
Samochody są coraz wyższe, rowery, zwłaszcza elektryczne, coraz cięższe, więc bagażnik montowany na hak w wielu przypadkach jest najlepszym sposobem na bezpieczny i wygodny transport jednośladów. A jak wypadł w teście markowy produkt i czy wart jest swojej (niemałej) ceny?
Popularność rowerów rośnie w Polsce z każdym rokiem. Jednoślady służą nie tylko do codziennej komunikacji, dojazdów do szkoły czy pracy, ale są też jedną z najczęściej praktykowanych form rekreacji, a dla wielu sportem numer 1. Coraz większym zainteresowaniem cieszy się kolarstwo szosowe, nie brakuje ciekawych szlaków dla zwolenników turystyki rowerowej, a ośrodki narciarskie każdego roku przygotowują świetne trasy o różnych stopniach trudności przeznaczone dla rowerów górskich.
Tym trendom towarzyszy też rozwój, a co za tym idzie coraz większa dostępność e-bike'ów, czyli rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Poza tym, iż rowery są świetnym, bo ekologicznym i ekonomicznym środkiem transportu, same często takiego transportu potrzebują. W każdy słoneczny weekend czy w okresie wakacyjnym na drogach co chwila można spotkać auta transportujące rowery.
https://magazynauto.pl/porady/bagazniki-samochodowe-rowerowe-boxy-na-dach-lub-hak-do-celow-rekreacyjnych-i-zawodowych-zobacz-w-czym-mozna-wybierac,aid,4108Różne rodzaje bagażników
Sposobów przewozu i typów bagażników rowerowych jest wiele, ale coraz większą popularnością cieszą się platformy montowane na haku holowniczym. Powodów takiego stanu rzeczy jest kilka. Po pierwsze, za sprawą mody na SUV-y i crossovery samochody statystycznie stają się coraz wyższe. Montowanie roweru na dachu takiego uterenowionego auta dla wielu osób jest problematyczne.
Nie wspominając już o sytuacji, kiedy zapominamy o rowerach na dachu i postanawiamy wjechać do garażu. Brzmi mało prawdopodobnie, ale niestety takie bolesne i kosztowne pomyłki mają miejsce.
https://magazynauto.pl/porady/test-boksow-dachowych-osiem-bagaznikow-w-cenach-od-710-do-6750-zl-wysoka-cena-nie-oznacza-najwyzszej-jakosci,aid,4845E-bike na dachu? Będzie ciężko
Pod drugie, kupujemy coraz więcej rowerów elektrycznych, a w ich przypadku masa wynosi choćby ponad 25 kg. Transport na dachu auta w praktyce odpada. Po trzecie, na korzyść platform przemawia niższe zużycie paliwa.
https://magazynauto.pl/porady/o-ile-podnosi-sie-zuzycie-paliwa-przy-przewozeniu-rowerow-sprawdzamy-bagaznik-dachowy-i-na-hak,aid,3265Nie są to jednak jedyne plusy tego rodzaju bagażników. Dochodzą wyższa stabilność rowerów, wygoda użytkowania, możliwość transportu choćby do czterech jednośladów, a także dodatkowe funkcje. A te mogą być zaskakujące. W przypadku Thule to np. specjlany boks transportowy mocowany na platformie czy uchwyt serwisowy pozwalający na wykonanie prostych napraw roweru.
Bagażniki na hak – nie jest tanio
Czyżby to było rozwiązanie idealne? Wad jest niewiele, ale są. Zwłaszcza jeżeli trzeba doposażyć auto w hak holowniczy. Poza tym platformy transportowe bywają ciężkie i jeżeli nie są składane, zajmują sporo miejsca. W wielu przypadkach oznaczają też spory wydatek, choćby do 4-5 tys. zł. Jednak drogie rowery sprzedają się dobrze, więc jeżeli ktoś wydaje na jednoślad 10-20 tys. zł, a choćby więcej, i często korzysta z takiego bagażnika, to jego zakup wydaje się uzasadniony. Pocieszający jest też fakt, iż platformy renomowanych producentów kilka tracą na wartości.
https://magazynauto.pl/porady/przewozenie-bagazy-w-boksie-dachowym-czy-mocowanym-do-haka-jakie-sa-roznice-w-kosztach-jazdy-w-stosunku-do-przewozenia-ladunkow-w-bagazniku,aid,3143Bagażnik rowerowy Thule EasyFold 3

- Bagażnik na hak holowniczy z platformą na 3 rowery
- Dopasowany do transportu różnych typów rowerów, od dziecięcych po ciężkie elektryczne i MTB
- Składana konstrukcja ułatwia przechowywanie
- Cena: 4779 zł
Produkowany w Polsce bagażnik szwedzkiej marki Thule w wariancie na 3 rowery waży 22 kg, a jego ładowność wynosi 60 kg, przy czym maksymalna masa jednego roweru nie może przekroczyć 30 kilogramów. Bagażnik jest w pełni składany, co ułatwia jego przechowywanie, a transport umożliwiają wbudowane kółka. W ofercie jest też wersja na 2 jednoślady (w cenie 4299 zł).
Montaż i użytkowanie w praktyce
Montaż na hak

Bagażnik Thule EasyFold 3 nie jest może wyjątkowo lekki (22 kg), ale jedna osoba poradzi sobie z jego montażem bez problemu. To zasługa samostabilizującego się mechanizmu. Wystarczy założyć uchwyt mocujący na kulę haka i jedną ręką opuścić dźwignię. W razie czego istnieje możliwość korekty chwytu.

Podłączenie instalacji

Teraz wystarczy wpiąć 13-pinowe złącze zasilające i instalacja jest aktywna. Przewody są przypięte w kilku punktach spinkami, więc nie zwisają swobodnie. Uchwyt mocujący bagażnik na haku zabezpieczony jest zamkiem, który obsługuje ten sam kluczyk, co zamki w głowicach uchwytów do rowerów. Platforma jest chroniona przed kradzieżą.

Rozkładany jak scyzoryk

Wystarczy jeden ruch i bagażnik jest gotowy do montażu kolejnego elementu konstrukcji. Cały proces przebiega intuicyjnie, a w razie problemów wszystkie wątpliwości rozwiewa ilustrowana instrukcja obsługi, przypominające te dobrze znane z popularnego szwedzkiego sklepu meblowego.
Ramiona mocujące

Do stelaża montuje się ramię chwytające ramę roweru. Wystarczy jedno kliknięcie, tu nie są potrzebne żadne narzędzia. Głowica jest obrotowa, więc bez problemu chwyci rower w odpowiednik miejscu. Trzeba pamiętać, iż głowica powinna chwycić ramę (górna, dolna lub podsiodłowa rura), a nie inne elementy jednośladu.
Transport rowerów

Im cięższy rower, tym bliżej haka należy go umieścić. Głowica mocująca obsługuje ramy o średnicy 20-90 mm, co powoduje, iż jest odpowiednia dla wszystkich typów rowerów. Sprawdziliśmy to w przypadku roweru dziecięcego, szosowego i widocznego na zdjęciu elektrycznego roweru MTB z pełnym zawieszeniem. Skuteczność bez zastrzeżeń.
Ważne detale

Odstęp między rowerami wynosi tu 19 cm – niezbyt wiele. Warto sprawdzić, czy rowery nie stykają się i zabezpieczyć je w newralgicznych punktach. Zaciskowa opaska w głowicy solidnie utrzymuje rower. Pasy utrzymują opony o szerokości do 3 cali (fot.). Szersze opony (do 5" w rowerach typu fat bike) wymagają akcesoryjnych pasków.


Dostęp do bagażnika

O dopracowaniu i stabilności konstrukcji Thule najlepiej świadczy system opuszczania bagażnika, umożliwiający dostęp do samochodowego kufra. Wystarczy nacisnąć stopą przycisk pod tablicą i odchylić bagażnik. Trzy widoczne na zdjęciu rowery ważą łącznie około 50 kg.

Dodatkowa tablica i w drogę

Oczywiście nie należy zapominać o umieszczeniu w ramce (z podświetleniem) dodatkowej tablicy, a przez wyruszeniem w drogę warto jeszcze raz upewnić się, iż jednoślady są poprawnie i stabilnie zamontowane. Kilkaset pokonanych kilometrów nie wykazało słabości EasyFold 3 podczas jazdy.
Większe możliwości
- Adapter na dodatkowy rower


Kompatybilny zarówno z wariantem na 2, jak i na 3 rowery, więc w tym drugim przypadku pozwala na transport czwartego jednośladu. Podobnie jak bagażnik jest składany, a jego montaż jest prosty. Cena: 1139 zł.
- Akcesoria i dodatki
To, co wyróżnia Thule, to liczne dostępne akcesoria. Wśród nich są m.in. rampa załadunkowa, przydatna przy najcięższych rowerach (pozwala wprowadzić je na bagażnik bez wysiłku, cena: 319 zł), dodatkowe zabezpieczenia antykradzieżowe, osłony na ramy, a choćby pokrowce na bagażniki.
PODSUMOWANIE
Thule EasyFold 3 to jeden z lepszych bagażników dostępnych na rynku. Solidny, stabilny, wygodny w użyciu i kompatybilny z różnymi typami rowerów. Do tego można zwiększyć jego możliwości transportowe do czterech jednośladów.
W tym przypadku jakość idzie w parze z ceną, niestety wysoką. Ciekawą, a co ważne, bardziej przystępną cenowo alternatywą może być niedawno zaprezentowany bagażnik Thule OutPace (w wariancie na 3 rowery kosztuje 3189 zł). To nieco prostsza, lżejsza, a w pewnych aspektach choćby bardziej funkcjonalna konstrukcja niż testowany przez nas EasyFold 3.