
BMW Z3 – auto stworzone według idealnego brytyjskiego przepisu na roadstera – może dać mnóstwo frajdy. Do tego oferuje spory wybór silników, w tym genialne rzędowe „szóstki”. Ma też na koncie aktorski epizod w jednym z filmów o agencie Jamesie Bondzie. Co jeszcze warto wiedzieć o tym modelu i na co zwrócić uwagę, przymierzając się do zakupu używanego BMW Z3?
Tu liczy się euforia z jazdy, więc na co dzień BMW Z3 może okazać się dosyć męczące. Szczególnie iż ma mikroskopijny bagażnik i jedynie dwa miejsca. Dobrze, iż przynajmniej ogrzewanie jest wydajne.
Sześciocylindrowe odmiany – tylko dla doświadczonych kierowców. Nadmiar mocy kierowanej na tylne koła wymaga dobrego poziomu panowania nad samochodem.


Mazda MX-5 na sterydach
W porównaniu do konkurencyjnej Mazdy MX-5 paleta silników jest olbrzymia. Wszystkie jednostki są trwałe, o ile dba się o układ chłodzenia – to bolączka BMW. Słabsze 4-cylindrowe są tylko wystarczające, ale 140-konny silnik 1.9 zapewnia już niezłe osiągi. Wizytówka koncernu z Monachium, czyli rzędowe sześciocylindrowce to świetny wybór, jedynie jednostka 2.0/150 nie zachwyca.
Jej sukcesor czyli 2.2/170 w zasadzie nie ma słabych stron, a przy tym miło zaskakuje spalaniem. Z3 napędzane silnikami 2.8, a szczególnie 3.0, wchodzą już osiągami na terytorium Porsche Boxstera 986.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/porsche-718-spyder-rs-czyli-boxster-w-absolutnie-szczytowej-formie,aid,3149Odmiany sześciocylindrowe sprzed liftingu mają szersze tylne błotniki, szerzej rozstawione tylne koła, a ich zawieszenie też różni się od tego w wersjach R4.


BMW Z3 na rynku wtórnym
Drobnych zmian i opcji wyposażenia było tak dużo, iż przed zakupem trzeba koniecznie rozkodować numer VIN. Wybór w Polsce jest ograniczony, auta z R6 pod maską poniżej 20 tys. zł nie znajdziemy, wersje M są praktycznie niespotykane. Ale za granicą ciągle można wyszukać samochody w niezłym stanie. A ceny jeszcze nie straszą.
https://magazynauto.pl/testy/bmw-serii-3-e30-solidnie-wykantowane,aid,2500Orientacyjne ceny rynkowe
- 17 000-25 000 zł
Sprawne mechanicznie egzemplarze, z silnikami R4, wymagające często poprawek kosmetycznych.
- 25 000-40 000 zł
Tyle kosztują najlepsze czterocylindrowe Z3 oraz niezłe, ale nie doskonałe, auta napędzane silnikami R6.
- 40 000-60 000 zł
Kwoty za jakie można kupić idealne Z3 oraz Z3 Coupe. Wersje M kosztują od 170 do 300 tys. zł.
Historia modelu
- 1991: zakończenie produkcji modelu Z1, początek prac nad Z3
- 1995: początek produkcji
- 1997: na rynek trafia 321-konna odmiana M Roadster
- 1998: pojawia się wersja Coupe, mogły ją napędzać jedynie silniki 6-cylindrowe 2.8, 3.0 oraz 3.2

- 1999: facelifting: nowe przednie i tylne lampy, zwiększony rozstaw kół tylnych, od dzisiaj taki sam w odmianach 4- i 6-cylindrowych. Silnik 2.0 zastąpiony przez 2.2, 2.8 zastąpiony przez 3.0. Pojawia się układ ESP
- 2002: pojawia się sukcesor – Z4, początkowo tylko z silnikami R6. Od 2006 r. też jako coupe (E86)
Typowe usterki
- Hałasują dyferencjały, szczególnie w odmianach R6 zużyte mogą być synchronizatory w skrzyni

- Na progach i nadkolach pojawiają się drobne wykwity rdzy, za to elementy konstrukcyjne nadwozia dobrze zabezpieczono przed korozją
- Słaba szczelność dachu, matowieją tylne szyby (są wykonane z tworzywa PVC, koszt nowej: nieco ponad 1 tys zł za zamiennik, 2 tys. zł za oryginał od niezależnego dystrybutora; jest mocowana na suwak, wymianę można wykonać samemu)

- Jak we wszystkich BMW z tamtego okresu – wycieki oleju z różnych elementów silnika
- Zużycie wnętrza – po tylu latach zwłaszcza tapicerka skórzana nosić będzie poważne ślady zużycia. Chyba iż ktoś już wcześniej przy niej pracował
Dane techniczne wybranych wersji
1.9 16V | 2.2 | 2.8 | 3.2 M |
benz., 1895 cm3, R4 | benzynowy, 2171 cm3, R6 | benzynowy, 2793 cm3, R6 | benzynowy, 3201 cm3, R6 |
140 KM | 170 KM | 193 KM | 321 KM |
180 Nm | 210 Nm | 280 Nm | 350 Nm |
9,5 s | 7,9 s | 6,9 s | 5,4 s |
205 km/h | 224 km/h | 225 km/h | 250 km/h |
8,0 l/100 km | 9,2 l/100 km | 9,7 l/100 km | 11,1 l/100 km |
- Długość/szerokość/wysokość: 402,5/169,2/128,8 cm, rozstaw osi: 244,6 cm, pojemność bagażnika: 165 l
Warto wiedzieć
- To pierwsze BMW produkowane w USA. Zaprojektował je Japończyk Joji Nagashima.
- BMW Z3 ma też na koncie epizod aktorski – i to nie byle jaki: model wystąpił w jednym z filmów o Bondzie: „Golden Eye”.
- Podzespoły mechaniczne kupimy bez problemu, konstrukcyjnie Z3 jest spokrewnione ze zwykłymi E36, E36 w wersji Compact i starszymi „trójkami” E30.
- Odmiany M 3.2 na rynek amerykański do 2000 r. wyposażano w słabszy, 240-konny silnik S52B32.
Używane BMW Z3: podsumowanie

Ośmiozaworowe wersje 1.8 i 1.9 są dosyć ospałe, silnik 2.2 to złoty środek. Odmiany 2.5, 2.8 i 3.0 są świetne, ale ta ostatnia zużywa czasami olej. Wersje sześciocylindrowe zaczynają już być traktowane kolekcjonersko.