środkowej. W efekcie kierowcy otrzymują rozwiązanie, które działa zupełnie jak telefon zintegrowany z samochodem. Kolejną wartą uwagi funkcjonalnością są polecenia głosowe: szybkie, precyzyjne i umożliwiające sterowanie różnymi funkcjami pojazdu.
Deska rozdzielcza inspirowana tą z nowych modeli Renault 5 i Renault 4 skrywa podwójny poziomy wyświetlacz OpenR. Łączy on 10-calowy cyfrowy zestaw wskaźników z ekranem dotykowym multimediów o tej samej wielkości. Konstrukcja dźwigni zmiany biegów jest bardzo kompaktowa. Wnętrze jest bardzo funkcjonalne. Wyposażono je m.in. w ładowarkę indukcyjną z przodu oraz porty USB-C z przodu i z tyłu, dzięki czemu wszyscy pasażerowie mogą bez problemu ładować telefony. Renault nie zapomniało także o nastrojowym oświetleniu ambiente i systemie dźwiękowym Harman Kardon w kabinie.
Podsumowanie
Renault Boreal większe niż Corolla Cross i Jeep Compass, z którymi będzie m.in. konkurował. ma wiele do zaoferowania. SUV wyposażony w długą listę systemów wspomagających kierowcę będzie w wersji z napędem na przód albo na cztery koła. W rezultacie będzie można wybierać różne trybów jazdy w terenie: Auto, Śnieg, Błoto/Piasek, Terenowy, Eco.
Pierwsze wrażenia po publicznej prezentacji wizerunku i szczegółów na temat brata Dacii Bigster są pozytywne. Dyskusyjną kwestią okazuje się sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów EDC z podwójnym sprzęgłem i downsizing silnika. jeżeli chodzi o pierwszą kwestię, to skrzynia w przypadku Renault ze sprzęgłem zanurzonym w oleju jest najwydajniejsza. Oferuje szybszą zmianę biegów, a w efekcie łączy sportowy charakter jazdy z oszczędnością paliwa. Jednak z drugiej strony, wielu zwraca uwagę, iż w tego typu skrzyniach biegów, gdy wystąpią usterki, naprawy są zwykle droższe i bardziej skomplikowane technicznie.
Nowoczesne technologie sam raz na oczekiwania konsumentów i modny design to duży plus dla wszechstronności nowego SUV-a Renault. Nie będzie miał czego się wstydzić również względem konkurentów takich jak Hyundai Alcazar, Tata Safari czy Mahindra XUV700 w Indiach.
Z wyposażeniem klasy premium za niewielkie pieniądze ma szansę zaistnieć na takich rynkach jak Ameryka Łacińska, Indie i Afryka. Tam stanie na wysokości zadania i zaspokoi potrzeby klientów poszukujących przestronnego pojazdu z dużym bagażnikiem. Renault zapowiedziało, iż SUV zadebiutuje pod koniec tego roku w Brazylii. W 2026 roku Boreal do Ameryki Łacińskiej, Turcji i na inne rynki. Cennik modelu nie pozostało znany.
Źródło: Renault