Używane BMW serii 3 E46 Compact – mniej prestiżu i urody, więcej charakteru

4 godzin temu

BMW serii 3 E46 Compact konkursu piękności nie wygra, ale nadrabia to prowadzeniem i charakterem. Krótsze nadwozie i tylny napęd potrafią dać więcej euforii z jazdy niż wiele hot hatchy – prym wiedzie tu wersja 325ti. Kompaktowa „trójka” E46 dziś kusi cenami i często lepszym stanem niż popularniejsze i zwykle mocniej eksploatowane odmiany tego modelu. Co jeszcze warto wiedzieć na temat E46 Compact i na co zwrócić uwagę przed zakupem?

BMW serii 3 Compact (E46/5)

  • Lata produkcji: 2001-2004
  • Ceny: od 3500 zł

Monachijczycy nieraz szli własną drogą, a jednym z przykładów są właśnie „trójki” z dopiskiem Compact. Stworzone na bazie modelu klasy średniej auta, które miały konkurować w segmencie kompaktów.

Pierwszy E36 Compact był oceniany bardzo różnie, ale osiągnął spory sukces. Niektórym przeszkadzała sylwetka, innym prostsze tylne zawieszenie niż w pozostałych E36 (było takie samo jak w E30). Dzisiaj jednak sporo osób poszukuje odmian 318ti i 323ti.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/bmw-serii-3-e36-prezentacja-z-motoru-z-1991-r,aid,3178

Problemy z estetyką (przodu i tyłu)

Druga generacja też zachowała nietypowy charakter jak na auto kompaktowe (tylny napęd, sześciocylindrowy silnik w gamie), ale konstrukcja układu jezdnego jest taka sama jak w pozostałych E46. Za to poza tyłem wyraźnie rożni się też przód. I dla wielu klientów okazał się on zbyt dziwaczny, szczególnie na tle klasycznego frontu innych wersji nadwoziowych E46.

Sylwetka E46 Compact może się podobać, problemem dla wielu osób są charakterystyczne reflektory z przodu. Ale Compacty często miały mniej męczące życie. fot. Rafał Andrzejewski/Motor

Można zaryzykować stwierdzenie, iż gdyby BMW tak nie kombinowało, to drugi Compact prawdopodobnie sprzedałby się lepiej. Do 2003 roku model ten miał też przezroczyste klosze tylnych lamp. Po liftingu pojawiły się czerwone, uznawane za dużo ładniejsze.

https://magazynauto.pl/testy/bmw-serii-3-e30-solidnie-wykantowane,aid,2500

W środku – bez kombinacji, na szczęście

Wnętrze, a przynajmniej jego przód, jest takie jak w innych E46 – i to olbrzymi plus serii 3 Compact. Ponadczasowe tablice przyrządów są do dzisiaj lubiane i cenione. Cieszy też jakość użytych materiałów. Słabe okazały się tylko gumowane plastiki. Ale dzisiaj na naprawę tego materiału jest trochę różnych sposobów.

Z tyłu jest ciasno (Compact jest o 21 cm krótszy od sedana). Ale po pierwsze żadne E46 nie grzeszy przestronnością, po drugie kilka osób wybierało auto z jedynie trzydrzwiowym nadwoziem do częstego wożenia pasażerów w drugim rzędzie.

2109

Mniej lubiany, więc… w lepszym stanie

A ponieważ Compact nie stał się ulubieńcem klasycznych fanów marki, trafiał często do użytkowników, którzy nie wykorzystywali tak mocno jego możliwości. Rzadziej też był też modyfikowany.

Ale problemy z korozją są teoretycznie takie same. Tyle iż w praktyce wiele tych aut okazuje się zaskakująco zdrowych (mocowania tylnej ramy pomocniczej trzeba jednak koniecznie sprawdzić).

https://magazynauto.pl/testy/bmw-m5-e34-historia-silnik-dane-technicze-wrazenia-z-jazdy,aid,5197

Napędy? Król jest jeden

Odmiana 325ti jest rzadka, sporo droższa, ale niepowtarzalna. Rzędowy sześciocylindrowy silnik ma genialną kulturę pracy i elastyczność. W połączeniu z tylnym napędem, doskonałym rozkładem mas oraz świetnymi układami jezdnym i kierowniczym 325ti daje znacznie więcej przyjemności z jazdy niż olbrzymia większość hot hatchy. To też trwała odmiana, lepiej jedynie ostrożnie podchodzić do rzadkich egzemplarzy ze zautomatyzowaną skrzynią biegów SMG.

BMW serii 3 E46 Compact: silniki, osiągi, spalanie Dane techniczne 316ti 318ti 325ti 320td Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Osiągi Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa
benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel
1796 cm3 1995 cm3 2494 cm3 1995 cm3
R4/16 R4/16 R6/24 R4/16
115 KM/5500 143 KM/6000 192 KM/6000 150 KM/4000
175 Nm/3750 200 Nm/3750 245 Nm/3500 330 Nm/2000
201 km/h 214 km/h 235 km/h 214 km/h
10,9 s 9,3 s 7,1 s 8,9 s
6,9 l/100 km 7,2 l/100 km 8,9 l/100 km 5,5 l/100 km

Popularne 316ti i 318ti jeżdżą zaskakująco dobrze. W dużej mierze dzięki układom Vanos i Valvetronic. Pierwszy reguluje czas otwierania i zamykania zaworów, a drugi odpowiada za regulację skoku zaworów. To jednocześnie ich największe przekleństwo. Szczególnie Valvetronic potrafi dać popalić, również finansowo. Dlatego benzynowe odmiany R4 lepiej sobie darować, jeżeli np. tracą moc, pracują nierówno, twardo, mają problemy w pewnych zakresach obrotów.

Dwulitrowe diesle nie są może tak pancerne jak legendarne jednostki R6 M57, ale ich wytrzymałość mechaniczna jest bardzo wysoka. Jednak po latach znalezienie ich w dobrym stanie jest, delikatnie mówiąc, dosyć trudne.

fot. Rafał Andrzejewski/Motor

BMW serii 3 E46 Compact E46: historia

  • 1998: debiut generacji E46 (najpierw pojawił się sedan)
  • 2000: zakończenie produkcji E36 w odmianie Compact
  • 2001: debiutuje E46 Compact w wersjach 316ti, 318ti, 325ti oraz 320td
  • 2003: lifting wersji Compact, nowe tylne lampy, sześciobiegowe skrzynie w najmocniejszych wersjach, debiutuje odmiana 318td
  • 2004: koniec produkcji E46 Compact, pojawia się sukcesor – seria 1 (E87)
Poprzednik: E36 Compact sporo różniło od innych E36, m.in. zawieszenie. fot. BMW
Przed liftingiem tylne lampy miały przezroczyste klosze. Wielu właścicieli wymieniało je na młodsze, czerwone. fot. BMW
Pakiet M jest dość rzadki. Poza zestawem stylistycznym składa się na niego też sportowe zawieszenie. fot. BMW
Następca: pierwsza seria 1 dostępna była jako hatchback, coupe i cabrio. fot. archiwum/Motor

Używane BMW serii 3 E46 Compact E46: typowe usterki

  • Awarie układu Valvetronic, psuje się silniczek aktywatora, wyciera wałek
  • Pękające ślizgi, zużyte napinacze łańcuchów rozrządu w 316ti i 318ti
  • Duże zużycie oleju przez zużyte uszczelniacze zaworowe (benzynowe R4)
  • Pękają tylne sprężyny, nietrwałe są amortyzatory, przekładnie kierownicze
  • Korozja rantów nadkoli, progów, tylnych ram pomocniczych i ich mocowań

2108

Używane BMW serii 3 E46 Compact E46: sytuacja rynkowa

Używane BMW serii 3 E46 Compact: orientacyjne ceny rynkowe w zł Zakres cen Na co można liczyć 4000-6000 8000-12 000 14 000-18 000
316ti i diesle, pierwsze czasami z automatem. Stan tych aut bywa słaby, ale jeżdżą.
Porządne 318ti, można oczekiwać dobrej blacharki. Zdarzają się 325ti, ale przeciętne.
Tyle trzeba zapłacić za oryginalne 325ti. Można trafić na auta przygotowane do sportu.

Najtańsze są diesle, szczególnie te słabsze. Ceny odmian 316ti i 318ti mają bardzo duży rozrzut, bo stan tych aut (blacharski, mechaniczny) może się też diametralnie różnić. Uwaga – stosunkowo często można trafić na Compacty, w których fabryczne silniki R4 wymieniono z czasem na R6.

https://magazynauto.pl/uzywane/uzywane-bmw-budza-zainteresowanie-ale-czy-nie-zrujnuja-kieszeni-16-modeli-zalety-wady-polecane-wersje,aid,3788

Używane BMW serii 3 E46 Compact E46: podsumowanie

Compact jeździ tak dobrze jak inne E46, a choćby lepiej dzięki niższej masie. Stąd popularność w motosporcie. fot. BMW

Nie warto oceniać serii 3 Compact tylko przez wzgląd na praktyczność i urodę. Nie jest to mistrz niezawodności, ale na krętych drogach kilka aut potrafi dać tak wiele frajdy. interesująca propozycja dla chcących spróbować tylnego napędu za nieduże pieniądze. Szczególnie polecamy 325ti.

Ocena: 3/5

Idź do oryginalnego materiału