Samochody są coraz wyższe, rowery, zwłaszcza elektryczne, coraz cięższe, więc bagażnik montowany na hak w wielu przypadkach jest najlepszym sposobem na bezpieczny i wygodny transport jednośladów. A jak wypadł w teście markowy produkt i czy wart jest swojej (niemałej) ceny?
Popularność rowerów rośnie w Polsce z każdym rokiem. Jednoślady służą nie tylko do codziennej komunikacji, dojazdów do szkoły czy pracy, ale są też jedną z najczęściej praktykowanych form rekreacji, a dla wielu sportem numer 1. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się kolarstwo szosowe, nie brakuje ciekawych szlaków dla zwolenników turystyki rowerowej, a ośrodki narciarskie każdego roku przygotowują świetne trasy o różnych stopniach trudności przeznaczone dla rowerów górskich.
Tym trendom towarzyszy też rozwój, a co za tym idzie coraz większa dostępność e-bike'ów, czyli rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Poza tym, iż rowery są świetnym, bo ekologicznym i ekonomicznym środkiem transportu, same często takiego transportu potrzebują. W każdy słoneczny weekend czy w okresie wakacyjnym na drogach co chwila można spotkać auta transportujące rowery.
https://magazynauto.pl/porady/bagazniki-samochodowe-rowerowe-boxy-na-dach-lub-hak-do-celow-rekreacyjnych-i-zawodowych-zobacz-w-czym-mozna-wybierac,aid,4108Różne rodzaje bagażników
Sposobów przewozu i typów bagażników rowerowych jest wiele, ale coraz większą popularnością cieszą się platformy montowane na haku holowniczym. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka. Po pierwsze, za sprawą mody na SUV-y i crossovery samochody statystycznie stają się coraz wyższe. Montowanie roweru na dachu takiego uterenowionego auta dla wielu osób jest problematyczne.
Nie wspominając już o sytuacji, kiedy zapominamy o rowerach na dachu i postanawiamy wjechać do garażu. Brzmi mało prawdopodobnie, ale niestety takie bolesne i kosztowne pomyłki mają miejsce.
https://magazynauto.pl/porady/test-boksow-dachowych-osiem-bagaznikow-w-cenach-od-710-do-6750-zl-wysoka-cena-nie-oznacza-najwyzszej-jakosci,aid,4845E-bike na dachu? Będzie ciężko
Pod drugie, kupujemy coraz więcej rowerów elektrycznych, a w ich przypadku masa wynosi choćby ponad 25 kg. Transport na dachu auta w praktyce odpada. Po trzecie, na korzyść platform przemawia niższe zużycie paliwa.
https://magazynauto.pl/porady/o-ile-podnosi-sie-zuzycie-paliwa-przy-przewozeniu-rowerow-sprawdzamy-bagaznik-dachowy-i-na-hak,aid,3265Nie są to jednak jedyne plusy tego rodzaju bagażników. Dochodzą wyższa stabilność rowerów, wygoda użytkowania, możliwość transportu choćby do czterech jednośladów, a także dodatkowe funkcje. A te mogą być zaskakujące. W przypadku Thule to np. specjlany boks transportowy mocowany na platformie czy uchwyt serwisowy pozwalający na wykonanie prostych napraw roweru.
Bagażniki na hak – nie jest tanio
Czyżby to było rozwiązanie idealne? Wad jest niewiele, ale są. Zwłaszcza jeżeli trzeba doposażyć auto w hak holowniczy. Poza tym platformy transportowe bywają ciężkie i jeżeli nie są składane, zajmują sporo miejsca. W wielu przypadkach oznaczają też spory wydatek, choćby do 4-5 tys. zł. Jednak drogie rowery sprzedają się dobrze, więc jeżeli ktoś wydaje na jednoślad 10-20 tys. zł, a choćby więcej, i często korzysta z takiego bagażnika, to jego zakup wydaje się uzasadniony. Pocieszający jest też fakt, iż platformy renomowanych producentów kilka tracą na wartości.
https://magazynauto.pl/porady/przewozenie-bagazy-w-boksie-dachowym-czy-mocowanym-do-haka-jakie-sa-roznice-w-kosztach-jazdy-w-stosunku-do-przewozenia-ladunkow-w-bagazniku,aid,3143Bagażnik rowerowy Thule EasyFold 3
fot. Thule
- Bagażnik na hak holowniczy z platformą na 3 rowery
- Dopasowany do transportu różnych typów rowerów, od dziecięcych po ciężkie elektryczne i MTB
- Składana konstrukcja ułatwia przechowywanie
- Cena: 4779 zł
Produkowany w Polsce bagażnik szwedzkiej marki Thule w wariancie na 3 rowery waży 22 kg, a jego ładowność wynosi 60 kg, przy czym maksymalna masa jednego roweru nie może przekroczyć 30 kilogramów. Bagażnik jest w pełni składany, co ułatwia jego przechowywanie, a transport umożliwiają wbudowane kółka. W ofercie jest też wersja na 2 jednoślady (w cenie 4299 zł).
Montaż i użytkowanie w praktyce
Montaż na hak
fot. archiwum/Motor
Bagażnik Thule EasyFold 3 nie jest może wyjątkowo lekki (22 kg), ale jedna osoba poradzi sobie z jego montażem bez problemu. To zasługa samostabilizującego się mechanizmu. Wystarczy założyć uchwyt mocujący na kulę haka i jedną ręką opuścić dźwignię. W razie czego istnieje możliwość korekty chwytu.
fot. archiwum/Motor
Podłączenie instalacji
fot. archiwum/Motor
Teraz wystarczy wpiąć 13-pinowe złącze zasilające i instalacja jest aktywna. Przewody są przypięte w kilku punktach spinkami, więc nie zwisają swobodnie. Uchwyt mocujący bagażnik na haku zabezpieczony jest zamkiem, który obsługuje ten sam kluczyk, co zamki w głowicach uchwytów do rowerów. Platforma jest chroniona przed kradzieżą.
fot. archiwum/Motor
Rozkładany jak scyzoryk
fot. archiwum/Motor
Wystarczy jeden ruch i bagażnik jest gotowy do montażu kolejnego elementu konstrukcji. Cały proces przebiega intuicyjnie, a w razie problemów wszystkie wątpliwości rozwiewa ilustrowana instrukcja obsługi, przypominające te dobrze znane z popularnego szwedzkiego sklepu meblowego.
Ramiona mocujące
fot. archiwum/Motor
Do stelaża montuje się ramię chwytające ramę roweru. Wystarczy jedno kliknięcie, tu nie są potrzebne żadne narzędzia. Głowica jest obrotowa, więc bez problemu chwyci rower w odpowiednik miejscu. Trzeba pamiętać, iż głowica powinna chwycić ramę (górna, dolna lub podsiodłowa rura), a nie inne elementy jednośladu.
Transport rowerów
fot. archiwum/Motor
Im cięższy rower, tym bliżej haka należy go umieścić. Głowica mocująca obsługuje ramy o średnicy 20-90 mm, co powoduje, iż jest odpowiednia dla wszystkich typów rowerów. Sprawdziliśmy to w przypadku roweru dziecięcego, szosowego i widocznego na zdjęciu elektrycznego roweru MTB z pełnym zawieszeniem. Skuteczność bez zastrzeżeń.
Ważne detale
fot. archiwum/Motor
Odstęp między rowerami wynosi tu 19 cm – niezbyt wiele. Warto sprawdzić, czy rowery nie stykają się i zabezpieczyć je w newralgicznych punktach. Zaciskowa opaska w głowicy solidnie utrzymuje rower. Pasy utrzymują opony o szerokości do 3 cali (fot.). Szersze opony (do 5" w rowerach typu fat bike) wymagają akcesoryjnych pasków.
fot. archiwum/Motor
fot. archiwum/Motor
Dostęp do bagażnika
fot. archiwum/Motor
O dopracowaniu i stabilności konstrukcji Thule najlepiej świadczy system opuszczania bagażnika, umożliwiający dostęp do samochodowego kufra. Wystarczy nacisnąć stopą przycisk pod tablicą i odchylić bagażnik. Trzy widoczne na zdjęciu rowery ważą łącznie około 50 kg.
fot. archiwum/Motor
Dodatkowa tablica i w drogę
fot. archiwum/Motor
Oczywiście nie należy zapominać o umieszczeniu w ramce (z podświetleniem) dodatkowej tablicy, a przez wyruszeniem w drogę warto jeszcze raz upewnić się, iż jednoślady są poprawnie i stabilnie zamontowane. Kilkaset pokonanych kilometrów nie wykazało słabości EasyFold 3 podczas jazdy.
Większe możliwości
- Adapter na dodatkowy rower
fot. Thule
Dodatkowy czwarty rower mocowany jest dzięki ramienia do roweru umieszczonego obok.
fot. Thule
Kompatybilny zarówno z wariantem na 2, jak i na 3 rowery, więc w tym drugim przypadku pozwala na transport czwartego jednośladu. Podobnie jak bagażnik jest składany, a jego montaż jest prosty. Cena: 1139 zł.
- Akcesoria i dodatki
To, co wyróżnia Thule, to liczne dostępne akcesoria. Wśród nich są m.in. rampa załadunkowa, przydatna przy najcięższych rowerach (pozwala wprowadzić je na bagażnik bez wysiłku, cena: 319 zł), dodatkowe zabezpieczenia antykradzieżowe, osłony na ramy, a choćby pokrowce na bagażniki.
PODSUMOWANIE
Thule EasyFold 3 to jeden z lepszych bagażników dostępnych na rynku. Solidny, stabilny, wygodny w użyciu i kompatybilny z różnymi typami rowerów. Do tego można zwiększyć jego możliwości transportowe do czterech jednośladów.
W tym przypadku jakość idzie w parze z ceną, niestety wysoką. Ciekawą, a co ważne, bardziej przystępną cenowo alternatywą może być niedawno zaprezentowany bagażnik Thule OutPace (w wariancie na 3 rowery kosztuje 3189 zł). To nieco prostsza, lżejsza, a w pewnych aspektach choćby bardziej funkcjonalna konstrukcja niż testowany przez nas EasyFold 3.

6 miesięcy temu




![[Wideo] Mercedes-Benz eVito od BMG Goworowski „na służbie” u hodowcy pstrąga](https://www.moto3m.pl/wp-content/uploads/2025/12/Mercedes-eVito-scaled.jpg)











