W kwietniu 2025 r. udział samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł rekordowe 5,4% – to najlepszy wynik w historii polskiej elektromobilności. Na koniec kwietnia łączna liczba zarejestrowanych w Polsce osobowych i użytkowych pojazdów typu BEV wynosiła 90 720 sztuk, natomiast liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzrosła do 9 524, z czego 3 056 stanowiły punkty DC.
Na koniec kwietnia 2025 r. flota osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) w Polsce liczyła 90 720 szt. Park osobowych BEV składał się z 81 927 szt. (+42% r/r), a liczba rejestracji nowych pojazdów tego typu wyniosła 2 556 szt. – wzrosła o 102% rok do roku. Na koniec kwietnia 2025 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych zwiększyła się do 8 793 szt. (+35% r/r). Park osobowych, wodorowych FCEV liczył 352 szt. (+64% r/r). Najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV w kwietniu 2025 r. były Citroën e-C3 (178 sprzedanych szt.), KIA EV 6 (171 szt.) oraz Leapmotor T03 (157 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Kia, Tesla oraz BMW. Udział BEV na rynku nowych samochodów osobowych w kwietniu 2025 r. wyniósł rekordowe 5,4%.
Infrastruktura ładowania
W Polsce na koniec kwietnia 2025 r. funkcjonowały 9 524 (+42% r/r) ogólnodostępne punkty ładowania, w tym 6 468 AC (+35% r/r) oraz 3 056 DC (+62% r/r). Wzdłuż sieci TEN-T były dostępne 949 punktów ładowania, czyli o 38% więcej niż w kwietniu 2024 r. „PEVO Index” zawiera ponadto informacje na temat miast o najlepiej rozwiniętej infrastrukturze dla pojazdów zeroemisyjnych. Pierwsza jest Warszawa (779 punktów w kwietniu 2025 r.), a kolejne miejsca zajmują Gdańsk (344), Szczecin i Poznań (po 282) oraz Kraków (268).
Rynek zeroemisyjnych pojazdów używanych
„PEVO Index” obejmuje również dane na temat oferty na rynku wtórnym elektromobilności w Polsce. Pod koniec kwietnia 2025 r. liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wynosiła 4 649. To wzrost o 5% r/r. Udział ogłoszeń samochodów całkowicie elektrycznych w łącznej liczbie ogłoszeń pojazdów używanych niezmiennie wynosi 1,1%. Takie oferty odpowiadały również za 1,1% wszystkich odsłon ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Najpopularniejszymi pod względem podaży modelami BEV na wtórnym rynku e-mobility w Polsce były Nissan Leaf (264 ogłoszenia w kwietniu 2025 r. ze średnią ceną 57 984 zł), Tesla Model 3 (258 ogłoszeń ze średnią ceną 117 649 zł) oraz BMW i3 (210 ogłoszeń ze średnią ceną 73 801 zł).
„Polish EV Outlook” to najważniejsza, najbardziej kompleksowa analiza rynku zeroemisyjnego transportu w Polsce. PSNM od 6 lat prezentuje w swoim raporcie przekrojowy obraz rynku osobowych, dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych, infrastruktury ładowania, struktury nabywców EV, zmian legislacyjnych oraz wpływu e-mobility na sektor elektroenergetyczny. „PEVO Index” to cykliczna, udostępniana co miesiąc wersja „Polish EV Outlook” zawierająca aktualizowane na bieżąco, najważniejsze dane zawarte w pełnej wersji raportu, prezentowane w przystępnej, infograficznej formie.
Dane do „PEVO Index” dostarczają: PSNM, IBRM Samar oraz OTOMOTO.
Źródło: Informacja prasowa