Alfa Romeo Junior Veloce – prawdziwa Alfa czy krok w złym kierunku?

11 miesięcy temu

Pierwsze jazdy Alfą Romeo Junior Veloce zorganizowano w ogromnym kompleksie Balocco, gdzie ostatnim szlifom poddawane są wszystkie modele tego wytwórcy. Trasa testowa obejmowała m.in. przejazd ok. 20-kilometrowym odcinkiem testowym z ponad 110 zakrętami, z których część przypomina górskie kręte drogi. Werdykt? Nie zaszkodziłoby jeszcze więcej mocy!

  • Pierwsza Alfa Romeo produkowana poza granicami Włoch i w oparciu o nową dla tej marki technologię
  • 280-konny wariant Veloce – 5,9 s od 0 do 100 km/h, 322-334 km zasięgu, sportowy mechanizm różnicowy typu Torsen przy przedniej osi

Długo zapowiadane najnowsze dziecko Alfy Romeo nie nosi nazwy Milano, ale Junior. Zmieniono ją już po premierze tego auta na wniosek włoskiego rządu. „Stare” pozostały chociażby określenia dotyczące lakierów, odnoszące się, a jakże, do miejsc związanych z Mediolanem.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/alfa-romeo-z-polski-zmienia-nazwe-powod-zbytnie-skojarzenie-z-wlochami,aid,4096

Alfa Romeo już ogłosiła cenniki dwóch wariantów Juniora. Czyli Ibrida (od 129 600 zł) i Elettrica (173 200 zł). Najmocniejsze, elektryczne Veloce trafi do produkcji dopiero w listopadzie. Cena? prawdopodobnie ponad 200 tys. zł.

Z dużymi ambicjami

Choć Junior to model oparty na tej samej platformie, co Peugeot 2008 czy wytwarzane w Tychach Fiat 600 i Jeep Avenger, Włosi na każdym kroku podkreślają wyjątkowość swojego crossovera. Szczególnie w wersji Veloce, która ma aspiracje, aby być najbardziej sportowym przedstawicielem miejskich crossoverów.

Wyróżnia się ona nie tylko nowym, 280-konnym silnikiem elektrycznym, ale i licznymi zmianami w układzie jezdnym. Obok zmodyfikowanych układu kierowniczego i hamulcowego to m.in. grubsze stabilizatory, nowe amortyzatory czy zwrotnice. Ale Włosi dumni są szczególnie z najnowszego mechanizmu różnicowego typu Torsen zastosowanego przy przedniej osi. W połączeniu ze sportowymi oponami definiuje on charakter tego auta.

Veloce porusza się na 20-calowych kołach, które skrywają tarcze hamulcowe (aż 380 mm z przodu) z 4-tłoczkowymi zaciskami. MACIEJ STRUK

Ba, Veloce początkowo miało mieć 240 KM, ale włoscy inżynierowie uznali, iż jego układ jezdny bez problemu „zniesie” o 40 KM więcej. Czy słusznie?

Waży mniej niż Mini Cooper E

Wygląd Juniora to rzecz gustu, jednak na żywo prezentuje się on lepiej niż na zdjęciach. Mierzy 417 cm długości, 178 cm szerokości i 151 cm wysokości. Waży 1590 kg, czyli o 185 kg mniej niż Mini Cooper E (385 cm dł.). Jeździ na 20-calowych kołach z oponami 225/40 i w wielu miejscach podkreśla przynależność do Alfy Romeo. Przykład? To choćby symbole tej włoskiej marki z boku deski rozdzielczej, na fotelach czy choćby na tacce do ładowania telefona.

W desce rozdzielczej zachowano typowe dla Alfy Romeo detale, jak układ cyfrowych zegarów czy okrągłe nawiewy po bokach. Środkowy ekran znajduje się nisko, a elementy obsługi są znane z modeli Citroena czy Peugeota. Szkoda, iż przełącznik systemu DNA (zmiana trybów jazdy) jest opisany po prostu jako... Drive Mode. Alfa romeo

Wewnątrz występują praktycznie same twarde plastiki, ale nie wyglądają one tanio czy tandetnie. Jakość podkreślają zamszowy pas biegnący przez szerokość kokpitu i w konsoli środkowej. Kubełkowe fotele nie mają regulacji lędźwiowej, ale zapewniają odpowiednie trzymanie w szybkich zakrętach. Szkoda tylko, iż czasem zdarza się im poskrzypiwać, za co winę – przynajmniej na razie – można zrzucić na fakt, iż dostępne do jazd Alfy Romeo to auta przedseryjne.

Junior dysponuje dwoma bagażnikami. adekwatny ma pojemność 400 l. Pod maską znalazł się z kolei tzw. frunk dla kabli do ładowania.

1569

Prawdziwa Alfa Romeo?

Junior od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,9 s. Zapewnia wybór 3 trybów jazdy (Normal, Advanced Efficiency i Dynamic), w których istotnie zmienia swój charakter. Ale reakcje na gaz zawsze są intensywne, choć nie ostre, a przyspieszenia – adekwatne do mocy.

Silnik w wersji Veloce rozwija 280 KM – więcej niż wstępnie planowano dla tej wersji. MACIEJ STRUK
Niewielki schowek nad silnikiem – w sam raz do przewożenia kabli. MACIEJ STRUK

Nowa Alfa Romeo, pomimo wspólnych „klocków” m.in. z Fiatem 600, bez dwóch zdań zachwyca w czasie szybkiej jazdy. Robi absolutnie genialny użytek ze sportowej „szpery” – szczególnie po przekroczeniu wierzchołka zakrętu. Raptowne wciśnięcie gazu, przynajmniej na suchym asfalcie, nie kończy się wypłużeniem przodu. Wręcz przeciwnie, Junior w takiej sytuacji zacieśnia skręt i po prostu jedzie dalej.

https://magazynauto.pl/testy/alfa-romeo-156-gta-i-lancia-delta-hf-integrale-evo-ii-gdy-popularne-wloskie-marki-potrafily-produkowac-auta-o-ktorych-sie-marzylo,aid,4219

Trakcja, pomimo 280 KM przekazywanych na przednie koła, jest pierwszorzędna. Reakcje układu kierowniczego, który przy miejskich prędkościach pracuje lekko, okazują się szybkie i wyważone. Sprężenie zwrotne jest dobre, a kontrola ruchów nadwozia – doskonała. Na dodatek, Junior Veloce mocno wciąga w akcję i zachwyca niezwykle przewidywalnym zachowaniem na granicy przyczepności.

Wytwarzana w Tychach Alfa Romeo Junior Veloce jeździ na aż 20-calowych kołach. Klamki tylnych drzwi ukryto w słupkach C. Alfa Romeo

Junior nie ma wprawdzie ostrości reakcji typowych dla Giulii, ale to auto, które nie zawiedzie prawdziwych Alifsti. W przeszłości również bywały podobne modele. Przykładem jest choćby 155, oparte na Fiacie Tempra. Dziś to pożądany klasyk.

Dane techniczne Alfa Romeo Junior Veloce Silnik Moc maksymalna Maksymalny moment obrotowy Pojemność akumulatora (użytkowa) Maksymalna moc ładowania AC/DC Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Zasięg (cykl mieszany WLTP) CENA
elektryczny
280 KM
345 Nm
51 kWh
11/100 kW
200 km/h
5,9 s
322-334 km
nieustalona

Alfa Romeo Junior Veloce – naszym zdaniem

Junior największe kontrowersje budzi w przedniej części swojego nadwozia. To pierwsza od lat Alfa Romeo z centralnie umieszczoną tablicą rejestracyjną. Alfa Romeo

Zupełnie nowa Alfa Romeo Junior Veloce to dopracowany samochód, który na żywo wygląda lepiej niż na zdjęciach. W wersji Veloce zapewnia świetne osiągi i prowadzi się niczym hot hatch. Imponuje trakcją i zachowaniem w każdej fazie zakrętu. Niewiadomymi na razie pozostają realny zasięg oraz cena.

ocena 4,5/5

Prawdziwa Alfa Romeo? W wariancie Veloce – nie ma co do tego wątpliwości. Imponuje prowadzeniem, trakcją i zachowaniem w zakrętach. W trakcie jazdy absolutnie nie czuć wspólnych genów m.in. z Fiatem 600.

Maciej Struk, „Motor”

Idź do oryginalnego materiału