Używane terenowe Toyoty – nazwy Land Cruiser i Hilux są już legendarne. Jaka jest sytuacja na rynku wtórnym?

5 godzin temu

Land Cruiser, Hilux, FJ Cruiser… jeżeli wyruszać na wyprawę na koniec świata, to najlepiej za kierownicą terenowej Toyoty. Warto jednak mieć świadomość, iż nie są to auta pozbawione słabych punktów. W naszym przeglądzie – 9 propozycji. Polecamy najlepsze modele i wersje, ale zwracamy także uwagę na ich wady i typowe usterki.

Od kilku dobrych lat panuje moda na wyprawy terenowe – rozkwitła w pandemii, gdy pozamykano hotele. Do realizacji eskapad w nieznane potrzebny jest odpowiedni samochód. Polacy mają duże zaufanie do marki Toyota uznając, iż opinia o ich bezawaryjności przekłada się także na ich modele terenowe.

W dużej mierze jest to prawda, choć trzeba wyraźnie zaznaczyć, iż pojazdy 4x4 wymagają większej uwagi serwisowej, a zaniedbania eksploatacyjne narosłe przez lata mogą w efekcie przerodzić się w bardzo wysokie rachunki serwisowe.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-terenowki-funkcjonalne-i-dajace-frajde-z-uzytkowania-14-modeli-wady-zalety,aid,2102

Dwie rodziny modelu Land Cruiser

Linia modelowa Land Cruisera dzieli się na mniejsze modele (J9, J12, J15, J25) nazywane Prado oraz te większe (J80, J10, J20, J30) zwane początkowo Station Wagon, czyli po prostu kombi.

Warto dodać, iż litera i jedna lub dwie cyfry (np. J15) oznaczają generację, a trzecia – typ nadwozia (np. 0 w kodzie J150).

Rodzinne przygody w terenie

Niezależnie od tego, czy wybierzemy Land Cruisera czy też Hiluxa, niemal każdy model wręcz idealnie sprawdzi się jako rodzinny samochód wyprawowy. Pakowne nadwozie, niezawodne silniki, części zamienne i serwis dostępne na całym globie w połączeniu z bardzo przyzwoitymi własnościami terenowymi powodują, iż nie trzeba wiele więcej, by ruszyć na podbój wszelkich nieutwardzonych szlaków, na jakie się natkniemy. Wybór odpowiedniego modelu zależy już od naszych możliwości finansowych i preferencji.

https://magazynauto.pl/uzywane/trzydrzwiowe-auta-terenowe-przeglad-rynku-polecane-wersje-zalety-wady,aid,819

Trzeba sprawdzić ramę

Najważniejszym elementem samochodu terenowego do sprawdzenia przed zakupem jest rama nośna. To ona jest podstawą konstrukcji i na niej wybity jest numer VIN. Dlatego stan ramy jest niezwykle ważny. Nie może być ona skorodowana na wylot, taki pojazd nie przejdzie badania technicznego, a naprawa pordzewiałej ramy jest przedsięwzięciem niezwykle drogim, bo wymaga zdjęcia z niej nadwozia.

Oprócz rdzy należy uważać też na odnowione ramy zabezpieczone tzw. barankiem. Może on kryć niemiłe niespodzianki po próbie ukrycia zaawansowanej korozji. W takim przypadku powinna być dostępna dokumentacja z naprawy, jeżeli jej nie ma, odradzamy zakup.

https://magazynauto.pl/porady/zakup-uzywanego-auta-terenowego-jak-dobrac-pojazd-do-potrzeb-na-co-zwrocic-uwage-przydatne-wyposazenie,aid,2467

Toyota Land Cruiser J12 (2002-2009)

  • Ceny ofertowe: 35-80 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: diesel 3.0 R4 1KD-FTV

Moc: 163-173 KM, maksymalny moment obrotowy: 343-409 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h: 12,7 s, prędkość maksymalna: 165 km/h, średnie zużycie paliwa: 9,1-9,4 l/100 km

Podobnie jak poprzednik (J90), także „stodwudziestka” zadebiutowała w dwóch wersjach nadwoziowych, krótkiej trzydrzwiowej oraz długiej pięciodrzwowej. Ta ostatnia była oferowana jako auto pięcioosobowe oraz opcjonalnie siedmioosobowe.

W europejskiej ofercie były dwa silniki – benzynowy 4.0 V6 (249 KM), który jednak nie cieszył się popularnością, oraz diesel 3.0 D-4D, który stanowi gros ofert. Takie dodatki, jak tylne pneumatyczne zawieszenie z regulacją twardości tłumienia czynią ten model wygodnym, zaś ogromna ładowność (760 kg) pozwala na legalne zapakowanie go po dach.

W chwili obecnej J120 prezentuje najlepszy stosunek jakości do ceny w całej rodzinie Land Cruisera, choć do ok. 50 tys. zł może być ciężko znaleźć przyzwoity egzemplarz. Należy zwrócić uwagę na stan ramy, pracę silnika, sprawdzić działanie napędów.

Typowe usterki

  • Najsłabszym ogniwem silnika 3.0 D-4D są tracące szczelność podkładki wtryskiwaczy (same wtryskiwacze zawodzą znacznie rzadziej). Coraz więcej aut ma rozciągnięte łańcuchy w skrzyni rozdzielczej.
W ogłoszeniach Land Cruisery J12 wyglądają świetnie, ale rdza kryje się pod spodem. fot. archiwum/Motor
Podstawowa wersja nie miała choćby komputera pokładowego. fot. archiwum/Motor
O ile nie kupimy krótkiego LC, bagażnik będzie bardzo pakowny. fot. archiwum/Motor

Toyota Land Cruiser J15 (2009-2023)

  • Ceny ofertowe: 70-330 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: diesel 2.8 R4 1GD-FTV

Moc: 177-204 KM, maksymalny moment obrotowy: 420 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9-11,2 s, prędkość maksymalna: 175 km/h, średnie zużycie paliwa: 8,1 l/100 km

Następca serii J12, powszechnie znany jako tzw. stopięćdziesiątka. Był rozwinięciem swojego poprzednika, dziedzicząc po nim założenia techniczne (rama jest jednak inna). Silniki początkowo pozostały te same. Jedynie nadwozie zaprojektowano od podstaw, ponownie oferując odmiany 3- oraz 5-drzwiową. Nowy model otrzymał bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa oraz multimedia.

Własności terenowe oparte na klasycznej konstrukcji ze stałym napędem 4x4, reduktorem i sztywnym tylnym mostem z opcjonalną blokadą stały się łatwiejsze do wykorzystania poprzez zastosowanie elektronicznych systemów wspomagających, jak asystent zjazdu ze wzniesienia, czy opcjonalny KDSS – system aktywnych stabilizatorów, który zwiększa swobodę pracy osi.

Seria J15 przeszła dwa faceliftingi, środkowa wersja z 2013 r. odznaczała się najbardziej kontrowersyjnym wyglądem z reflektorami w stylu „Predatora”. W 2017 roku ponownie zmieniono wygląd przedniego pasa przywracając autu klasyczny wygląd.

Najczęstszym widokiem pod maską od początku był diesel 3.0 D-4D początkowo generujący 173 KM, ale w 2011 roku moc podniesiono do przyzwoitych 190 KM. Na wybranych rynkach oferowano tzw. moduł PowerBoost zwiększający moc do 225 KM.

W 2014 roku wysłużonego już diesla 3.0 zastąpiła nowa konstrukcja 2.8 D-4D (177 KM). Silnik odznaczał się niższą mocą, ale i emisją. Prawdziwa rewolucja nastąpiła dopiero w 2020 roku, kiedy zadebiutowała mocna odmiana silnika 2.8 (204 KM), łącząc dobre osiągi z niskim spalaniem.

Typowe usterki

  • Sól drogowa potrafi zabić to „niezniszczalne” auto choćby w dekadę. jeżeli nowy samochód nie został zabezpieczony antykorozyjnie możliwie gwałtownie po zakupie, może mieć przeżarte na wylot elementy podwozia. Podaż używanych egzemplarzy bez rdzy jest naprawdę mała, a świeże zabezpieczenie może kryć rdzę!
Materiały są podobne jak w RAV4. To nie jest luksusowy SUV. fot. archiwum/Motor
Chowane w podłodze fotele trzeciego rzędu zmniejszają bagażnik. fot. archiwum/Motor
Kamera cofania znacząco ułatwia manewrowanie dużym SUV-em. fot. archiwum/Motor
Silniki diesla 3.0 i nowszy 2.8 korzystają z układu Common-Rail. fot. archiwum/Motor
Krótka wersja ułatwia manewry, była popularna na południu Europy. fot. archiwum/Motor
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nowa-toyota-land-cruiser-zachowala-klasycznego-turbodiesla,aid,3378

Toyota FJ Cruiser (2006-2022)

  • Ceny ofertowe: 60-200 tys. zł
fot. Toyota

Silnik: benzynowy 4.0 V6 1GR-FE

Moc: 239-268 KM, maksymalny moment obrotowy: 377 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s, prędkość maksymalna: 180 km/h, średnie zużycie paliwa: 12,8 l/100 km

Toyota FJ Cruiser powstała po sukcesie prototypu celebrującego najsłynniejszego przodka, pierwszego popularnego Land Cruisera serii J4. FJ swój debiut miała pod koniec 2006 roku.

Nigdy nie była oficjalnie dostępna w Europie, wszystkie egzemplarze oferowane u nas do sprzedaży pochodzą z importu indywidualnego, głównie z Ameryki Północnej, ale jest też trochę z Bliskiego Wschodu. Technicznie FJ Cruiser oparty jest na Land Cruiserze J12, od 2010 r. przejął wybrane rozwiązania z modelu J15 (głównie przednie zawieszenie).

Z racji rynków na jakich był sprzedawany, nigdy nie dostał diesla, jedynym silnikiem był 4.0 V6 oferowany ze skrzynią ręczną (stały napęd 4x4) lub automatyczną (dołączany napęd 4x4). Jednostka ta w 2010 r. została zmodernizowana (podwójny VVT-i, 268 KM) i stała się oszczędniejsza.

Należy uważać na okazyjnie wycenione sztuki, mogą mieć jedynie tylny napęd. Najłatwiej poznać je po braku dźwigni reduktora, bo go nie miały. Przed zakupem dobrze sprawdzić auto w bazie Carfax, ryzyko powypadkowej przeszłości jest bardzo duże.

Podaż części zamiennych jest dobra, te mechaniczne są dostępne od ręki, elementy nadwozia zaś z rozbiórek.

Typowe usterki

  • Podobnie jak w przypadku serii J12 i J15 największym problemem jest rdza atakująca ramę. W pierwszej serii do 2008 r. tylny most poddawał się w trudniejszym terenie.
Duże przełączniki można obsługiwać choćby w grubych rękawicach. fot. archiwum/Motor
Benzynowe 4.0 V6 to jedyny silnik oferowany w FJ Cruiserze. fot. archiwum/Motor
Bagażnik w FJ-cie nie jest duży, sporo miejsca zabiera subwoofer. fot. archiwum/Motor

Toyota Hilux VII (2004-2016)

  • Ceny ofertowe: 22-106 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: diesel 2.5 R4 2KD-FTV

Moc: 102-144 KM, maksymalny moment obrotowy: 260-343 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h: 15,2-16,2 s, prędkość maksymalna: 150-165 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,0-8,3 l/100 km

Pick-up to w uproszczeniu terenowy samochód dostawczy. Cechuje go surowe wykończenie, przynajmniej podstawowych wersji, ale i m.in. duża ładowność (w Hiluxie choćby ponad tonę, w zależności od wersji), o której w klasycznej terenówce możemy jedynie pomarzyć. Daje to wiele możliwości zabudowy, czy to prostej nakładki na pakę czyniącej z auta pakowne „kombi”, czy też specjalistycznej zabudowy kempingowej.

Siódma generacja Hiluxa była produkowana m.in. w Tajlandii, drugim po USA rynku zbytu dla pick-upów na świecie. Oferta obejmowała trzy rodzaje nadwozia, z pojedynczą, powiększoną i podwójną kabiną. W naszym kraju klienci indywidualni wybierali zwykle podwójną kabinę z napędem 4x4 – takich ofert jest najwięcej, zaś firmy budowlane często zamawiały prostsze odmiany z dłuższą skrzynią ładunkową, tylnym napędem i białym lakierem.

W ofercie europejskiej znajdowały się tylko dwie jednostki wysokoprężne do wyboru. Były to silniki R4 tej samej rodziny, 2.5 D-4D (102, 122 i 144) oraz 3.0 D-4D (171 KM). Większa jednostka to silnik znany z trzech generacji Land Cruiserów Prado.

Oprócz standardowej skrzyni manualnej mocniejsze odmiany dostępne były ze skrzyniami automatycznymi. Napędami do wyboru były tylny lub dołączany 4x4 z reduktorem. Hiluxy z tylnym napędem łatwo poznać, są niżej zawieszone. Naszym zdaniem brak dołączanego przodu nie jest przeciwwskazaniem do zakupu, należy jednak podejmować tę decyzję świadomie.

Typowe usterki

  • Korozja ramy, mocowań skrzyni biegów, progów, nadwozia czy tylnej klapy. Nietrwałe: łożysko podpory wału, podkładki wtryskiwaczy oraz turbosprężarki. Problemem wielu egzemplarzy jest też ogólne wyeksploatowanie – Hilux często służy do ciężkiej pracy.
W tej generacji Hiluxa wciąż czuć, iż jest to samochód użytkowy. fot. archiwum/Motor
Skrzynię ładunkową można zabudować. W wersji 4-drzwiowej ma 1,5 m długości. fot. archiwum/Motor
Mocniejszy diesel 3.0 lepiej sprawdzi się w aucie wyprawowym. fot. archiwum/Motor
Na co dzień Hilux jest tylnonapędowy, przednią oś dołączamy tylko w terenie – „na sztywno”, bo nie ma tu centralnego mechanizmu różnicowego. fot. archiwum/Motor

Toyota Land Cruiser J20 (2007-2021)

  • Ceny ofertowe: 87-400 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: diesel 4.5 V8 1VD-FTV

Moc: 272-318 KM, maksymalny moment obrotowy: 650-740 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,2-8,9 s, prędkość maksymalna: 210 km/h, średnie zużycie paliwa: 10,3 l/100 km

Ten model, zastępujący serię J10, popularnie zwano Land Cruiser V8, bo na rynkach zachodnich napędzany był tylko takimi silnikami. Był też ostatnim „dużym” Land Cruiserem oferowanym w polskich salonach Toyoty (seria J30 nie jest oficjalnie sprzedawana na Starym Kontynencie – przez niski popyt w połączeniu z koniecznością dostosowania jednostek napędowych do wyśrubowanych norm emisji).

Jeżeli chcemy poruszać się „dwusetką” na co dzień, lepiej mieć zapewnione odpowiednio duże miejsca parkingowe. Auto mierzy 499 cm długości i 198 cm szerokości, przez co manewrowanie nim na wąskich ulicach i ciasnych parkingach może być nie lada wyzwaniem. Ale te wymiary odpowiadają jednocześnie za ogromne wnętrze znacząco ułatwiające pakowanie się na dalekie wyprawy. Oczywiście występowała wersja siedmioosobowa, gdzie dwa fotele trzeciego rzędu składane były na bok. Pod maską najczęściej znajdziemy doskonałego diesla 4.5 V8.

Wersja europejska oferowana była w trzech specyfikacjach: 272, 286 i 318 KM. Zdarzają się też wersje z benzynowymi silnikami: starsza jednostka 4.7 V8 (288 KM) to jeden z najlepszych silników Toyoty w historii. W 2009 r. zastąpił go 4.6 V6 (318 KM), o wiele bardziej nowoczesny, ale już nie tak dopracowany i droższy w serwisie i naprawach. Można też spotkać 5.7 V8 (386 KM) z rynku amerykańskiego.

Typowe usterki

  • Korozja ramy, niewydajny i nietrwały układ hamulcowy, problemy ze smarowaniem turbosprężarek. Zaniedbania mogą być bardzo kosztowne do usunięcia. Zaleca się nie zwlekać z jakimikolwiek objawami niesprawności, by nie pogorszyć sytuacji. Używane silniki Diesla kosztują 45 tysięcy złotych.
Wnętrze J20 jest duże, wygodne, nowoczesne i dobrze wyposażone. fot. archiwum/Motor
Pojemność bagażnika wynosi 909 (wariant 5-osobowy) lub 701 litrów (7-osobowy). fot. archiwum/Motor
W wersji siedmioosobowej bagażnik jest mniejszy, ale fotele da się łatwo złożyć na bok lub całkowicie je wyjąć. fot. archiwum/Motor
Diesel V8 nie jest wysilony, ale momentu obrotowego mu nie brakuje. fot. archiwum/Motor
https://magazynauto.pl/wiadomosci/nie-dla-europy-nowa-generacja-toyoty-land-cruiser,aid,1136

Toyota Land Cruiser J7 (od 1984 r.)

  • Ceny ofertowe: 30-350 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: diesel 2.4 R4 2L-T

Moc: 86 KM, maksymalny moment obrotowy: 188 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h: b.d., prędkość maksymalna: 145 km/h, średnie zużycie paliwa: 11 l/100 km

Popularna „siedemdziesiątka” zastąpiła generację J4 i okazała się na tyle trwała i solidna, iż po szeregu modyfikacji jest w produkcji do dziś. Te z lat 80. i 90. dzielą się na Light Duty (LD) i Heavy Duty (HD), najłatwiej odróżnić je po zawieszeniu przednim, LD ma most na sprężynach, HD na resorach. W Europie oferowano je do 1996 r.

Nowsze, których jest coraz więcej, pochodzą z importu prywatnego (często z Bliskiego Wschodu) i mają pod maską benzynowe R6 lub diesla V8.

Typowe usterki

  • Remont kiepskiego egzemplarza będzie drogi. Za to dobrze utrzymane, klasyczne J7 jest drogie w zakupie.
Pierwsza seria z lat 80. bardziej nadaje się już na klasyka niż w teren. fot. archiwum/Motor
https://magazynauto.pl/testy/mercedes-puch-280-ge-range-rover-3-5-v8-i-toyota-land-cruiser-fj60-spotkanie-terenowych-legend,aid,4527

Toyota Land Cruiser J9 (1996-2002)

  • Ceny ofertowe: 22-60 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: diesel 3.0 R4 1KZ-TE

Moc: 125 KM, maksymalny moment obrotowy: 295 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h: 14 s, prędkość maksymalna: 160 km/h, średnie zużycie paliwa: 11,1 l/100 km

Był to pierwszy Land Cruiser z niezależnym zawieszeniem przedniej osi, sukcesor J7 Light Duty. Dostępny był w wersji 3- oraz 5-drzwiowej. Popularne silniki to diesel 3.0 TD (125 KM) oferowany do 1999 r., kiedy zastąpiła go nowa konstrukcja 3.0 D-4D (163 KM) stosowana później w serii J12, i benzynowy, pancerny 3.4 V6 (178 KM). W europejskiej specyfikacji auto miało stały napęd 4x4.

Ta seria Land Cruisera dorobiła się opinii najbardziej awaryjnej. Nie oznacza to, iż jest to zły, czy ponadnormatywnie problematyczny samochód, ale na tle pozostałych generacji faktycznie może wypadać nie najlepiej i wymaga szczególnej troski.

Typowe usterki

  • Sworznie przedniego zawieszenia należy wymieniać bezzwłocznie, mocno zużyte mogą spowodować odpadnięcie koła.
Prosto stylizowane wnętrze. Bagażnik w wersji 5-drzwiowej mieści 450 l. fot. archiwum/Motor
W tak starych autach ogólny stan jest ważniejszy niż stan licznika. fot. archiwum/Motor

Toyota Hilux VIII (od 2016 r.)

  • Ceny ofertowe: 80-280 tys. zł
fot. archiwum/Motor

Polecany silnik: diesel 2.4 R4 2GD-FTV

Moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 400 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h: 13 s, prędkość maksymalna: 170 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,8-7,2 l/100 km

Ósma generacja Hiluxa zmieniła kierunek. Dziś coraz częściej pick-upy są wybierane przez przez indywidualnych kupujących jako pojazdy rodzinno-rekreacyjne, więc wnętrze zostało zaprojektowane z większą uwagą, niż to miało miejsce w poprzednich wcieleniach. Także lista wyposażenia jest znacznie dłuższa i przypomina taką z auta osobowego.

Pod maską jednak nie znajdziemy „osobówkowych” jednostek napędowych jak u konkurencji. Napęd wciąż zapewniają solidne i niezawodne diesle 2.4 D-4D (150 KM), a od 2020 roku 2.8 D-4D (204 KM). Gros ofert to wersje czterodrzwiowe z napędem 4x4.

Typowe usterki

  • Najstarsze auta mają już 9 lat, więc i tu trzeba szukać rdzy. Reszta zależy od przebiegu i stanu danego pojazdu. Silniki uznawane są za trwałe, ale serwis jest droższy niż poprzednich generacji. choćby gdy Hilux jeździ w trasie, potrafią zawodzić DPF i SCR.
To pierwszy Hilux z wnętrzem wykończonym jak w aucie osobowym. fot. archiwum/Motor

Toyota Land Cruiser J10 (1998-2007)

  • Ceny ofertowe: 60-120 tys. zł

Polecany silnik: diesel 4.2 R6 1HD-FTE

Moc: 204 KM, maksymalny moment obrotowy: 430 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h: 13,6 s, prędkość maksymalna: 170 km/h, średnie zużycie paliwa: 11,1 l/100 km

Setka” to pierwszy duży Land Cruiser z niezależnym zawieszeniem przedniej osi. Presja ze strony konkurencji i klientów okazała się zbyt duża. Choć w najcięższym terenie dzielność zmalała względem poprzednika, to dzięki temu rozwiązaniu auto dużo lepiej się prowadzi, jest bezpieczniejsze i wygodniejsze.

Do wyboru był diesel 4.2 TD (204 KM), lub benzyniak 4.7 V8 (231 KM). Ciekawostką jest seria J105 z ramą i sztywnymi mostami z poprzedniej generacji J8. J105 nie ma stałego napędu 4x4 jak J100. Oferowano ją m.in. na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Napęd „stopiątki” stanowił wolnossący silnik Diesla 4.2 (131 KM) lub benzynowy 4.5 (212 KM).

Typowe usterki

  • Korozja ramy, niewydajny i nietrwały układ hamulcowy, awarie przekładni kierowniczych oraz hydraulicznego zawieszenia AHC. Wszystkie silniki są bardzo trwałe, ale zaniedbania mogą nas sporo kosztować.
Wnętrze J10 nie jest może pięknie, ale za to wygodnie i przestronnie. fot. archiwum/Motor

Używane terenowe Toyoty: podsumowanie

W opinii wielu Toyota to samochód, o który można nie dbać, a on i tak będzie jeździł. To mit, zwłaszcza w odniesieniu do modeli terenowych. Być może trzy dekady temu było w tym ziarno prawdy, ale nowoczesne konstrukcje są o wiele bardziej wymagające i nie można zaniedbywać czynności serwisowych.

Jeśli szukamy opcji jak najbardziej budżetowej, najlepiej sięgnąć po Hiluxa. kilka droższe w utrzymaniu mogą okazać się modele Prado J12 i J15, czy FJ Cruiser. Duże Land Cruisery będą jeździć bezawaryjnie, ale w serwisie rachunki będą najwyższe, adekwatne do wysokiej klasy pojazdu.

Idź do oryginalnego materiału