
Twojego Volkswagena, Mercedesa czy BMW wyprodukowano w Niemczech, a Toyotę w Japonii? Niekoniecznie, a wręcz – coraz rzadziej. Fabryki największych koncernów potrafią być zlokalizowane w dość zaskakujących krajach, a auta z takich miejsc są wysyłane na cały świat. Gdzie naprawdę powstają modele znanych marek?
Rozwijająca się (albo zwijająca, to zależy od nastroju jednej osoby zamieszkującej Biały Dom w USA) wojna celna zwróciła uwagę na to, jak bardzo światowy handel jest ze sobą powiązany. Weźmy motoryzację. Jaka marka z branży motoryzacyjnej jest największym eksporterem w Stanach? Wszyscy na pewno zgadli: BMW.
To zresztą jeden z największych amerykańskich eksporterów w ogóle. SUV-y z fabryki w Spartanbugu trafiają na rynki całego świata, corocznie eksport jest wart około 10 miliardów dolarów.
https://magazynauto.pl/porady/prezesi-koncernow-motoryzacyjnych-najciekawsze-postaci-sukcesy-porazki-skandale-kontrowersje-ciekawostki,aid,4923Z jednego miejsca na cały świat
Produkcja samochodów od dawna stała się kosmopolitycznym biznesem. Oparcie się na zunifikowanych platformach ułatwiło produkowanie niezwykle różnych modeli w jednym zakładzie. Dosłownie na linii produkcyjnej mógł stać VW Golf, za nim Skoda Octavia, dalej Audi TT, a jeszcze dalej dajmy na to VW Tiguan. Nie korzystano z takich możliwości aż w tym stopniu, ale technicznie było to możliwe.
Było możliwe, bo fabryki samochodów stały się w zasadzie końcowymi montażowniami, do których docierają elementy zamówione u podwykonawców. A podwykonawcy mogą być w dowolnym miejscu na świecie. Stworzyła się globalna, zaplątana sieć powiązań.
https://magazynauto.pl/porady/europejska-motoryzacja-w-kryzysie-coraz-wiecej-firm-ma-klopoty,aid,4905Unifikacja produkcji
Z drugiej strony – okazało się, iż jest w miarę łatwo wybudować fabrykę adekwatnie w dowolnym miejscu, przy skali inwestycji o wiele mniejszej niż jeszcze kilkanaście lat wcześniej (czyli w latach 90.). Decydowały koszty pracy, bliskość rynku zbytu, bariery celne (wracamy do dzisiejszych czasów) i plany rozwoju poszczególnych firm. Znaczek na masce w coraz mniejszym stopniu definiował kraj pochodzenia auta.
Nie będziemy daleko szukać. Chevrolet będzie pewnie wysoko w rankingu najbardziej amerykańskich marek. I pod tą marką powstawał model Aveo. Druga generacja była produkowana w naszej FSO, auta z Żerania trafiały nie tylko na rynek krajowy, ale także Unii Europejskiej. Ten sam model był produkowany/montowany też w: Inczon, Yantai, Bogocie, Quito, San Luis Pelosi, Kairze, Hanoi, Rayongu, Ust-Kamieniogorsku, Zaporożu, Asace... ogólnie pół atlasu świata jest wypełnione takimi punktami.
https://magazynauto.pl/porady/jestesmy-swiadkami-konca-dominacji-niemieckich-koncernow-motoryzacyjnych-ich-auta-nie-robia-juz-wrazenia-co-do-tego-doprowadzilo,aid,4181Produkcja samochodów: globalny biznes
A co z drogimi autami? Zakładasz, iż będą pochodzić z matecznika firmy? Trudno powiedzieć. Mogą do nas przypłynąć z najdalszych zakątków świata. Czy to źle? Nie, jak wcześniej pisaliśmy, produkcja aut została w dużej mierze zunifikowana, w fabrykach rozsianych po całym świecie obowiązują te same standardy, zresztą produkcja jest w dużym stopniu zautomatyzowana, robotom jak na razie nie robi różnicy, gdzie są zamontowane (chociaż w dobie AI kto wie, co będzie). A produkty składowe i tak choćby do tych mateczników firm docierają z całego świata.
https://magazynauto.pl/porady/przelomowe-rozwiazania-i-marki-samochodowe-ktore-je-spopularyzowaly-to-dzieki-nim-dokonywal-sie-postep-w-motoryzacji,aid,5028Czy są różnice konstrukcyjne w autach na różne rynki? W pewnym sensie są, ale głównie chodzi o właściwości jezdne dopasowane do lokalnych wymagań. Struktura jest zwykle taka sama. W końcu cola też smakuje inaczej w różnych krajach. Jakość i bezpieczeństwo na tym nie cierpi.
Przyjrzyjmy się kilku przykładom nieoczywistych lokalizacji, z których trafiają na rynek samochody.
Audi: San José Chiapa, Meksyk
Centrum produkcji modelu Q5

Audi Mexico to najnowsza fabryka należąca do Grupy Audi. Samochody tam produkowane – w szczególności model Audi Q5 i jego warianty, w tym hybrydowy Q5 TFSI e – są eksportowane na rynki na całym świecie, w tym do Europy.
https://magazynauto.pl/testy/audi-q5-iii-2-0-tdi-quattro-s-tronic-test-dane-techniczne-wymiary-silnik-osiagi-spalanie-bagaznik-prowadzenie-wyposazenie-cena,aid,5202Fabryka w San José Chiapa została zaprojektowana jako globalny zakład produkcyjny i od początku miała na celu zaopatrywanie wielu rynków, również europejskiego. Oznacza to, iż jeżeli kupisz Audi Q5 w Europie, jest duża szansa, iż zostało ono wyprodukowane właśnie w Meksyku.
- Budowę zakładu rozpoczęto w roku 2013, inauguracja produkcji miała miejsce już 3 lata później.
- Audi Q5 było pierwszym modelem klasy premium produkowanym w Meksyku.

BMW: Debreczyn, Węgry
Zaraz rusza produkcja nowych elektryków

Zakład BMW w Debreczynie na Węgrzech to nowa, strategiczna inwestycja niemieckiego koncernu, która odgrywa kluczową rolę w transformacji firmy w kierunku elektromobilności. BMW planuje zainwestować w ten projekt przeszło 2 miliardy euro do końca 2025 roku. Nowy zakład ma stworzyć ponad 500 miejsc pracy i będzie pełnił funkcję głównego centrum produkcji pojazdów elektrycznych nowej generacji, znanych jako „Neue Klasse”. Jednym z pierwszych modeli, które zjadą z taśmy w Debreczynie, będzie elektryczny SUV określany pierwotnie jako „Neue Klasse X”, jego oficjalna już nazwa to iX3. To warte zauważenia: kolejna firma ucieka z produkcją flagowych aut z Niemiec.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/elektryczny-suv-bmw-neue-klasse-bedzie-sie-nazywal-ix3-debiut-we-wrzesniu-2025-roku,aid,5027- Produkcja rusza w 2025 r. Co ciekawe, od pewnego czasu fabryka działa już wirtualnie, jako komputerowy model, na którym sprawdzane są wszystkie procesy technologiczne. Taki odpowiednik lotniczego symulatora.

BMW: Rosslyn, RPA
Długie tradycje, silny eksport

BMW Plant Rosslyn, fabryka zlokalizowana na obrzeżach Pretorii w Republice Południowej Afryki, to pierwszy zakład produkcyjny BMW poza Niemcami, założony w 1973 roku. Początkowo montowano tam pojazdy z zestawów CKD, a od lat 90. zakład stał się kluczowym ośrodkiem eksportowym, produkującym m.in. serię 3.
Od 2018 roku Rosslyn specjalizuje się w produkcji modelu BMW X3, a od października 2024 roku rozpoczęto tam wytwarzanie nowej generacji X3 (G45), w tym wersji plug-in hybrid (X3 30e xDrive), która jest produkowana wyłącznie w tym zakładzie. Bardzo nowoczesnym i ekologicznym zarazem.
- Zakład działa w systemie trzyzmianowym, produkując średnio 110 pojazdów na zmianę, z czego około 96% jest przeznaczonych na eksport do ponad 50 krajów, zatem nie tylko na rynki lokalne.

BMW: Spartanburg, USA
Największy eksporter aut w USA

Zakład BMW w Spartanburgu w Karolinie Południowej jest największą fabryką BMW na świecie. Od momentu uruchomienia w 1994 roku wyprodukował ponad 7 milionów pojazdów, specjalizując się w produkcji modeli z serii X: X3, X4, X5, X6, X7 oraz XM. w tej chwili zakład zatrudnia ponad 11 000 pracowników i produkuje ponad 1500 pojazdów dziennie, z czego około 60% jest eksportowanych do ponad 120 krajów, czyniąc go największym eksporterem samochodów w USA pod względem wartości. Największymi odbiorcami są Niemcy, Południowa Korea, Chiny, Kanada i Wielka Brytania.
- BMW planuje dalszy rozwój zakładu, inwestując 1,7 miliarda dolarów w przygotowanie do produkcji pojazdów elektrycznych oraz budowę nowej fabryki akumulatorów w pobliskim Woodruff (od 2026 roku).

Ford: Silverton, RPA
Pick-upy z Afryki

Zakład montażowy Forda w Silverton, położony koło Pretorii w Republice Południowej Afryki, pełni strategiczną rolę w globalnej produkcji modelu Ford Ranger.
W ostatnich latach zakład przeszedł znaczącą modernizację. W 2021 roku Ford zainwestował 1,05 miliarda dolarów (około 15,8 miliarda randów) w rozbudowę i unowocześnienie fabryki oraz infrastruktury dostawców. Dzięki temu zwiększono roczną zdolność produkcyjną do 200 000 pojazdów, wprowadzono nowoczesne technologie, takie jak zautomatyzowana tłocznia, zaawansowany dział nadwozi i jedyna na świecie linia ram należąca do Forda.
- W marcu 2025 roku zakład rozpoczął seryjną produkcję pierwszego w historii Forda Rangera Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV), który powstaje wyłącznie w Silverton na potrzeby rynków globalnych.

Ford: Rayong, Tajlandia
Pick-upy z Tajlandii

Ford Thailand Manufacturing (FTM), zakład otwarty w 2012 roku, jest w pełni własnością Forda i ma roczną zdolność produkcyjną wynoszącą 150 000 pojazdów. Początkowo specjalizował się w produkcji modeli osobowych, takich jak Fiesta, Focus i EcoSport, jednak od 2016 roku skoncentrował się na montażu pick-upów Ranger, które są eksportowane na rynki Azji, Australii, Nowej Zelandii, Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu. W 2021 roku Ford zainwestował 900 milionów dolarów w modernizację zakładów, co stanowi największą pojedynczą inwestycję firmy w Tajlandii.
- Jest jeszcze firma AutoAlliance Thailand (AAT), będąca joint venture Forda i Mazdy. Zakład ten produkuje takie modele jak Ford Ranger, Ford Everest oraz pojazdy Mazdy, w tym BT-50 i CX-30.

Mercedes: Kecskemét, Węgry
Kompakty, ale zaraz też elektryki

Zakład na Węgrzech, otwarty w 2012 roku, jest jednym z kluczowych ośrodków produkcyjnych koncernu w Europie Środkowej. Zatrudnia około 4500 pracowników i produkuje klasę A, CLA Coupe, CLA Shooting Brake oraz w pełni elektryczne EQB. Zakład obsługuje pełny przekrój napędów, od silników spalinowych przez hybrydy plug-in po pojazdy elektryczne.
- Dodatkowo Mercedes-Benz buduje w Kecskemét nową fabrykę typu „Full-Flex Plant”, która ma rozpocząć seryjną produkcję na początku 2026 roku. Nowy zakład, o wartości inwestycji około 1 miliarda euro, będzie w stanie produkować pojazdy z różnymi układami napędowymi i architekturami, w tym modele elektryczne i hybrydowe.

Renault: Tanger, Maroko
Dacia, ale nie tylko

Zakład Renault w Tangerze (Renault Tanger Méditerranée) od momentu uruchomienia w 2012 roku produkuje różnorodne modele marek Dacia i Renault, koncentrując się głównie na pojazdach budżetowych oraz lekkich samochodach użytkowych przeznaczonych na eksport do Europy, Afryki i na Bliski Wschód.
Obecnie montowane są tam między innymi Dacia Sandero trzeciej generacji, jeden z najpopularniejszych hatchbacków na rynku europejskim, dostępny również w uterenowionej wersji Stepway, a także Dacia Jogger – rodzinny kombivan z możliwością przewozu siedmiu osób – oraz Renault Express, kompaktowy pojazd dostawczy.
https://magazynauto.pl/testy/dacia-sandero-stepway-90-tce-cvt-opinie-spalanie-czy-warto-kupic-test,aid,4641- W 2024 roku zakład rozpoczął produkcję wersji hybrydowej modelu Jogger, co oznaczało pierwszy krok w stronę zelektryfikowanej produkcji. Przy okazji pokazuje zaawansowanie techniczne zakładu.

Mercedes: East London, RPA
Przede wszystkim klasa C

Zakład w East London, położony w prowincji Eastern Cape w Republice Południowej Afryki, jest kluczowym elementem globalnej sieci produkcyjnej koncernu, specjalizującym się w produkcji sedanów klasy C. w tej chwili fabryka produkuje szóstą generację tego modelu (W206), przeznaczoną zarówno dla rynków z kierownicą po lewej, jak i po prawej stronie, eksportując pojazdy do ponad 80 państw na całym świecie.
Historia zakładu sięga 1958 roku, kiedy to firma Car Distributors Assembly Ltd. rozpoczęła montaż Mercedesów na zasadzie kontraktu. W 1984 roku Daimler-Benz AG przejęła 50,1% udziałów w United Cars and Diesel Distributors (UCDD), przekształcając ją w Mercedes-Benz of South Africa (MBSA).
- Mercedesy z fabryki w RPA trafiają też na nasz rynek.

Mercedes: Tuscaloosa, USA
SUV-y i elektryki

Obecnie w Tuscaloosie produkowane są modele takie jak Mercedes-Benz GLE, GLE Coupe, GLS, Mercedes-Maybach GLS, EQE SUV, EQS SUV oraz Mercedes-Maybach EQS SUV, które są eksportowane na rynki globalne, w tym do Europy.
Fabryka ta, znana jako Mercedes-Benz U.S. International (MBUSI), od momentu rozpoczęcia produkcji w 1997 roku wyprodukowała ponad 4,5 miliona pojazdów, z czego około dwóch trzecich rocznej produkcji jest eksportowanych, co czyni ją jednym z największych eksporterów samochodów w USA. W związku z rosnącymi taryfami importowymi w USA Mercedes planuje zwiększyć lokalną produkcję w Tuscaloosie, aby dostosować się do zmieniającej się sytuacji rynkowej .
- Na taśmy produkcyjne może trafić tańsze GLC (w 2027 r.) dostosowane do potrzeb rynku USA.

Toyota: Prospecton, RPA
Jak Afryka, to pick-upy

Zakład Toyota South Africa Manufacturing w Prospecton, położony w Isipingo na południe od Durbanu, jest najważniejszym ośrodkiem produkcyjnym Toyoty na kontynencie afrykańskim. Początki produkcji w tym miejscu sięgają 1962 roku, kiedy to rozpoczęto montaż pojazdów jako Motor Assemblies.
W 1978 roku Toyota South Africa Motors przejęła zakład, a od 1996 roku stał się on częścią globalnej sieci Toyota Motor Corporation. Dziś fabryka w Prospecton produkuje głównie pojazdy przeznaczone zarówno na rynek południowoafrykański, jak i na eksport – w tym do Europy, państw Afryki Subsaharyjskiej oraz Australii.
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-terenowe-toyoty-land-cruiser-hilux-fj-cruiser-polecane-wersje-zalety-wady-usterki,aid,5184- Zakład specjalizuje się w produkcji takich modeli jak Hilux, Fortuner, Corolla Quest, Corolla Cross (w tym w wersji hybrydowej – pierwszej takiej lokalnej produkcji w RPA) oraz pojazdów użytkowych marki Hino.

Volkswagen: Puebla, Meksyk
Olbrzymi zakład, i dość nowoczesny

Zakład Volkswagena w Puebla jest jednym z największych i najważniejszych ośrodków produkcyjnych koncernu na świecie. Zajmuje powierzchnię około 300 hektarów i zatrudnia ponad 14 tysięcy pracowników. Od momentu uruchomienia produkcji w 1967 roku fabryka ta odegrała kluczową rolę w globalnej strategii Volkswagena. W przeszłości była znana z produkcji kultowego Garbusa, którego ostatni egzemplarz zjechał z taśmy w 2003 roku. Zresztą produkowała też New Beetle i Beetle (do 2019 r.).
https://magazynauto.pl/uzywane/uzywany-volkswagen-beetle-dane-techniczne-silniki-historia-zalety-wady-typowe-usterki-ceny,aid,5177- Planowane jest rozpoczęcie produkcji elektrycznych modeli od 2025 roku, co wpisuje się w globalną strategię firmy dotyczącą elektromobilności. Dodatkowo, w ramach modernizacji, zainstalowano nowoczesną lakiernię oraz wprowadzono rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną i zrównoważony rozwój zakładu.

Volkswagen: Bratysława, Słowacja
Wszystko w jednym

Dla nas Bratysława nie jest pewnie nietypowym czy egzotycznym miejscem, ale dla wielu właścicieli np. Porsche Cayenne na świecie może już być. Zakład w Słowacji jest zresztą jednym z najbardziej uniwersalnych w branży. Powstają lub powstawały w nim takie auta jak Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8, wspomniane Porsche Cayenne, Volkswagen e-Up!, Seat Mii, Skoda Karoq, Volkswagen Passat czy Skoda Superb. To dobry przykład na to, jakie możliwości tkwią w unifikacji konstrukcji i wynikającej z tego możliwości dostosowywania zakładów do produkcji różnych modeli na jednej linii w zależności od potrzeb.
- Zakład w Bratysławie jest jednym z największych eksporterów w Słowacji. Prowadzi przy tym pełen cykl produkcji, od tłoczenia blach przez lakiernię po montaż końcowy. Samochody trafiają na wszystkie kontynenty.
